Ett lyckopiller!

Den här trädgården fick mig att tänka på Anna Vattenkanna och hennes kärlek till färg och tagetes.



Tagetes är inte en av mina favoriter och ni skulle inte hitta den här trädgården hemma hos mig men det är det som är så roligt med att titta på trädgårdar. Man kan gilla dom även om det inte är det som man själv vill ha. Ungefär som kläder, finns massor av kläder jag tycker är snygga men inte på mig. Och precis som kläder kan smaken förändras...




"This garden is inspired by the work of the charity WaterAid in India, reflecting the transformation brought about by access to clean water, improved hygiene and sanitation. This empowers communities, particularly women, and gives them more time to generate an income, for example by creating market gardens."



 "The backdrop is a simple house on stilts. The surrounding garden is a blaze of colour, with marigolds, roses and hanging garlands being grown and prepared for sale in the cut flower industry. Edging the garden are bamboos, rubber plants and Jasminum, whilst notable features include a tap stand, rainwater harvesting container and planked walkways."

Jag blev glad när jag såg den här trädgården och det var en härlig paus bland alla designade  och välputsade trädgårdar och man ska aldrig förakta effekten av massplanering.


Ett riktigt litet lyckopiller som jag blev glad av. Den engelska texten kommer från RHS hemsida.

Kommentarer

Oh, ah, wow. WOW!!! Så formidabelt läcker! Titta titta titta, skrolla upp och ner och upp och ner. Klicka större bilder och titta igen... Du känner mig rätt bra :-) fast vi aldrig träffats irl.

Så härligt och galet och maffigt med alla dessa tagets. Och rosor. Och tagetesgirlanger. Och alltsammans. Dessutom underbart foto.

Visst är det så. Jag kan tycka om de flesta stilar, jag älskar tex ljuvliga, fluffiga pastelldrömmar och ritar gladeligen sådana trädgårdar till andra ,men hos mig själv? Njae, här passar det inte med pioner och akleja direkt :-)

Kram
Carina sa…
Ja det var maffiga bilder. Men skulle vara svårt här... ..utdelningen på 60 min snigelplockning var aningen för hög...
Vad konstigt. När jag såg denna trädgård på mässan så sa jag till min sambo: Den här trädgården hade en kvinna på bloggen gillat, Anna vattenkanna heter hon. Och precis så tänkte du ju också!
Kram Therese
Veronica sa…
Den var ju superhärlig och galen men jag tyckte mest om tageteshavet bakom..... De som stod kvar i plastkrukorna! Jag blev alldeles varm i kroppen av dem!

Jag Hr faktiskt planterat olika tagetes för första gången i mitt liv.... Inte i rabatterna men i min Italienska hörna och jag fullkomligt älskar det :) hade du frågat för 2 år sedan!?

Nope! Aaaaaaldrig Tagetes ;)

Kram
Hélena sa…
Veronica, sista bilden är från tagetshavet :-)
Anonym sa…
Haha.. förstår att Anna gick igång. Här var jag så trött så jag orkade inte ta en endaste liten bild. Tur du orkade!
Kramar!
Slukar alla inlägg du visar från visningsträdgårdarna, trots att jag var DÄR missade jag de flesta !
Inlägget hade lika gärna kunna vara från Annas trädgård ... alla färgerna är så mycket hon !
Visst är det många idéer som väckts efter mässan!
Ditt tulpanhav är supermaffigt, måste ha varit roligt att mötas av det när du kom hem !
Ha det så gott !
Kram/Isa
hagen vår sa…
Hei! Etter timer med vandring trodde jeg at jeg hadde fått med med meg det meste. Dette synes jeg er råfint. Så himla dumt at jeg jeg glipp av dette. Neste gang skal jeg forberede meg bedre. Ha det så godt! Anne
Nu har jag suttit här en bra stund och läst, scrollat upp och ner och läst ännu mer om din fantastiska resa till London. Vilken upplevelse! Härligt att få följa med lite så här sittandes på axeln och få uppleva allt genom din lins. Fantastiska bilder! :)

Tack för att du delar med dig vännen!♥

Varm kram
Lotta
Carina sa…
Så sant det du skriver och dessutom vilken himla tur! Tänk vad tråkigt det hade varit om det sett likadant ut i varenda trädgård, inget spännande alls! Jag är inte jätteförtjust i tagetes, men jag vill alltid ha några, om inte annat så för nematodernas skull...och morotsflugornas....då känns det helt rätt att ha lite extra tagetes! Kul idé det där med tagetesgirlanderna....fick titta både en och två och tre gånger innan jag riktigt såg vad det var....fniss...
Kul med foton från utställning ivarjefall.
Man tackar och bugar för att vi vanliga dönickar får följa med på CFS.

Populära inlägg