Blommande rabatter

För ett tag sen fick jag en trevlig kommentar med ett roligt förslag, jag får många trevliga kommentarer tack alla snälla, från Nina med bloggen http://www.rosegardeninstockholm.blogspot.com/. Förslaget var att berätta lite mer om rabatterna och vad jag har planterat. Genast satte hjärnan igång och jag ville göra snygga skisser med namn osv. Inser att det inte är den rätta årstiden just nu. Tiden räcker inte till att sitta med finlir så skisser får vänta till i höst och vinter, men för att komma ihåg hur rabatterna ser ut tänkte jag då och då göra små inlägg med bilder. Det blir inte så detaljerat men som sagt då har jag något kul att pyssla med i vinter.

Först ut är hörnet på verandarabatten som från början skulle gå i vitt och "svart". Jag skriver från början för det har redan spårat ur...


Som alltid är det svårt med bilder. De blir inte lika bra som verkligheten. Här på hörnan samsas, Lungört, Näva, Iris, Malört, rosorna Louise Bugnet, New Dawn, Venusta Pendula, Katarina Zeimet och Little White Pet, Stjärnflocka, Höstsilverax och mörk Kärleksört. Tror jag har fått med alla!



Stjärnflockan har jag fått från en äldre dam som bodde granne med oss. Hon finns inte kvar men jag har ett minne av henne i min rabatt. Längtar till blomningen.


Mina vita irisar, nävan och daggkåpan har jag också fått av en granne, som bor kvar. De sprider sig för glatta livet och jag älskar kombinationen. Ska jag vara ärlig så var jag inte så förtjust i iris från början men är nu helfrälst och ska köpa in lite andra sorter.  Gillar blommorna och deras lite uppkäftiga blad!


Den rosa nävan letar sig ut i gruset, daggkåpan har jag delat flera gånger och den bäddar in rosorna. Louise Bugnet syns längst bak i bilden. New Dawn ska klättra på perolastolpen närmast och Venusta Pendula på hörnstolpen. Just nu syns de knappt eftersom sorkarna ringbarkade dem i vintras men de kommer senare på säsongen. Jag funderar på att sätta några franska kungsljus bland lungörten för att få lite mer blomning när den har blommat över...

Kommentarer

AnnCharlotte sa…
Det händer lätt att det spårar ur hos mig också....
Louise sa…
Roligt att hitta till dig och din trevliga blogg! Nu hittar jag tillbaka också eftersom jag har lagt till dig hos mig!

ha en skön helg!

mvh

louise

Populära inlägg