En liten trädgård?

Det fanns 14 stycken show gardens på CFS. Andra kategorier är artisan, fresh och generation gardens. Show gardens är stora och påkostade, de andra har en mindre yta att spela med. Min favorit bland de mindre trädgårdarna var Un Carreg (one stone). Jag var där tidigt fredagmorgon och lyckades efter en kvarts väntande fota hela trädgården utan en enda människa stod framför.


I en artisan garden "must designers make artistic use of materials" och att materialet här har varit sten kan inte undgå någon. Det är två unga bröder, Harry och David Rich, som har skapat trädgården och det var deras första utställning på Chelsea. De vann guld och det är inte svårt att förstå varför. Det är den här känslan jag vill komma åt till mina verandarabatter.




"This garden is inspired by the growing separation between man and the natural world.  It demonstrates Harry and David Rich’s passion for restoring this connection by creating a humble, naturalistic space crafted from one stone."


Växterna känns igen. Iris, gräs, aklejor, kungsljus, stjärnflocka... Många vackra lite ängsliknande växter och helt genomförbart.




Sten är vackert och här skulle jag kunna sitta länge och njuta av alla vackra växter. 


"A balance of stone and oak blends naturally below the tree canopy, softened by the textures and tones of the planting.   Two large rocks protrude from the dry stone walls that form an irregular boundary.  A sculpted oak bench firmly rooted between the rocks provides a small seating space for relaxing."


"Dry stone walls, woodland and old stone paths depict a vision of the Welsh landscape. Using one quarry and one stone to craft the hard landscaping shows how a garden’s carbon footprint can be kept to a minimum."


Citaten kommer från RHS sida och visst är det läckert att se vad en, eller två, designers kan göra med en liten yta.


Jag fyller på inspirationskontot och min växtlista. Om jag vann 230 miljoner skulle jag utan tvekan ha en mur av sten i min trädgård. 

Kommentarer

Tack för härliga och inspirerande bilder!!! Så läckert...
Anonym sa…
Det var verkligen en fantastisk trädgård! Och va kul att få se den utan att trängas med 14 miljoner andra.. ;)
Gräs är grejjen.. Det är helt klart!
Kramar!
Helt i min smak också. Tänk om man kunde fixa till det så i sin trädgård :)

Kram
Jag svimmar så snyggt!! Jag vill kopiera rakt av:). Men det går ju inte:). Alla favoritväxterna i en härlig mix, det gillas:).
Jag sparar bilden för inspiration, hoppas det är okej:).
Kram Maria
Jag svimmar så snyggt!! Jag vill kopiera rakt av:). Men det går ju inte:). Alla favoritväxterna i en härlig mix, det gillas:).
Jag sparar bilden för inspiration, hoppas det är okej:).
Kram Maria
Unknown sa…
Vilken härlig trädgård. Måste verkligen vara inspirerande att besöka utställningen. Bara att titta på alla dina härliga bilder är ju fantastisk! Många hälsningar
Fru Sten
Ingmarie We sa…
Vilken vacker trädgård! Den gillar jag verkligen med de ljuvliga växterna och den fina stenen!
Lotta sa…
Nu har jag läst allt som jag missat, vilken resa du gjort och så mycket vackert du sett. Tack för att du delar med dig så att även vi andra kan inspireras. Åhhh, man vill ju bara ha....men än så länge får jag nöja mig med att njuta av dina bilder.
Ha det gott.
Kram Lotta
Eva Linnea sa…
Härligt att få se några glimtar från CFS när man själv inte varit där. Sten är ett spännande, men ack så tungt, material. Skulle så gärna vilja ha ett stenparti. Man vet aldrig, det kanske blir ett någon gång i framtiden.
Kram från EvaLinnea
Där vill jag sitta och bara vara..Så fint att ord saknas.Kram.
Merja sa…
Oj så snyggt! Skulle gärna vilja ha det hos mig:) Men oj vad sten det går åt!
Tack för fina bilder!
Nora sa…
Vilken underbar trädgård!
Tack för att du visar bilder från din resa - här finns mycket inspiration att hitta:-)
Kram!
Fröbomb sa…
Otroligt vacker trädgård!
Almbacken sa…
Helt underbar trädgård. Bra smak du har!!!:).

Jag ska ta itu med området under vårt körsbärsträd och funderar på taxusklot.....efter dina bilder har jag bestämt att så får det bli.

Tack för inspirationen!

Kram
Maria
Vaddå vann? Du har ju ett guldkort? Hur mycket pengar som helst?
Gillade verkligen också brödernas trädgård, den ser enkel ut - men det ligger mycket tanke bakom. Sten ger sådant lugn tycker jag. Du får väl dra igång en kurs i din trädgård, torrstensmurning för panikslagna? Med champagne i mellanakten?
Marina sa…
Den trädgården var jättefin tycker jag. Skulle nog också kunna sitta där länge.

Kram
Helena sa…
Åh den var fin du!Där skulle man sitta med en kopp kaffe :-)
Jättefina bilder!
KRAM från mig!
Fia sa…
Tack för underbara bilder från Chelsea, både idag och tidigare. Jag borde kolla på fler, för dom är verkligen inspirerande och ger mig idéer.
Var det inte lite Gotland över den? Väldigt fina växtval som gjorde sig fina ihop!
Veronica sa…
Så himla bra att du dokumenterar för innan jag har tid att göra det har det väl blivit höst!
Jag älskade oxå den trädgården! Framförallt växtvalet...

Och jag är lika frågande som Bettina!?
Guldkortet..... ;)

Idag åker jag till Götet och ska kolla en trädgård.. Spännande!

Kram
Unknown sa…
Vilken vacker trädgård! Dina bilder är jättefina, så härligt att få en liten inblick i hur det såg ut där borta i England :) Inspirerande! Tänk att få gå runt där och fota, det måste varit helt underbart?
Piia Anneli sa…
Oh, how beautiful it was!! What inspiring set of photos!

~ Piia Anneli / annelivia

Populära inlägg