Hemma!

Att vara från trädgården i fyra dagar när vädret har varit fantastiskt har varit något som liknar tortyr. Visst är det härligt att åka bort men nu är ju en så ljuvlig tid och det händer massor på bara ett par dagar.



Tulpaner i massor har poppat upp men ännu inte slagit ut. Lungört och knoppar på Cuban Night, tror jag, så vackra ihop men egentligen borde de inte vara ett par. Hade snön inte legat så länge så skulle nog lungörten ha blommat över för länge sen.


Men de är verkligen så vackra ihop. Måste nog leta efter något som kan ge samma effekt även när våren är normal.



Eken har slagit ut sina löv, så skira så gröna.



Tyckte i höstas att jag var så noga med att dokumentera alla mina lökplanteringar men inser att jag missat en hel del. Vet inte riktigt vad det här är för tulpan men det kanske märks när den slår ut.



En promenad i trädgården var det jag hann idag och jag inser att jag har massor som jag vill och behöver göra. Förstår inte riktigt hur jag ska hinna. 


Men ikväll tänker jag bara njuta och ignorera allt annat.



Samtidigt vill jag uppmana våren:


Snälla sakta ner! Jag hinner inte med! Det är nu jag vill ta ledigt hela maj och bara vara i trädgården. Hinna se alla små under, gräva och rensa, bara få vara i allt det underbara.

Kommentarer

AnnaHelena sa…
Ljuvliga, ljuvliga foton!
Håller med: Vilket otroligt vackert par! Fina, fina lungörten; vad jag gillar den!

Haha - ja, lite som tortyr måste det ha varit för dig... :-)

Kram // AH
Lena sa…
Du måste verkligen se skillnad nu, varje dag händer det massor och det är nästan svårt att hinna med.
Hos dej är lungörten vacker, jag såg inte det när den växte hos mej på kollo. Konstigt, eller är det dina underbara bilder som gör det?

Kramar
Underbart skärpedjup i dina bilder!
Här känns det nästan också som om man inte riktigt hinner med, - på bara några dagar har det hänt hur mycket som helst i trädgården. Så vackert det är!
Hoppas du får en fin start på veckan som kommer!
/Anna-Karin
Åhh så vackra foton !
Skall bli kul att se dina vackra tulpaner när de slagit ut !
Och hur många av dina Monte Carlo och Purissima som kommer upp andra året !
Känner precis som du .. lite lätt panik över hur fort allting går och hur mycket som skall göras NU !
Trädgårdsledigt i maj borde vara en rättighet !
Ha det så gott !
Kram/Isa
Nora sa…
Ja, nu går det undan i trädgården! Och jag säger som du - just nu vill jag vara i trädgården 24/7 nästan, så jag inte missar en endaste liten ting:-)
Kram!
Anonym sa…
Vackra, vackra bilder! Men jag tycker också att de kunde ta och lugna ner sig lite nu... Kram!
Marina sa…
Vackra bilder!
Kan nog tänka mig att du kände lite frustration över att inte vara i din trädgård nu i dessa dagar. Det händer SÅ mycket!

Ja, sakta ner snälla vår! Trots fyra lediga dagar hemmavid är jag inte ikapp.

Kram
Underbar kombo! Och som sagt, du måste hitta något som passar lika bra till nästa år!!
Malin sa…
Delikat kombination.
Lungört är bara såååå fiin. Även tulpaner förstås.
Jag har grävt, kånkat, grävt, rensat, grejat, slängt, byggt, burit denna helg... en typisk majhelg. Håller helt med dig - ta det lite easy med årstidsrusningen! Fast här är det redan sommar med vitsippor och päronblom.

Kram Malin
Nej, i april och maj har man inte riktigt tid att resa bort. Men jag förstår att ni behöver förbereda för en härlig sommar på annat håll! Vilken fin lungört du har! Det är ju min vårfavorit, men jag har inga speciella sorter. En riktig humlemagnet, vilket ju är super! Superfina bilder! Jag ser en lök som jag tror att jag också väntar på (klocklilja?).
Lotta sa…
Håller med om att det är ljuvligt nu och att man skulle behöva dubbelt så många ljusa timmar på varje dygn....Jag måste nog ändra uppfattning om lungört efter att ha njutit av dina bilder, jättefina! jag fick agg mot vissa växter under mina år på "Plantis" eftersom de inte var roliga att expidera!!!
Nu ska jag ut i växthuset en runda innan köksjobbet kallar (ska fixa 150 mingeltallrikar till kvällen)
Ha en bra start på veckan,
Kram lotta
Merja sa…
Instämmer...sakta ner snälla vår!Så fina bilder. Rabatten på Gotland kommer att bli så fin!
Ha en fin dag!
Du tar så vackra bilder. Vad för Kamera har du? Vill ha!! Kram Åsa
Å så vackra bilder.Kan tala om att bland det bästa med att vara pensionär är att man disponerar sin tid precis som man behagar.Så du har något att se fram mot fast det dröjer ju länge .Kramar.
Så vackert! Svårt det där med tulpannamn:))). Jag vill också sakta ner våren, men nu går det i raketfart. Hoppas hinna få lite trädgårdstid efter jobbet innan valpkursen.
Kombin är underbar, hoppas du hittar något liknande!
Kram Maria
Ja, sakta ner, eller ta bort storm och regn som har parkerat sig häröver.
Det var fantastiska bilder du har, jag har njutit länge av dom nu.
Agneta kram
Hej!

Jo nog kan våren sakta ner lite alltid. Eftersom nu vintern är så lång och tråkig så borde våren i alla fall få vara lång : )

Om det blir något växthus återstår att se. Jag övervägde att ta släggan över alltihop i dag och sen bränna ner skräpet : )) Har brottats med att få loss glasskivorna ur ramarna hela dagen, lättare sagt än gjort.
Inger sa…
Nä nu räcker inte tiden och maj borde vara arbetsfri. Njuter av dina bilder!
Kram

Populära inlägg