Att göra det lilla!

Igår när vi kom hem blev jag lätt stressad över hur mycket som jag  helt plötsligt såg att jag behövde göra. Bland annat så har åkerfräken gjort en attack mot gräsmattan. Jag har skrivit om det förut och det kan inte nog upprepas, åkerfräken är det värsta ogräs som finns.


Så idag när förskolan var stängd så satte jag och F igång med att klippa skogen som jag kallade den. Alla åkerfräknar i gräsmattan och vid tomtgränsen kapades med fotknölarna. Det gäller att ligga i nu innan de bildar frökapslar och fröar av sig i tusenden. 


Att få tid i trädgården och se allt vackert som finns nu kändes som ren och skär lyx. Katsurans blad har slagit ut, så skira så vackra.


Bakom Katsuran sträcker sig Ullungrönnens blad och bakom Ullungrönnen har Silverpäronens blad precis tittat fram.


Ett hav av tulpaner, mer än 500 lökar, kan knappt bärga mig tills de blommar. 


Ett besök hos BlomsterPrinssessan och hörnet har fått en ny look. Vattenkannan som jag köpte på mässan hos Charlotte är helt underbar att vattna med. Ibland vet man inte vad missar förrens man har testat det. 


Ikväll var vi ute hela familjen och stökade. Älskar de här kvällarna när det är så pass varmt att man kan fixa, plocka, vara. Nu är det den bästa av tider och för att inte stressa upp mig kring allt som behöver göras, för det finns det, så gör jag lite hela tiden. En halvtimme här och en halvtimme där gör stor skillnad i det stora hela. 

Kommentarer

Hans sa…
Vilka underbara bilder du visar, och bilden på åkerfräken får mig att älska dessa, även om det stämmer det du skriver om att detta är det värsta ogräset.

Man får passa på att njuta av allt det vackra trots all trädgårds stress.

Ha det gott!
ulla laiho sa…
Åkerfräken är pest. Har du något tips förutom att klippa för att bli av med det?
Nora sa…
Åkerfräken har jag inte, som tur är (peppar, peppar)!

Visst är det en fantastisk tid vi har nu. Jag är ute i trädgården varje kväll efter att D har somnat, och lite hinns med varje dag. Det är viktigt att komma ihåg att trädgård skall vara ett nöje, man får försöka låta bli att stressa.

Kram!
Åkerfräken ja... Håhåjaja. Den tar sig igenom även dubbla lager av markduk kan jag berätta. Jag repar av den där den sticker upp, inte mycket mer man kan göra, mer än som du säger se till att den inte går i frö. Bilden på katsuran får mig att allvarligt fundera på om vi inte behöver ha ett träd till någonstans... ;) Kram Kristina
Så klok du är som tar arbetet lite i sänder, meningen är ju att vi ska njuta av trädgården inte att det blir en belastning. Jag håller med dig om Åkerfräken...värsta ogräset alla kategorier...vi har försökt att rensa, gräva bort och sålla, men ingenting hjälper. Numera drar jag bara bort alla strån som dyker upp så att de inte blir fler iaf./ Kram Titti
Eva Linnea sa…
Man har ju som männscha en viss tendens att bara stirra på det som INTE är gjort i stället för att glädja sig åt det som är gjort och "bara vara". Det är säkert jättefint hos dig!!
Jättefin bild på "din skog", men förstår h-vetet.
Massor med ljumma vårkvällar önskar EvaLinnea
Även jag: Så vacker bild på åkerfräken... =oP
Ja, härligt i trädgården just nu. Den där tulpanplanteringen - OJ! Ser fram emot bilder...
Ha det gott!
/Katarina
Mysiga bilder. Bra att tänka som du, lite här och lite där så blir det gjort till slut utan stress och negativa tankar. Kraaam Pia
samson sa…
någon åkerfräken har jag inte som tur är,
nu är det en härlig tid med mycket vackert att se på och massor som ska göras
ha det så bra
maggan
Ulrika sa…
Vackra bilder, till och med på ogräset som måste vara pest och pina att ha i sin trädgård! Ja inte ska vi stressa inte, vi har hela sommaren på oss även om man vill göra det mesta på våren. Själv har jag tappat suget för att blogga....igen! Tycker inte tiden finns! Ser fram emot lördagen mycket!

Kram Ulrika
M/S Design sa…
Kul bild på det lilla ogräset!
Vilket planterings jobb du gjort på landet, kommer bli fint!!!
Du får ha en trevlig resa till England och hoppas du får lite varmare och bättre väder än va vi hade.
Fick en hel del inspiration från dom privata trädgårdarna vi besökte.
Kram
Mariana
Caroline sa…
Ja, nu går det fort ute, man hänger inte riktigt med och tycker att man kommer efter med allt som ska göras!
Men det är en vacker årstid, våren!
/Caroline
Nu har jag varit ut i trädgården och gjort det lilla i en halvtimme och visst gör det skillnad !
En stund nu och då och sakta börjar trädgården komma i ordning.
Skall bli maffigt att sse ditt tulpanhav när det börjar blomma !
Ha det så gott !
kram/Isa
Sneller kaller vi dette ugresset på norsk og de er ikke lette å hanskes med, men du har nå fått til et foto av den som var helt fantastisk, som en eventyrskog. Det er en herlig tid, ugress eller ei!

Ha en fin dag!

Brita
Åkerfräken finns i massor i min rabatt nu man kan bara gråta när man ser dom ,kram Nette

Populära inlägg