Färgglatt!

Hemma med F som är sjuk! En del tror att är man hemma med sjukt barn hinner man göra så mycket...Det kanske kan stämma med äldre barn men inte med en 2-åring, inte med vår 2-åring i alla fall. Nej, F vill helst sitta i knä och mysa och det är ju verkligen inget jag har något emot.


På förmiddagen gick vi en liten promenad ner till kiosken i "byn" för att hämta ett paket. På tillbaka vägen hade F somnat så då grabbade jag kameran och tog en vända i trädgården. Det är ju så fascinerande vad mycket som händer på en dag. Silverpäronet har knoppar och lungörten är på gång.


Louise Bougnet har så otroligt vackra blad som kommer tidigt på säsongen
 Jag skymtade det vita löjnatshjärtat bland de vissna bladen i rabatten men jag vill inte ta bort skyddet än. Det ska ju bli lite kallare nu i ett par dagar. Efter rundturen var det så dags för dagens färgupplevelse. Kan ni gissa vad det är?



Min nya växtbelysningslampa, en Led 50W. Jag har ju surfat runt, mejlat och funderat på vilken belysning jag skulle köpa. Först var jag ju inne på en högtrycksnatrium lampa på 400 W men efter en hel del tips från er fick jag upp ögonen för Ledtekniken. Först hittade jag en lampa som skulle kosta 2800:-, mycket pengar men efter ytterligare några timmar framför datorn fick jag tag på samma lampa för 1700:-. Det fanns en kvar i lager så jag slog till. 


Just nu hänger den i biblioteket men den ska in i vårt gästrum när det är klart. Ljuset blir jättevackert och fläkten låter väldigt lite, min dator låter mer. Det är svårt att ta en bra bild men ikväll när det är mörkare ute ska jag testa för att visa hur vackert sken det blir. På två meters höjd ska den kunna täcka in 12 kvm.


Ska bli skönt att samla alla plantor under lampan. Tänker fortfarande dra upp fröerna och de små plantorna under lysrör men när de blir lite större och kräver mer plats hamnar de under discolampan. Det ska bli väldigt spännande att se om det fungerar bra. 

Kommentarer

Kerstin sa…
Haha, nej med en sjuk 2-åring blir det oftast inte så mycket gjort hemma på vab-dagar. Är det fint väder ute och jag vill vara ute i trädgården, föredrar jag att vara hemma med min 4-åring. Fast trevligast är det ju när ingen är sjuk såklart. :-)
Vilken fin belysning. Jag ser fram emot att se fler bilder snart. Det verkar jättemysigt att kunna ha ett helt rum med växter. Glöm bara inte att sätta in en gungstol eller annan bekväm stol så att du kan sitta där och mysa med alla plantor. :-)
Den lampan verkar bra.Vilket stort område den täcker in.Bra pris med.Klart din lilla pojke vill sitta hos mamma när han inte är pigg.MVH
Ja visst är växtkraften fascinerande! Här får också vintertäckena vara på ett tag till. Spännande med discolampan. Det ska bli kul att höra hur den fungerar.

Ha det fint//Laila
Byronesse sa…
Cool! Passa dig bara för att låta F köra för mycket disco för vips har han väl vuxit om både dig och H:-)

Kraaam!
Em
Lena sa…
Njut av de där oväntade hemmadagarna, snart har du en 14-åring som klara sig själv när han är sjuk!
Dottern har varit hemma idag och jag har inte ens ringt hem för att kolla hur hon mår...det känns märkligt att jag inte behövs.

Så härligt med din lampa, kanske kan jag inreda varmförrådet till ett groningsrum nästa vår om jag skaffar en discolampa.

Ska bli spännande att höra hur du tycker den fungerar.

Kramar
Malin sa…
Kanonlampa du hittat verkar det som!
Jag drar upp mina sådder under lysrör och när de är omskolade får de bo under riktiga proffsväxtlampor (som fanns här när vi flyttade in). Jag har noterat i år att det blåvita lysrören varit bättre än de flerfärgade, Trodde det var hittepå men det verkat stämma.
Lycka till och krya på familjen
Odlarlust sa…
Spännande med lampan!
Har du fått något svar på vad som var fel med dina kronärtskockor? Mina har fått likadana "skador"
Ha det fint!
Kram
Det ska bli så spännande att följa ditt projekt med lampan! Jag är väldigt sugen på att köpa en, verkar jättebra.
Inte är det roligt att vara sjuk, då är det mysigt i mammas knä såklart:). Hoppas F piggar på sig.
Mmmmm, vad fin Louise Bugnet är. Din har kommit längre än min.
Kram Maria
Nu är jag tillbaka efter semestern. men oj, vad mycket som har hänt i trädgården. På bara en vecka. Roligt att se allt som kommer upp. Fina bilder!
Finfin lampa du ordnade. hoppas att det växer så det knakar där under ljuset.

Kram
Helena sa…
Ja det blir spännande att få höra jag har ju den förstnämda varianten o den gör att det blir väldigt varmt inne på glasverandan...inte helt lyckat.
KRAM från mig!
Visst är det härligt ute med allt som kommer fram, man längtar sååå. Men som sagt bakslag att vänta här i veckan med många minusgrader. Man känner sig lite bekymrad.
Det var inte dåligt vad den klarar av att täcka stor yta med ljus! Kanonbra, ska bli kul att höra vad du tycker sen.
Ha det fint!
Gunilla sa…
Den lampan verkar ju vara ett riktigt klipp.
Att den täcker så mycket är ju toppen. Så enkelt med bara en lampa.

Väntar på att få höra hur den fungerar.

Ha det gott
Gunilla
AnnaHelena sa…
Vilken investering! Ska bli intressant att höra din utvärdering sedan. Fast det gäller ju att ha "ett rum över" också, där lampan och sådderna kan få bo.
Hemma hos dig verkar det i allafall vara frågan om odling i stooora kvantiteter! Vilken sommar det kan bli i trädgården!
Hoppas lill-killen mår bättre i dag. Och du själv med, såklart!

Kram // AH
Marina sa…
Va spännande med lampan!

Att mysa med en krasslig tvååring låter ganska mysigt i mina öron. Numera är jag ju bara hemma om jag själv är sjuk och det är ju inte så mysigt. Båda våra barn är fortfarande mycket för att sitta nära och kramas gärna trots att de är tonåringar. Det gillar jag! Men är de sjuka får de ju ändå klara sig utan förälder hemma.

Hoppas ni klan vara ute i helgen trots krasslig son.

Kram!

Populära inlägg