Vardagkväll

Jag vet att jag inte är ensam. Att det är fler av er som smyger omkring i trädgården på kvällarna. Som fastnar i att "jag ska bara" och som tar ett varv extra för att spana i rabatten och se om något nytt har hänt. Och tänk, man hittar något nytt varje gång. 


Kanske är det mitt sätt att hinna med våren och trädgårdssäsongen. I vita delen av regnbågsrabatten har Merrill börjat få blad och formen på det lilla trädet syns bättre. Tulpanerna blir kraftigare och kraftigare. Men visst är det lite sorg i hjärtat när man ser Mme Plantier som en brun buske utan gröna skott och idegransklotet som har tagit rejält stryk i vintersolen.


Jag vet att det är många som har haft samma problem och troligtvis är det många kombinationer som gör att så många växter har gått under. En fördel är att det är inte lika många sniglar som det brukar och mina solhattar mår betydligt bättre av att inte bli uppätna hela tiden.


Tulpanen Tres Chic ser lovande ut och tillsammans med det Japanska gräset bildar de ett stiligt par. Sjön bjuder fortfarande på lite utsikt, snart är grönskan så kompakt att man bara kan skymta den.


Igår köpte jag årets Chokladblomma som ska få stå bredvid den slitna soffan tillsammans med Stjärnöga och Tvillingsporre Diascia barberae i bruna, rostiga toner. 


I tulpankrukorna har Salmon Impression börjat blomma. Vilken färg!


Andra krukor har jag fyllt med rosa och lila, här finns Stjärnöga, Aramant och Tvillingsporre. Känns som jag skulle kunna köpa hur många sommarblommor som helst. Behovet av färg är stort efter en lång vinter. Jag fortsätter rundan och när jag kommer in känns det som jag har fått dagens dos av trädgårdslugn. Underbara vardagkväll!

Kommentarer

Ja, precis så. Man går en liten runda varje kväll, kikar på vad nytt som kommit upp, håller tummarna att det bruna, flera rosor tyvärr, ska ha fått ett litet grönt skott, lite hopp om liv...
Har också köpt en chokladblomma, så vackra.

Ha det så gott och lycka till med din fina trädgård

Kram Anncathrine
Berit sa…
Dessa rundor brukar bli både många varv och länge på kvällarna.
Ha en underbar dag!!
Fint du beskriver känslan. Det är precis så det är.
Så vackra bilder. Duktiga du på att fota.
Älskar sommarblommor, men försöker begränsa mig:).
Ha en fin dag.
Kram Maria
Det där känner jag igen.Jag ska bara och så går man iväg och glömmer tiden.Men det är ju så härligt att gå dessa rundor och upptäcka något nytt varje gång.kram.
Ljuvliga bilder! Jo, det där att man "bara ska" och sedan har ett par timmar gått känner jag igen :-) Men det är så avkopplande att ta sig denna frihet - man pysslar, njuter och mår bra.

Kram
samson sa…
Samson och jag brukar ta en/flera rundor i trädgården,han i koppel och nosande efter andra katter,jag kollar naturligtvis blommor,
mycket fint som du har ute nu
,vist är det trist med allt som fröstörts under vintern
ha det så bra
maggan
åh, chokladblomma hade jag helt glömt bort i år. måste ha. de är ju så otroligt söta. ja, tänk snart kommer du och anna-karin på besök. det ska bli så himla trevligt att ses. har ni gjort upp någon besökrunda ännu?
kram åsa
Jahapp! Har din mme Plantier också farit illa. Trodde hon skulle vara mycket segare än så.
Unknown sa…
Åh, dina blom - och trädgårsbilder är så härliga! En sån vacker trädgård du måste ha, med allt det arbete du lägger ner. Underbara färgkombinationer, det är roligt att följa hur allt förändras... Enda nackdelen med att titta på dina bilder är att jag får en enorm längtan efter att OCKSÅ ha en trädgård att gå runt och pyssla i! :)
Rundorna i trädgården är dom man verkligen njuter och så sätter det igång där uppe i hjärnkontoret, man vill ju så mycket. Vi slirar omkring här på vårt berg och letar efter skrevor att plantera i och så är det finast om det inte är för ädelt här hos oss som bor helt ute i ingenstans.
Vilka fantastiska bilder du har, dom ger precis den där känslan man får!
Agneta kram
Nora sa…
Morgon-och kvällsrundorna i trädgården är bland det bästa jag vet.
Va fint det är i dina krukor. Jag är värdelös på sommarblommor och har sällan några just av den anledningen. Jag glömmer bort att vattna och pyssla om dem och då blir de ju inte så fina heller:-(
Kram!
Marina sa…
Jag är så imponerad av alla er som hinner och orkar gå ut på kvällen. Det är sällan jag gör det. Har inte energin eller inte tiden. Tyvärr.

Vackert är det i alla fall. Det ser jag genom fönstret.

Kram
Det är som medicin för själen att strosa runt. Mycket välgörande jag håller med till 100%! Det är tyvärr enar hos mig som tagit stryk av vårsolen, alltid lika trist, idegranen kan ju klipparens iallafall. Tröstande? Kram.

Populära inlägg