Vårspaning och en överraskning!

Idag upptäckte jag vårteckensutmaningen hos Humlebacken. Jag hade helt missat det här men hakar glatt på även om jag inte har så mycket vårtecken att rapportera den här måndagen. Det har inte hänt så mycket sen igår. En solig bild där snön har smält under eken.


Krokusar som fortfarande tittar upp men inte kommer längre.




Men inne har det hänt något. Jag sådde vit lavendel i januari och skolade om 40 plantor, de sista i slutet på januari. Nu ser jag att ytterligare små plantor tittar upp ur de som jag skolade om för nästan två veckor sen.



Så nu är jag uppe i 50 plantor av vit lavendel. Hur lyxigt känns inte det! De är så vackra och doftar så gott när man tar i dom. Hela jag fylls av sommarkänsla.




Tänk vad härligt det kommer att bli att plantera dessa små liv i rabatterna i juni. Vad gör det då om man får trängas med lavendel i mars, april och maj. Jag har en plan för hur jag ska göra med alla plantor för många börjar de bli. Men den planen får bli en cliffhanger tills imorgon. 

Kommentarer

Kerstin sa…
Nej, men du kan väl inte börja ha cliffhangers i inläggen!? Det där med platsen har jag också börjat tänka på mer och mer, så jag ser med spänning fram emot din lösning. :-)
Det låter helt underbart med de små späda lavendelplantorna.
Jag håller tummarna att snön försvinner snart hos dig.
Ha en trevlig kväll!
Härligt att våren är på antågande.

Så söta små lavendelplantor. Är det alltså den som är perenn eller förresten det kanske bara finns perenn.

Kram
Ulrika sa…
Dom ser fina och knubbiga ut dina lavendelplant, ska bli spännande att följa fortsättningen.......

Kram Ulrika
Helena sa…
Näää men säg nu?
Vaddå förnå?
Nu vet jag du ger bort dom till bättre behövande :-)
Till mig tex. ha ha
KRAM från mig!
Grattis till din lyckade lavendelsådd! Sådana växter är ju speciella - en egna små bebisar - och du kommer ju att ha ett helt lavendeldagis nu i vår, lycka!

Kram
Byronesse sa…
Håller med Helena i hennes inlägg. Du ger helt enkelt bort dem till oss som inte sått ett endaste dugg... Åh, så gott det ska lukta på min lilla balkong;-)Jag blir glad av att se alla dina fina små tpå bilderna!

Kraaam/Em
Margot sa…
Härliga små plantor, så fint det kommer att blomma och dofta hos dig:)
Snart är det vår på riktigt bara värmen kommer!
Ha det gott!
Kram Margot
Marina sa…
Så söta små lavendelplantor!

Tänk när de står i din trädgård och blommar fint och du då vet att du sått dem själv. Det är en glädje i det. (som förmodligen en som inte är trädgårdsintresserad kan förstå).

Kramar!
Johnna G sa…
Plan för många plantor? Hm...det kan vara nåt för mig va?!

hahahahah
Vilka härliga vårtecken!! Tänk så lyxigt med all lavendeln.. *avundsjuk!
Tack för att du vill vara med!
Du är ju ett proffs på vit lavendelsådd!! Vilken lyx att ha så många plantor att tillgå.
Spännande att få veta vad det är för plan du har:)).
Ha det gott.
Kram på dig.
Malin sa…
Bra idé med cliffhanger!
De är så väldigt söta dina små plantor. Toppen att du lyckats så bra! Visst är sticklingar kul men att så är något särskilt tycker jag.
Gunilla sa…
Vilka härliga frodiga små plantor.
Vit lavendel det har jag aldrig sett.
Finns dom tror du i handeln.

Ha det gott
Gunilla
Helena sa…
Ha ha nej då det var inte ett växt tiggeri försök från min sida :-)
Har vit lavendel som jag ej lyckades hitta nån plats till i höstas...jag vill verkligen ha mer lavendel men har svårt att hitta nån riktigt torr o solig plats åt dem.
Har en kortare "häck" av "Hidcote Blue" o det tog sina år innan jag offrade en annan kär växt för att komma åt platsen...
KRAM från mig!
Anki sa…
Riktigt härligt när våren är på gång! Så fina lavendelplantor - jag har nog aldrig sett vit lavendel, men förstår av din text att de luktar lika underbart som "den vanliga"...
Anonym sa…
Men så spännande! Jag blir ju ruggigt nyfiken!

Vit lavendel är så fint. Även ljusrosa lavendel är underbart men inget man ser så ofta i plantskolorna. Du kanske kan starta en egen? ;)

Ha en fin tisdag, och håll oss nu inte på halster för länge, då blir det oliiiiiidligt!

Kram Hanna
Åh vad underbart med lavendel! Kan nästan känna doften :)
Verkligen lyx med så många lavendelplantor - och så fina! Mina är alldeles rangliga...

Ha det gott!
Annika

Populära inlägg