Trädgårdssäsong!

Det är ju egentligen inte klokt vad länge man kan ha trädgårdssäsong. Förut, innan jag blev trädgårdsfreak, så packade jag ihop utelivet i slutet av augusti, början på september. På något sätt hade jag fått för mig att det fanns ju inget mer att göra. Har ni hört något så galet!



Abraham Darby blommar fortfarande och sprider rosdoft i trädgården. Flera knoppar är på gång och jag misstänker att det är kylan som till sist kommer att sätta stopp. Kan inte fatta att det kan bli så läckra färger. Idag har jag satt snödroppar, krokus, allium Sensation och fått 20 tulpanlökar till i jorden. Nu är allt färdigplanterat. 


The Pilgrim har också flera blommor och knoppar på gång. Om det är så att utomhus säsongen börjar i mars och avslutas i oktober/november betyder ju det att vi har åtta månader som vi kan stöka runt i trädgården och bara fyra månader när vi stänger in oss. 


Fyra månader är ju knappt ingen tid alls till att läsa trädgårdsböcker, leta fröer, förodla och planera allt roligt som man vill göra nästa säsong. Nu ska jag sätta igång och packa. Imorgon ställer jag klockan på fem, planet lyfter nio. Håll tummarna!

Kommentarer

Om man ser på det så.......så är det ju faktiskt helt fantastiskt!!!

Lycka till med packningen (har aldrig varit min starka sida det där), lycka till och ha det så himla bra OVER THERE!!!

Hälsar Åsa
Marina sa…
Fyra månader känns ganska lagom tycker jag. Man hinner ladda, fira jul, förbereda och planera.

Ha en bra resa!

Kram!
Anonym sa…
Ja, det är ju underbart att säsongen är så lång. Man hinner njuta maximalt, avsluta sina projekt och även bli en aning uttråkad på gräsklippning och ogräsresning innan vinterpausen kommer. Och fyra månader är uthärdligt kort för att man ska kunna leva med det där kliet i trädgårdsfingrarna som börjar bli outhärdligt framemot mars. Fantastiska bilder på Abraham Darby, som en tyllkjol eller nåt sånt. Sagoros!

Ha nu en underbart kul resa & stort lycka till! Kram!
Hej Helena !

Åhh så spännande med din resa ... lycka till med allt !

Va roligt att du håller på att planera växthus .. det är en fantastisk resa och när huset väl står där kan man inte förstå hur man kunde klara sig innan !

Det har fungerat jättebra med helmurad vägg i söderläge ... mycket bättre än om muren varit i norrläge och solen ständigt lyst in. Jag har haft många växter mot muren och där trivs dom alldeles utmärkt ... liksom alla frösådder.

Ha det så gott !
Kram/Isa
Lena sa…
Vilken härlig tanke- trädgårdssäsong 8 månader!

Ha en härlig resa och sjung starkt!

Kramar
Elin sa…
Åh du får vintern att verka så kort...uppfriskande med det perspektivet.

Lycka till med resan!
Vad bra att du talade om för mig att det är så man ska se på det hela!! Låter faktiskt ganska ok då. Sedan brukar jag ju fröså en del i januari. Nu har jag inte hunnit med någon trädgård i dag, har haft en dag på stan istället. Men i morgon tänkte jag plantera de sista perennerna, och flytta på en eller tre rosor.
All lycka till på din resa!!
Kram Maria
Abraham Darby är verkligen en stilig herre! Och jag håller helt med. Den tid som det inte är trädgårdssäsong är otroligt kort - november, december skulle jag säga. I januari börjar frösådden igen... ;)
Massa kramar och stort lycka till!
AnnCharlotte sa…
Fyra månader går ju snabbt som bara den.....
Ha det bra på resan.
Och om man har växthus så börjar trädgårdssäsongen redan i februari! ;0) Jag höll på att få en chock när jag insåg att det bara är 6 veckor kvar till första advent... Jag har ju inte ens hunnit fixa klart allt i trädgården ännu! Vilka uuuunderbara bilder du tar!

Trevlig resa!

Kram/ Anna
Louise sa…
Det känns positivt att ha ditt tankesätt när man är trädgårdsgalen! För mig är det helt okej fram till jul, sedan vill jag bara snabbspola fram till april!

kram louise
Hej!

Tack snälla du för dina rara ord på min blogg. De värmde gott ska du veta och vad roligt att du hittat till min lilla vrå av bloggvärlden. Tack vare din kommentar hittade jag dessutom hit till dig och din fina blogg. :)

Vilka fantastiska bilder du bjuder på! Så fina. :) Och visst är det härligt att trädgårdssäsongen sträcker sig en bra bit in på hösten. För mig som odlar mia egna grönsaker blir det bara några månader vila för i början av det nya året sätter jag igång med att så frö i mina små växthus och placerar i alla våra fönster inomhus. :)

Ha en härlig resa!

Kram Lotta

Populära inlägg