Hemma!

Ja, borta bra men hemma bäst! En helt magisk resa som har gett mig massor av inspiration och energi men också huvudbry. Nu vill jag göra om nästan alla rabatter! För mina rabatter är inte några genomtänkta rabatter á la Chelsea. Kanske aldrig går att få heller. Deras rabatter är framodlade för att vara perfekta, hundratals och tusentals med plantor som sen sållas ut till de som får stå i trädgården. Så funkar det ju inte på riktigt.

Nåja, när jag kom hem möttes jag av tulpanprakten från äppelrabatten. Ofattbart att det kan hända så mycket på fyra dagar. När jag åkte var alla i knopp och nu har de slagit ut. 


Som en gräddig bakelse jag inte kan få nog av. Det skulle vara snyggt med en ljusare lila tulpan som komplement till den mörkare och den rosa.



 Alla tulpaner har nu slagit ut och visst är det vackert. De flesta som jag satte förra året har kommit igen men det finns lite luckor eftersom jag plockade bort en hel del. Skulle flytta om dom och glömde bort i vilka krukor de stod. Typiskt mig!


Vilken tur då att jag gjorde en beställning på tulpaner på CFS. Så kul att kunna gå runt och titta på tulpanerna live. Ställa frågor om dom och få höra från tulpanproffsen vilka som de gillade bäst och varför. Min beställning ser ut som följer:

Apricot Beauty 20 st
Apricot Foxx 20 st
Artist 20 st
Black Parrot 20 st
Brown Sugar 20 st
Café Noir 10 st
Cummins 20 st
Honeymoon 20 st
Maja 10 st
Oviedo 10 st
Stunning Apricot 30 st
Violet Beauty 30 st
Salmon Parrot 10 st
Det svåra var att begränsa sig. Lökarna kommer i september/oktober. Ska fota rabatterna ordentligt nu och skriva in hur jag ska sätta lökarna så mer bilder kommer på inköpen. Jag har verkligen saknat aprikosfärgade tulpaner till Regnbågsrabatten, de flesta blir för oranga, men här fanns det...massor. I min favorithörna blommar fortfarande Cuban Night och Queen of Night.


Ett annat inköp jag gjorde på mässan var att köpa kruktassar så att krukorna kommer upp lite från verandan. Kruktassarna fick bli lejonhuvuden i keramik. Precis min smak när det kommer till trädgårdspynt :-) Visst ser de lite välputsade ut nu men ge dom en säson eller två så kommer de att ruffa till sig lite.


Sitter och går igenom växtlistor från utsällningsträdgårdarna och försöker matcha med mina bilder. Lika bra att göra det nu innan minnet är helt borta. Fler bilder kommer :-) Annars funderar jag som mest vilken växt som ska bli månadensfavorit hos Anna Vattenkanna... Hur ska jag kunna bestämma mig!

Kommentarer

Anonym sa…
Men ojojoj vad det blommar! Nu får jag nästan lite hemlängtan... Vi kommer inte att komma hem förrän sent, sent i morgon. Tror vi landar 23.50 eller så...
Vilka fina lökbeställningar du har gjort. Varifrån gjorde du beställningarna?
Kraaam!
Välkommen hem, jag förstår din känsla! :) Själv sitter jag och laddar upp för min London-tripp och alla parker och trädgårdar vi ska besöka tillsammans. Förstå en hel underbar trädgårdsmästarklass på en sådan resa...ofattbart härligt! Har dock aldrig lämnat familjen i så många dagar... Pirrigt. De är nog lika glada för min skull som jag är, vilket känns fantastiskt. Undrar om jag kan lura dem med mig nästa gång? ;). Njut nu av dina intryck och all ny energi! Kram Marie
Marina sa…
SÅ många underbara tulpaner du har. Snyggt med mängden.

Jag tycker minsann att du verkar ha ganska välorganiserade rabatter men sen är det så klart skillnad mot dem du sett i England nu. Som du själv skriver så är de ju planterade just för att visas upp, nu.

Jag sa till min buskpion att det kommer trevligt folk om två veckor som vill se blommor. Tveksamt om det kommer finnas kvar då tyvärr. Men busken i sig är ju kvar och förhoppningsvis blommar något annat trevligt. Jag har parat svarta julrosbebisar till er i alla fall. Rensade där idag men lät en del stå kvar.

Kram och välkommen hem!
Borte bra, men hjemme best ja! Ut å få inspirasjon er flott, men Chelsea hage skal det noe til å få. Der blomstrer jo alt på en gang og ikke etter sin naturlige blomstringstid. Det er tid for tulipanbestilling nå. Nettbutikkene i Nederland har åpnet. F.eks eurobulb.nl hvis noen skulle være interessert.

Brita
Välkommen hem från din fantastiska resa!! Du är en riktig tulpandrottning. Så vackert!
Vad roligt att sjalen fick följa med på resan, jag blir så glad att du gillar den:).
Kram Maria

Unknown sa…
Dina tulpaner är ju helt fantastiska, blir så sugen på att skaffa många många många =D Kram
AnnaHelena sa…
Vilket tulpanhav!
Tänk, för bara några år sedan var jag inte så intresserad av tulpaner. Tur att man ändrar sig!

Vilken framförhållning! Redan inlagda beställningar till nästa års tulpanblomning! :-)

Kram // AH
Ninnis sa…
Vilken otrolig prakt...helt underbar...=)

Kram Ninni
Nora sa…
Tulpaner kan man inte ha för många av, det är en sak jag har lärt mig nu under mitt första år med tulpaner i trädgården!
Dina rabatter är hur organiserade och planerade som helst jämfört med mina....här känns det som rena "sillsalladen" emellanåt:-=
Kram!
Så läcker din tulpanrabatt är nu! Kommer ihåg din bild innan du åkte iväg med alla gröna knoppar.

Snygga tassar du fick med hem.

Kram
All of the pink, apricot and purple tulips look great together, especially as a mass planting with so many flowers close together. All of the fall work always feels worthwhile when you see them blooming the next spring.
Anonym sa…
Välkommen hem!!! Vilken underbar tulpanprakt! Resan vill jag höra allt om, och känner jag dig rätt kommer vi som inte var med att få njuta av massor av bilder. Det ser vi fram emot!

Får lite rabattångest när jag hör om dina planer, här är det mer lite av varje och all over the place. Det är rätt pirrigt att veta att jag snart ska visa upp allt för dig och rabattkonstnären Anna-Karin... ;) Paketet från Fiskars har jag fått för ett par veckor sedan. Hoppas du får ditt snart! Söndagskramar från Hanna
Härliga tulpanbilder... Blir nyfiken: Varifrån har du beställt tulpaner? För känner ju - såklart, ha ha - att det skulle kunna kompletteras därute...

Ha det gott!
/Katarina
Vilket Tulpanhav.Så otroligt vackert.Måste ha känts kul att se när du kom hem.Belöning för alla lökar du planterade.Resan låter som den var mycket lyckad.Kram

Populära inlägg