Enköpings parker!

Efter att ha stökat på tomten i flera dagar och med en son som igen vaknade 4.30 kände jag att det var dags att ha en upplevelsedag. Det är det bästa man kan göra när man känner sig trött och man är  föräldraledig. Passar man då på och åker till en trädgård så har man gjort två flugor på smällen!

Idag åkte vi till Enköping för att spana in de berömda parkerna. Jag har läst artiklar och sett så många bilder och på trädgårdsmässan gjorde kommunen reklam. Läser man på nätet så står det att parkerna har satt Enköping på turismkartan. Förväntningarna var alltså stora.

 

Resan gick hur bra som helst. F är verkligen ett lätt barn att ha med sig. Jag har aldrig varit i Enköping och det var verkligen en positiv upplevelse att kliva av tåget och gå in mot stan. En allé visade vägen och längs vägen låg stora vackra hus med fina trädgårdar som man kunde kika in i .Vädret var strålande!


Efter att F fått leka av sig ordentligt i skolparken och ätit pannkaka till lunch gick vi längs ån mot Drömparken. Drömparken var jättevacker med alla sina alliumlökar och jag har satt upp på kom ihåg listan att proppa lila/rosa rabatten full med lökar i höst. Det är verkligen masseffekten som gör det. Alla ni som har dessa lökar får gärna tipsa om er favosort.


 Sprinklern var på och det märktes att det var torrt i markerna. Som jag skrev så var förväntningarna höga och dagen var både underbar och lite av...besvikelse är för starkt ord men... visst hade jag förväntat mig mer av Enköping som i sin reklam lovat så mycket. På många ställen gapade blomsterlådor tomma, jag kunde räkna till minst 15-20 döda träd som ingen plockat bort, fula ytor mellan parkerna där maskrosor stod i frö, en turistbyrå som från 1-6/6 hade stängt osv. Hm, hur tänkte de nu?
En fickpark som ingen bryr sig om. Fullt av maskrosor som nu är i fröställning. Någon har klippt en rand runt men avbrutit sitt jobb... Den har "gräsplätten" låg mellan Drömparken och Klosterparken. Snygg reklam!
Visst, man kan inte begära att Enköping ska bekosta minsta gräsplätt men man kanske skulle se över promenaderna mellan parkerna. Det blev ganska stora kontraster. Men, det kanske bara är början på säsongen. Jag får nog allt ta och åka dit i slutet på juli/augusti och se hur det är då. 
Fridegårdsparken
 De härligaste parkerna var nog de små fickparkerna. De var så mysiga, små och fulla med växter. Dessutom hade de fin struktur och fyllde mig med inspiration. Favoriter blev Fridegårdparken och  Rådhusgården, mm! Annars var Enköping en mysig stad med mycket trevliga människor som gärna pratade och hjälpte mig med barnvagnen.

Kommentarer

Trist att du blev besviken, men de är mest högsommarparker tycker jag.Hör av dig nästa gång så kan jag visa dig idéträdgårdarna också. Eller kom på trädgårdsdagen i Skolparken första lördagen i september?
Hélena sa…
Låter som en strålande idé, ska bli, tack! Besviken blev jag inte av helheten men lite besviken blev jag på att det inte kändes som Enköping riktigt höll vad de lovade i reklamen. Hur kan man ha en turistbyrå stängd i en vecka ibörjan på juni, en sommarmånad?
Vad tråkigt att du blev besviken, men ge parkerna en chans till tycker jag, allt är inte i sin fulla prakt ännu. Håller med Tant Otteskrufv, idéträdgårdarna är värt ett besök. Själv älskar jag att lägga mina promenader runt parkerna, från tidig vår till sen höst.
Laila sa…
Vilken mysig utflykt! Bra att du påpekar bristerna, hoppas att någon ansvarig i Enköping hittar till din blogg...
Min alliumfavorit heter Allium 'Purple Sensation', rekommenderas verkligen, frösår sig mycket lätt så efter några år har man ett "hav". Vi har upptäckt att de trivs bäst i rhododendronjord!
Ha det gott!/Laila
PS Om det blir några sättpotatisar och om jag klarar att övervintra dem på bästa sätt så kommer jag att på något sätt erbjuda dem till bloggkompisar nästa vår.
E Lind sa…
Maskrosorna du såg finns i gräsytor där det blommar mängder av smålök tidigt på våren. Kan alltså inte klippas förrän de gröna bladen vinat ner.Gräsytorna putsas runt om för att det ändå ska se välskött ut. Enköpings parker är i sitt allra praktfullaste flor i juli-augusti.
Välkommen tillbaka!
Ser att du varit i min hemstad! Jag gillar också fickparkerna bäst. Min favorit är örtagården bakom stora torget. Jag smiter in där varje gång jag är i stan!!!

Populära inlägg