Rosendal och Skansen

Idag bestämde vi oss för att inte göra något alls hemma utan ha en familjedag och bara mysa. Vi åkte in till stan för att besöka Skansen. Det var en härlig upplevelse att åka in tidigt en söndagsförmiddag, hitta ett fik  på söder som öppnar tidigt och ta båten till Djurgården. F somnade när vi kom i land så vi gick till Rosendal först så han fick sova ordentligt och vi kunde mysa under äppelträden.


Jag passade på att gå en runda med kameran och bara vara. Rosendal känns som en levande plats och jag ser nya saker varje gång jag är där. En portal med gullregn, en tanke som jag hade från början men som nu ska bli en portal med fruktträd. En läcker sak som jag aldrig har ägnat en tanke är humlestörar. Vackert! Ska kommas ihåg.


För nästan exakt tre månader sen var jag och tog en fika i vårsolen och då såg stora rabatten ut så här:



Idag hade vyn förändrats radikalt. Det är det som är så häftigt med Sverige, våra årstider, och det är alltid så svårt att förstå att det inte var så länge sen det var snö.


Annars njöt jag av rosor, både de som anses som ogräs och de mer ädla sorterna. Man kan hitta skönhet överallt, det är bara en fråga om hur man tittar och vad man tycker är vackert.

När F vaknat gick vi till Skansen men det är en helt annan historia med andra bilder. 

Kommentarer

nina sa…
Humlestörar är så fint!! Vilken härligt dag ni verkar haft. Rosendals är underbart tycker jag. Det är vackert året om där, gillar deras vinodling och lavendel hav.

Hälsningar
Nina
Anonym sa…
Hej,
Jag skulle vilja använda din bild av humlestörar i mitt examensarbete på KTH, Stadsplanering, masterprogram. Bilden är tänkt att utgöra en idé bild för ett förslag angående gestaltning av Hökaränges centrum. Du kan nå mig via annafred@kth.se.
Hur vill du att jag ska källhänvisa till dig. Räcker det med bloggen eller vill du att jag skriver ditt namn?
Vänlig Hälsning
Anna Fredriksson
073-996 90 09

Populära inlägg