20 januari 2012

Dina bästa bladkombinationer!

Januari är en månad när jag tror alla längtar till vår och trädgårdsarbete. En månad då vi planerar inför vår och sommar. En månad då vi letar inspiration till alla våra projekt. Anna med bloggen Anna Vattenkannas Trädgård startade en länksamling med våra bästa sommarblommorkombos. En länksamling som jag har lusläst och fått inspiration ifrån. En så himla bra idé. 

När jag nu letar växter med vackra blad till min rabatt framför glasverandan är det svårt att hitta bra bilder. Då fick jag idén att starta en länksamling med våra bästa bladkombinationer. 

Bild hämtad från Ulriksdals trädgårdar

Så leta bland era bilder och lägg upp ditt blogginlägg i länksamlingen eller länka till ett gammalt blogginlägg. Om du vill sprida informationen om länksamlingen kan du använda den här bilden.




 Lägg in den på din blogg och länka till den här inlägget. Jag tycker det skulle vara så roligt om vi kunde få en bra bladsamling full med inspiration.


Så här gör du:

1. Klicka på den blå "Add your link"-knappen.
Skriv in/kopiera in inläggets webadress/URL. Det är den adressen som syns när du klickar på rubriken i ditt blogginlägg om bästa bladkombinationerna. Detta är superviktigt! Annars kommer läsarna till din startsida = senaste blogginlägg och inte till de vackra bladkombinationerna.

2. Skriv in NAMNET på din BLOGG - inte ditt eget alltså. Du behöver inte oroa dig för att skriva in din mejladress eftersom den inte kommer att synas - bara jag kan se den. 

3. Välj vilken BILD du vill ska synas i den lilla bildrutan.

4. Tryck sedan på "Select"-knappen så kommer den valda lilla bilden med länk in i detta inlägg.

(Det kommer att synas ett litet rött X vid din länk, men det är bara du som ser det och är din "raderingsknapp" om du vill ta bort din länk helt enkelt).






26 kommentarer:

Lena sa...

Ska bli spännande att följa. Tyvärr har jag inga sådana bilder att dela med mej, är fortfarande en alltför nybliven trädgårdsfrälst som inte alls tänkt på vikten av fina bladkombinationer- är fullt upptagen med färgkombinationer och vilka växter jag ska välja för blomning hela säsongen. Men jag kommer nog lära mej massor av detta.
Lägger in länk till din sida senare.

Ha en fin dag!

Kramar

Anna Vattenkanna sa...

Så roligt med en länksqamling med vackra bladkombinationer. Jag ber att få återkomma och länka upp lite av mina bästa :-)

Kram

TrädgårdsPrinsessan sa...

Ja, vad kul! Bra idé! :-)

Ha det gott!
Annika

Kerstin sa...

Vilket bra initiativ! Jag har tyvärr inte heller något att dela med mig av. Jag har dock kommit så långt i mitt trädgårdsliv att jag har insett att jag måste skaffa mig massor av fina bladväxter, så jag kommer att lusläsa alla länkar som kommer här. :-)

AnnCharlotte sa...

Spännande, jag har nog något att tillföra.....
Ha det bra :)

Elin sa...

Vilken bra ide, hoppas det kommer många länkar för det här är ett område jag verkligen behöver inspiration och kunskap om!

Ha det gott!

Claus Dalby sa...

Fin idé - glæder mig til at se mere. Du er nu i min blogroll. Dbh
Claus

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilken jättebra idé!! Blad är så vackra och är så viktiga i en trädgård. Ska kolla om jag har några bra bilder att länka till :-))

Ha en fin helg!
Kram
Charlotte

samson sa...

kul,ska bli spännande att läsa ska se om jag har något att bidar med
ha det så gott
maggan

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej igen!!

Hittade ett gammalt inlägg från 2010 från min växthusrabatt med mestadels blader :-)) Kanske inte mina bästa kombinationer, men ja, i den rabatten är det bladen som spelar huvudrollen i alla fall.

Anonym sa...

Vilken toppenidé! Vackra bladkombinationer kan man inte få för många av, de gör så mycket. Det här ska bli kul att följa, kan tyvärr inte själv bidra med bilder eftersom jag inte har en blogg men jag hoppas att många bidrar!

Trevlig helg!
Åsa

Anna Vattenkanna sa...

Så där ja! Nu har jag haft en rolig stund när jag letade efter passande bilder till inlägget... härligt en kall januarikväll!

Kram

Bente sa...

En rolig idé - kul at få være med!

Fia sa...

Jättebra! Älskar blad, kommer att kolla alla inläggen!

Marina sa...

Så fint med bladkombinationer! Jag gillar framför allt mörka blad och gärna tillsammans med ljusa för att framträda mer. Verigierade är jag däremot inte så förtjust i.

Jag tänker mer och mer blad när jag planerar mina rabatter.

Kram!

Trädgården på Waldemars sa...

Kul! jag gillar också fina blad.
har lagt till mig i din lista.
mvh Mia

Pia Gustafsson sa...

Rolig grej! Ska bli kul att se alla fina blad. Pia

AnnCharlotte sa...

Då har jag tillfört några kombinationer.....

Gunilla sa...

Nu har jag hittat bilder och gjort ett inlägg.

Ha det gott
Gunilla

Lotta sa...

Vilket bra initiativ! Jag har inget att bidra med, tyvärr, men massor att lära. Ska bli roligt att komma hit och inspireras.
Kram

Vivian Tisting sa...

Sååå bra att hitta idéer från.
Blev så inspirerad att jag letade bilder och har fixat ett inlägg.
Hoppas vi blir många.
Vivian

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Läcker länksamling, jag lägger in den på Samlingssajten! Få se om jag hittar något vackert själv, att lägga in. Kollar imorrn eller så....
kramkram H.

Marianne sa...

Skickar en gulbladssamling....

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Här kommer ett bidrag till din fina länksamling :-)

Ha det gott!
Annika

Susie på Stjärnarve sa...

Fantastisk idé - hur har jag kunnat missa den så länge!? Jag ÄLSKAR bladväxter av alla de former och sorter; perenner, gräs, buskar och träd. Alltså hade jag MASSOR av bilder på blad, så jag gjorde en "liten" bildkavalkad!!

Vardagens guldkorn sa...

Kul! Den här har jag inte sett tidigare..... måste lusläsas! =0) Ska kolla om jag har något att lägga till också...
Kram Linda