En fest för kungar!

Okej, en hel del slit och jobb blev det men jag är supernöjd med resultatet, hittills. Rabatten på Gotland blir en riktig fest för alla humlor, bin och fjärilar och det känns riktigt bra med tanke på tidigare blogginlägg om humlans utrotningsrisk. 

Ett gammalt träd placerades i rabatten och just nu ser det lite naket ut men det blir nog snyggt till sommaren. Bakom rötterna har jag planterat ett stort gräs, Miscanthus sinensis "Grosse Fontäne" och runt nedre delen på stocken silvermalört och bolltistel. 


Jag har köpt en del färdiga plantor och frösått en hel del annat. Det som inte tar sig kommer att ersättas av färdiga perenner och jag är övertygad om att jag kommer att köpa till fler sorter. Redan nu vet jag att jag vill ha lavendel, perskovia, stäppsalvia Caradonna, stenkyndel... som ni ser listan kan göras lång. Men Rom byggdes inte på en dag och inte en stor rabatt heller.


Så här har jag planterat och sått.



Nu är hela rabatten högre än tomten runt omkring och det ser lite tokigt ut. I sommar ska jag göra kanter och få rabatten att smälta in med naturen. Tomten är en naturtomt och jag vill att det ska kännas så även om jag anlägger en stor rabatt mitt i alltihop.



För er som gillar ordning och reda har jag satt ihop en växtlista över de växter och sådder som rabatten innehåller just nu. Sen är det inte fel att ha det som kom ihåg för mig själv. Nu blir det bloggpaus. Väskorna väntar i bilen och vi sticker till Öland. Tur att jag har plantvakt i huset! Vi ses på söndag!


Växter:

Stäppsalvia Salvia nemorosa 'Ostfriesland' 20 stycken
Silvermalört Artemisia ludoviciana 5 stycken
Japansk malört Artemisia japonica 5 stycken
Praktveronika  Veronica austriaca ssp. teucrium 'Knallblau' 10 stycken
Riddarsporre Delpinum 5 stycken
Gräs Miscanthus sinensis "Grosse Fontäne" 1 styck
Gräs Miscanthus sinensis Silberfeder 2 stycken

Sådder:
Kantnepeta Nepeta Faassenii
Honungsfacelia Phacelia tanacetifolia
Oljelin Linum usitatissimum
Silverrisp Limonium platyphyllum
Blå gräsfibbla  Catanache Caerulea
Blåklint Centaurea cyanus "Blue Boy
Bolltistel Echinops bannaticus
Bollgilia Gilia capitata

Kommentarer

Oj, vad du far mellan öarna =)
Nu får du väl ta det lite lugnt efter allt slit! Bra jobbat, kommer bli snyggt!
Marina sa…
Jag är så imponerad av att du kan planera så färgstämmigt. Jag står med två mestadels tomma rabatter och det får nog vara så ett tag. Fullt fokus på studenten nu, både tidsmässigt och ekonomiskt. Eller ja, kanske mest det sista ännu.

Jag är så kräsen. Har ganska många olika växter i trädgården redan. De växter som finns på plantskolor är antingen sådana jag redan har eller sådana jag inte vill ha för att jag inte gillar dem. Alltså ska där få stå tomt tills jag springer på det jag verkligen vill ha där.

Ha det bra i de lediga dagarna.
Kram
Anonym sa…
Det kommer bli kalasbra, det där! Hälsa Öland så mycket och missa inte Öland spirar i helgen! Kram Hanna
Det blir bra det där. Öarna är fina, särskilt Gotland du!
Ha det bra, Åsa
Meta sa…
Vad spännande att se resultatet i sommar. Bra jobbat får jag säga.
Ha en skön helg på Öland.
Kram Meta
Så välplanerat! Jag är galet sugen på att prova perovskia i trädgården och sådde frön för glatta livet. Ett (!) har grott. Gissa om den plantan ska gullas med. :-)
Ska bli jättekul att se hur det blir, snyggt med trädet i rabatten. Udda och fint.
Veronica sa…
Det kommer bli superfint! Jag längtar efter att se resultat till sommaren. Det händer så otroligt mycket under en säsong... Just nu går jag runt och tittar i rabatterna efter livstecken på olika växter. Just nu är jag rädd att min bokharabinda, plommonträd "Niger" 4 hortensior dött under vintern men jag kommer inte ihåg när de visar livstecken. En som jag ser har gått hädan är min New Dawn. Så jag håller tummarna och väntar på resultatet i sommar... Spännande :)

Kram
Nora sa…
Va mycket fint du har planterat! Skall bli spännande att följa detta och jag tror det kommer smälta in fint i naturen!
Hoppas ni får fina dagar på Öland!
Kram!
hagen vår sa…
Hei! Dette kommer til å bli et vakkert drømmebed. God kveld! Anne
samson sa…
att lägga ett träd i rabatten är så fint
du har valt fina färger på växterna
ha en skön helg på Öland
ha det så bra
maggan
Gillar ditt sätt att skapa rabatter, så genomtänkt och färgmatchande. Ska bli roligt att följa. Jättefin växtlista. Det skulle jag med behöva göra över mina rabatter.
Ha en fin ledighet.
Kram Maria
Aud sa…
Så smart å skrive inn på bildet hvilke blomster som er plantet hvor. Det gjør det ekstra spennende å se bilde fra samme sted når plantene har vokst litt :-)
Eva Linnea sa…
Snyggt, snyggare, din rabatt!!!
En skön helg önskar EvaLinnea
Louise sa…
Det där kommer bli en underbara rabatt! Du är så "välordnat" med dina färgskalor! Så långt orkar jag sällan tänka...!

kram louise
Lena sa…
Har du vilat också? Dum fråga egentligen, jag förstår ju att detta ÄR vila och lugn - att få bygga en trädgård!
Fint att få se hur dina idéer växer fram.

Ha det fortsatt härligt!

Kramar

Anita sa…
Det kommer att bli en fantastisk plats för både humlor och människor. Vi får alla hjälpas åt att göra allt för att rädda kvar våra kära bin, humlor och andra insekter.

Ha en skön helg på Öland!
Suss o Kai sa…
Så spännande att följa hur det blir :) verkar bli så himla snyggt o bra Kram Suss
Lillianna sa…
Åh vad spännande det ska bli att se hur det ser ut senare i sommar!!
Vilket jobb du gjort!

/Lillianna
Christina sa…
Det blir säkert ljuvligt, bor ni alldeles intill en insjö? ser ut så på bilden - så mysigt - det är min dröm att bo intill en sjö eller vid havet.
Härlig blogg :)
jag säger bara WOOW vad du e duktig......det blir troligen superfint :) vilket härligt ställe ni har.....
å missa nu inte.....

BLOGGPARTYT fortsätter....

massor med fint att se
VÄLKOMMEN
Håkan
Unknown sa…
Fantastisk plan du har og hvilken flott jobb du har gjordt! Dette blir spennende å følge!

Populära inlägg