Underbara Gotland!

I går fick jag verkligen en känsla för hur underbart det kommer att bli att ha ett ställe på Gotland. Solen sken, det blåste och jag mådde som en prinsessa. Huset ligger i vinkel och det blev så tydligt att det ger bra ställen att hitta lä. Ytan framför huset kommer att bli trädäck i olika höjder och vinklar.


För att få en överblick har jag fotat tomten i varje tomthörn och satt ihop till collage. Först börjar vi med nordöstra hörnet.


Som ni kan se ligger större delen av tomten bakom huset och huset ligger så långt fram som det kan. Varför vi har gjort det är för att det är en allmänning mellan vår tomt och sjön. Ingen kommer någonsin kunna bygga där och genom att lägga huset så nära som möjligt får man intrycket att huset ligger mitt på tomten...fast det är ju inte vår tomt. Vi går vidare till sydöstpinnen.



Solen ligger verkligen på och det märktes igår att vi kommer inte behöva ha på så mycket värme i huset soliga dagar. Huset värmdes upp av solen och inne var det hur skönt som helst. Söderväggen var verkligen uppvärmd och här fick jag bilder av  spaljerade träd. Nästa tomtpinne, sydväst!



Det är den här bilden som möter oss när vi kommer till huset. Här ser man vinkligen på båda husen och entrédelen. Nästa pinne, nordväst!



Många tallar och jag tänker behålla det mesta. Bara röja lite sly och kanske få in lite buskar och vilda blommor/gräs. 


Inne har taket blivit vitmålat och alla väggar i stora rummet har blivit klädda med trä. Nästa vecka ska det vitmålas.


Sista mars ska det vara klart och mamma och pappa ska flytta in. Sen sätter de igång med vår del och till sommaren ska det vara klart. Då ser jag fram emot att skrota runt på tomten, leka med stubbarna och se vad man kan hitta på med dom. 


Det är en otrolig känsla och förmån att få göra det här bygget. Varje gång jag är där blir jag fylld av energi och glädje. En riktig påfyllarstation! Här i Stockholm skiner solen och jag hoppas att den tar upp fajten med snön som ligger på tomten. En kaffeslurk på verandan ska det bli idag, banne mig! För nu är våren här!

Kommentarer

AnnaHelena sa…
Så fantastiskt härligt det kommer att bli! Helt underbart att få investera i sin alldeles egna plats på jorden! Jag tror att det är något av det viktigaste vi kan göra: Att känna att vi hör hemma på platser och trivs. Ja, ni har verkligen en härlig tid att se fram emot! Lovely!!!

PS: Och vilken tur du hade som hittade så fina grindar i ditt förra inlägg! Kommer att bli kanon!

Kram // AH
samson sa…
Vilket underbart ställe ni kommer att få
ha det så skönt i solen
maggan
Inger sa…
Ser hur fint ut som helst, härliga ljusinsläpp:)
Så underbar det ser ut där.Kommer nog att bli en fin plats att vara på.Och Gotland är är ju vackert.Kram
Byronesse sa…
Underbart! Oj, vad det häinner hända grejer mellan gångerna ni är nere. Ska bli kul att få se lite mer bilder senare:-)

Kram
Helena sa…
Åh vad härligt tack för titten!
KRAM från mig!
Klokt att behålla tallarna. Det är så vackert... Vilket ställe ni har!
Zinnia sa…
Wow! Att skapa sitt eget paradis. Att ni dessutom kunnat behålla tallarna ökar trevnaden. Jag förstår att det är nedräkning till inflyttning. Ha en skön helg! Zinnia
Lena sa…
Då kanske du missar Mme Hardy i alla fall?!

Så fint det verkar vara och kunna bli med alla planer du har.
Förstår att du blev glad över grindarna, de blir superfina där på tomten.

Jag har faktiskt både ätit lunch och fikat på kollouteplatsen, lite kallt om fingrarna förstås, men vad står man inte ut med för att kunna vistas i solen?
Hoppas du hann med en kaffeslurk på verandan.

Ha det fint, kram
Anonym sa…
Det kommer att bli ett helt underbart ställe, det där! Och tallarna kommer att susa så härligt när ni sitter där mot söderväggen sen. :) Kram Hanna
Åh, du skriver så gott om ert kommande hus!! Det är mycket värt att ha ett ställe att åka till på semestern eller bara över helgen. Miljöombyte kan vara underbart för själen.
Jag tycker så mycket om att följa ditt projekt, spännande att ni kan flytta in till sommaren redan!
Ha en fortsatt skön helg.
Kram Maria
Vilket lyckoställe ni har skapat! Allt ser bara för underbart ut! Och vilken tomt att sätta tänderna i.. Avis! ;)
Kramar!
Törnrosa sa…
Men nu kommer du att få problem... För två härliga hus, med två vackra tomter/trädgårdar på två så fina men olika ställen, du kommer att vilja vara på dem båda, samtidigt. Men, ett mycket angemämt problem!
Så många grattiskramar till dig!
Hej från Törnrosa
PS Underbar bild på havet DS
Marina sa…
Ser verkligen härligt ut där på Gotland.

Kram
Elin sa…
Vilket härligt ställe ni hittat,kommer bli jättefint!

Populära inlägg