Hallå hela pressen!

I morse sken solen och min nya iris, Maui Moonlight  log mot mig när jag gick för att hämta tidningen. Igår var den stängd och nu slog den ut. Älskar morgon i  trädgården och strosade runt lite extra. Konstaterade att de två gula tulpanerna, Moonlight Girl och Maja, som jag beställde på CFS kommer att fylla ut bra i den gula delen av Regnbågsrabatten.

       
   

En av mina favoritblommor från CFS som åkte in på vill ha listan är Aquilegia chrysantha Yellow Queen. Blev helt förälskad i dessa Aklejor med svansar. Det fanns även en vit variant som hette White Dove. Så vackra. Ett problem finns dock. Jag hittar ingen som har dom...jo, i England och de levererar inte till Sverige. Letandet går vidare. Om någon vet hur jag kan få tag på dessa aklejor så tipsa mig. Jag kommer att vara evigt tacksam. Ni hör, jag är förälskad. Känns som Yellow Queen är som skapt för min Regnbågsrabatt.



Förmiddagen bjöd på sol och äppelträdet Fredrik har slagit ut. Jag och F klippte gräset och det kändes som en sommardag. Brunnävan som jag fick av Helena för nästan exakt ett år sen har börjat blomma. Så otroligt vacker den är! Tack än en gång!



Kan inte låta bli att visa en bild till från Äppelrabatten, nu med förmiddagssol.


På eftermiddagen började jag med projekt plantera ut luktärtorna. Förra året byggde jag lådor och lät luktärtorna klättra i en portal på baksidan. I år ska de stå på verandan. Alla klätterrosor är kapade och det ser så otroligt tomt ut. Förra året använde jag toarullar... Aldrig mer sa jag till mig själv då, det började växa svamp och andra otrevligheter. I år investerade jag i rootrainers och de funkar verkligen så bra. 



Sen kom regnet och vinden. Jag planterade klart alla luktärtor, både klättrande och dvärg, men jisses vad kallt det blev på slutet.


Nu ska jag surfa vidare på jakt efter mina Chelsea favoriter...to be continued! Tar som sagt tacksamt emot alla tips jag kan få.

Kommentarer

Inger sa…
Blekgult är snyggt och äppelrabatten magnifik!
Kram
Nora sa…
Vilken fantastisk Iris! Grattis till ett bra köp!
Va skönt att det äntligen kom ett ordentligt regn, men jisses va kallt och blåsigt det var nu på eftermiddagen.....
Hoppas du hittar din Akleja!
Kram!
Marina sa…
Jag vet inte riktigt vad mina aklejor med svans heter men de ser ut som den på bilden. Ingen av dem har slagit ut ännu men tidigare år har jag haft ljusgula med svans. Har vi tur så blommar de när du kommer hit. Är den i din smak kan jag ta frö sen.

Här har solen inte visat sig alls idag. Bara regnat mest hela tiden. Jag var ute ett par timma ändå. Regnjacka på!

Kram
Magiskt vackra bilder, speciellt den högst upp till höger med det härliga ljuset som silar ner.
Här har det också regnat idag, men det var nästan bara bra, för då blev det tillfälle att städa inomhus istället. Inte lika kul som trädgårdsstök, så det blir inte av så ofta, haha!
Må så gott!
/Anna-Karin
De aklejorna är såå fina!! Jag har dem på min önskelista:). Hoppas du hittar vart man kan få tag på dem. Älskar blekgult, irisen är så vacker.
Trist att det blev kallt hos dig.
Ingen trädgårdstid alls för mig idag, hoppas jag hinner ut i morgon efter jobbet.
Kram Maria
Veronica sa…
Jag har oxå blekgula aklejor som ser ut som din önskning! Jag ska kolla om jag har ett namn på den!. Skitsnygg ivf och delar gärna med mig när den kommit igång lite.....
Märklig väder var det idag! Ifrån förmiddagen när vi satt på fotbollsmatch med sonen var det bergis närmare 30 i solen och sen blev det under 10....

Kram
AnnaHelena sa…
Morgonsolen strålar så fint i din trädgård! Det allra finaste ljuset är tidigt på morgonen och i kvällningen, tycker jag! Jag älskar också att ströva runt i trädgården på morgonen.

Nu vill vi ha solsken och varmt igen, eller hur? Jag var i Stockholm i dag, och det regnade precis hela tiden...

Kram // AH
Helena sa…
Vad kul att nävan klarade sig!Den sprätter iväg frön o sprider på sig som bara den :-) pass upp om du inte vill ha invasion ;-)
Jättefina tassar du köpt!
Jag gillar inte gult men märker att jag mer o mer dras till svavelgult tittade på en sån magnolia på ZETAS :-)
KRAM från mig!
Underbara aklejor! Kraaam Pia
Ninnis sa…
Väldigt mycket ögongodis...tack för det....underbara bilder på aklejan ....=)

Ha det bra!

Kram Ninni
Katarina sa…
WOW! Så många underbara tulpaner. Vilken massverkan!
Louise sa…
Dina tulpaner är underbara! hoppas att rosorna kommer tillbaka och växer till sig under säsongen. Undrar mycket hur alla austinrosor du planterade förra året har klarat sig?

kram louise
Den där gula tonen på Iris och tulpaner Är verkligen fin.Så mjuk och mild.Kram.
Anonym sa…
Hej,

På eBay finns i alla fall frön!

http://www.ebay.co.uk/itm/Aquilegia-chrysantha-Yellow-Queen-100-seeds-Golden-Columbine-/171047236347?pt=UK_HomeGarden_Garden_PlantsSeedsBulbs_JN&hash=item27d335b2fb

Kram
Elin
men gud så vackra gula aklejor! var har du köpt dom? /Jannice
Luna Ek sa…
Jag har köpt Guldakleja Yellow Queen, på Rångedala plantskola som ligger utanför Borås. De har även postorder sedan många år tillbaks. De har enorm sortering av perenner.
Tror att jag köpt på Växtforum i Landvetter också tidigare, men den har varit lite svår att få att stanna kvar år efter år, inte som andra aklejor. Har glömt att kolla om guldakleja finns kvar hos mig efter denna vintern. Det är annars min favorit. Den fångar ljuset helt magiskt.
Magiska bilder Du visar by the way.

Populära inlägg