Småstök!

 I dag var det äntligen dags för lite småstök på tomten. Snön har precis försvunnit, lite, lite finns i kanten längs granhäcken och stenmuren men annars är det borta. Jag bestämde mig i morse för att rensa grönsakslandet. Här kommer en klassisk före och efter bild.



Det var fortfarande fruset i jorden om man bortser från de översta cm så något stort rensjobb blev det inte men jag fick bort den översta bråten i alla fall. Bara det lilla kändes gudomligt! Äntligen få rensa lite och känna doften av jord.


Som vanligt när man stökar runt på tomten första gången efter det att snön smält hittar man saker som inte kommer ihåg att man hade. Som den här lilla lådan med pärlhyasinter som jag fick av svägerskan förra året. Nu är de på gång igen och de har förökat sig.


Under en lövhög hittade jag två kärleksörter som inte planterades i höstas. Jag var så fascinerad över deras skott att jag helt missade filuren nere till höger i bild.


En rackare som redan har vaknat... Tänk att jag helt missade den när jag beundrade mitt fynd. Ett bevis på att ögat ser det man vill se. Bara att inse att jag får gå på snigeljakt imorgon.

Kommentarer

Här är det storstök... ojoj vad trädgården är stor på våren!
Skönt att beta av en bit i taget.
Ha det gott
Annika
Jag har också hittat årets första snigel.usch nu börjar det igen.Kram
Vad härligt att pyssla runt lite i trädgården och kul att hitta saker man glömt:-)

Kram
Visst är det härligt att äntligen få sätta fart på trädgårdsfingrarna igen - även om tjälen inte helt släppt.

Nu en liten frösåddsfråga:
Jag har för första gången frösått vallmo och undrar hur stora de ska vara när man planterar om dem? Hur brukar du göra?

Hälsar Åsa
Marina sa…
Så härligt att vara i gång!

Kram
Så underbart att få börja vårstöka ute!!!

Kram
Charlotte
Kerstin sa…
Jag tänkte precis innan att nu borde ditt inlägg komma snart och inte en minut efter så kom det! Det är nästan lite läskigt. ;-)
Visst är det underbart med första riktigt trädgårdsdagen? Jag kan tänka mig att du är glad att få se lite grönt igen. Sniglar har jag inte stött på än, men tack för den påminnelsen! ;-)
Ha en trevlig kväll! :-)
Vad du grejar och vad fint det blir.
Urk för sniglar, jag har inte sett några än. Men inte har jag letat så noga heller...
Jag har inte riktigt kommit igång med "städandet" ännu.
Ha en fortsatt fin helg.
Kram Maria
Anonym sa…
Finns det nåt härligare än när man kan låta sekatören gå varm för första gången på säsongen? Tror inte det! Orangeri låter härligt, fortsätt drömma så blir det verklighet rätt vad det är! ;)

Kram Hanna
AnnaHelena sa…
Ja, nu är det på gång!
Tänk, om ett par veckor är det april och snart finns det hur mycket som helst att göra i trädgården!
Sniglar är jag, peppar peppar, ännu förskonad från. Tack och lov...

Kram // AH
AnnCharlotte sa…
Det där med sniglar har jag förträngt.......
Ha det bra :)
Odlarlust sa…
Skönt när man kan börja sätta händerna i jorden. Sniglar... Inte roligt. Vi är än så länge skonade från eländet. Peppar peppar.
Byronesse sa…
Oj, vilken skillnad det blev! Så roligt när något blir så tydligt förändrat efter bara några timmars stök. Snigelrackaren måste ju gå på nåt...det är väl alldeles för tidigt?!

Kram och ha en fin söndag!
Em
Lena sa…
Hoppas snigeljakten varit lyckad i det vårvarma vädret!

Kramar

Populära inlägg