Fint besök!

Idag fick vi fint besök ute i stugan. Laila med bloggen Fagerdahla, hennes man och hunden Tim var på ön och kom förbi på en kopp kaffe. Så roligt att träffa dom igen. Huset och tomten är långt ifrån färdigt än och på vissa ställen är det rent kaos, ni vet så där som det lätt blir innan det blir färdigt, men det gör inget. Blir bara roligare nästa gång de kommer förbi, att få se skillnaden. 

Framför huset mot sjön ska vi, nästa gång vi åker till Gotland i slutet av juli, bygga en veranda med en pergola. Verandan ska följa husets form med en brygga ut från huset längst fram i bild. Längst bort i hörnet kommer det att bli en lägre veranda med långa trappsteg från båda ändarna ner i hörnet. Där ska vi ha en frukosthörna. Det är utan tvekan tomtens varmaste plats.


Pergolan ska bädda in huset och få det att bli lummigare. I frukosthörnan ska vi plantera blåregn och längs med husen blir det summer snow, klematis. Ute på "bryggan" blir det rosor och andra klätterväxter. Från verandan ska det vara långa trappsteg var man än går. Det ska vara lätt att ta sig ner på tomten.



Utanför ByggMax står en väldigt vacker pergola. Frågan är om vi ska låta träet bli grått som taket eller om vi ska måla det svart som huset? Vad tror ni? Svart skulle smälta in mer med huset och grått trä är något av det vackraste som finns.



 Inne i lillstugan så har snickarna satt upp spiraltrappen till loftet. Hela stugan ska målas vit precis som storstugan.



Själv fixar jag med hallen. Alla lister ska slipas och målas. Jag spacklade och fogade igår. Vill få hallen klar innan jag åker tillbaka till fredag. Dessutom vill jag måla klart de sista listerna utomhus så hela huset blir svart. Så fort trappen i storstugan blir klar ska snickarna sätta taket klart på lillstugan och det ska bli så skönt att slippa se huset halvfärdigt. 


Förutom att fixa med huset har vi badat flera gånger i Pölen som idag mätte 24 grader!


Kommentarer

Det kommer att bli så otroligt fint! Vad roligt det måste vara att ha det här gemensamma projektet. Jag håller nog på grått trä - mjuk övergång mellan hus och växtlighet. Men vad som helst kommer att bli snyggt har jag en känsla av :). Ha det fint! //Kram Marie
Lena sa…
Så fantastiskt fint detta hus är/blir!
Kommer vi till Gotland nån gång måste jag få se det IRL!

Jag håller också på det gråa, det svarta kan bli lite hårt mot all växtlighet.

Pölen skulle passa mej idag, här har varit varmt och soligt, fast nu mulnar det på- undrar om det är regn på gång?

Kramar
AnnCharlotte sa…
Det ser så fint ut erat hus. Så kul att vara med från start och bestämma.
Varför inte börja med en grå pergola, det går ju alltid att måla i efterhand.
Ha det bra :)
Marina sa…
Så härliga planer ni har. Låter jättespännande och jag får bilder i huvudet.
Grått eller svart? Jo, svart smälter nog mer samman med huset men det grånande med naturen. Jag skulle nog lägga en röst för grått.

Kram
AnnaHelena sa…
Underbart!!!
Och jag skulle också ha valt grått. Håller med om att grånat trä är så otroligt vackert!

Kram // AH
Men vad fint ni har det och kommer bli ännu finare när det blir klart. Härligt med ett sommarhus på Gotland .....rosornas ö :-))

Ha det bra..Kram
Veronica sa…
Superfin pergola! Är det från ByggMax???? Jag röstar: svart:)
Jag gillar svart med grönt!

Underbart att ha ett ställe på Gotland.

Fällningen av trädet gick bra men nervöst!

Kram
Vad läckert det blir! Härligt att ha ett ställe på Gotland! Jag älskar grånat trä och röstar för det.

Ha det fint//Laila
Nora sa…
Vilket fint hus ni har! Det passer jättefint in i omgivningarna!
Ja, en tur till JH's kan jag rekommendera, men jag vill samtidigt tala om att det är en liten handelsträdgård - förvänta dig inget Zetas eller Ulriksdal vad gäller storlek och utbud:-) Det finns en fin handelsträdgård i Skarpnäck också som heter Trädgårdshuset. Lika fin som JH's och Skarpnäck ligger nära Älta.
Hoppas du får fortsatt fina dagar på Gotland och lycka till med projekten!
Kram!
Malin sa…
Oj jag är i chocktillstånd när jag skriver...
Shit va fint! Vilken grej! Sicket bygge!



Nu lite nyktrare igen... Grått trä i pergolan är mitt förslag. Naturligt harmoniskt vackert till det svarta och det gröna.
Ja ...grattis får jag väl klämma till med...
kram
Ruben sa…
Om pergolan blir så nära huset som jag tror, röstar jag på samma färg som huset. Man ser redan nu, att det kommer att bli ett jättemysigt ställe!

Ha det gott!
/Ruben

PS Glöm inte att kvistlacka ordentligt innan ni målar inomhus!
Anna-Maria sa…
Ser väääldigt fint ut!Jag röstar för grånat trä ändå, det är passar fint till omgivningen,kan inte bli fel!
Berså sa…
Åh så snyggt det är med pergola alltså !! Och jag håller också på grått trä, som så många andra !! Känns som att det skulle bli fint därnere vid sandgropen ! Hoppas Ni har bra dagar där. Har inte hunnit dit på ett bra tag nu, men det är ju ett favoritställe att gå med hunden !!
Ha en bra vistelse här på ön !
Mvh Maria på Berså ( ett stenkast bort..:)
Laila sa…
Tack för senast! Vi kan intyga att det är/blir ett fantastiskt hus! Du måste lägga ut en bild på den häftiga spisen och skorstenssockeln i dina föräldrars del! Trätaket är så vackert, det blir fint antingen ni väljer svart eller grått.
Välkommen till Fagerdala när ni är tillbaka på fastlandet!
Kram/Laila och Johan
Anonym sa…
Så läckert det kommer att bli! Gotland också... Där har jag bara varit en gång och det var helt underbart. Har släkt i Fårösund som jag varje år lovar att hälsa på och av någon anledning blir det aldrig av.

Jag har förresten en award till dig om du vill ha den.

Populära inlägg