Nu har vi en egen "Vickan"!

Idag skyndade jag mig hem och så åkte vi till Zetas. Jag gillar verkligen Zetas. Det är så mysigt och bara miljön inspirerar. Ska ta med mig kameran någon gång! Hur som helst, att gå runt på Zetas en fredag eftermiddag i duggregn kan rekommenderas. Vi var nästan ensamma!


 Lite nya växter blev det! Alunrot Tiramisu som ska stå lite framför Pilgrim. En rosa kransveronika som heter Pink Glow, den blir 120 cm hög.


Jag köpte också ett nytt litet träd för att ersätta äppelträdet. Det blev ett plommonträd, Victoria, som ger frukt i augusti/september. Nu har vi vår egen "Vickan" i Regnbågsrabatten!


Mitt nya projekt att bredda rabatten är inte färdigt än men jag har ju hela helgen på mig... Sist men inte minst så blev det en ny ros till regnbågsrabatten.


Eglantyne, på Flora Linneas hemsida kan man läsa:

"En av de vackraste Engelska Rosorna. Perfekt formade ljusrosa blommor; kronbladen viker sig lite uppåt vid kanterna och bildar en nästan flat tallriksformad blomma. Den har ett vackert växtsätt; mellanstor, buskig med upprätta grenar och ett dekorativt bladverk. Att den är ganska sjukdomsresistent ökar ytterligare dess attraktion för trädgården. Den har den typiskt sötaktiga doften hos en gammaldags ros. Uppkallad efter Eglantyne Jebb, grundaren av Rädda Barnen. Eglantyne är också ett gammaldags engelskt ord som betyder ”sweet brier” eller äppelros. David Austin rekommenderar plantering i grupper om 3 eller 5 rosor."

Så nu får jag väl ta och skaffa två till...

Kommentarer

Stina sa…
Hej där!

Oj vad du är flitig på att göra fina inlägg! Massor med vackra bilder och ljuvlig inspiration - det där glesa "spänn-staketet" är supersnyggt! (Har länge haft planer för ett liknande runt köksträdgården - när jag kommit så långt...) Ljuvliga rosor! Vågar mig inte på sådana rariteter dock i min fattiga jord...)

Kram!
Stina
Cecilia sa…
Hej!

Åh vad underbart Ni har det! Spännande med lite nya växter!
Blir helt klart sugen på att skutta ut och jobba i trädgården men fortfarande massa regn! Iofs så finns det ju inget dåligt väder... eller hur? ;)
Ljuvliga bilder och kul att se och bli inspirerad!
Kramar från Cecilia & Villa Hortensia
Laila sa…
Hej! Eftersom du åker till Zetas för att köpa växter antar jag att du finns i stockholmstrakten. Försöker få fatt i trädgårdsbloggare häromkring för träffar coh har hittat några men inte dig. Intresserad?
Eglantyne känner jag inte till, ska följa din fortsatta rapportering om rosen med stort intresse!
Ha det gott!/Laila

Populära inlägg