Blommig fredag - Drömmar

Vad vore en trädgård utan drömmar? Som kaffe utan grädde eller kärlek utan kyssar? Jag vet inte men visst är det underbart med alla dessa drömmar som man går omkring och drömmer. Drömmar som kan handla om allt från växter till underbara projekt. 

Jag har massor av trädgårdsdrömmar, hundratals, men den dröm som jag drömmer mest om just nu är drömmen om ett växthus. Hur färgen och formen ska vara. Om jag ska göra det av gamla fönster som är så galet vackert eller om jag ska köpa ett färdigt i rött stål för att det ska ske inom en rimlig tid.



Var det ska stå det vet jag. På baksidan, med en långsida mot "skogen", en långsida som ska vara helvägg. Den andra framsidan kommer då ha hela grusgården framför sig. En kortsidan kommer vara i samma läge som förrådets kortsida fast lite vinklad. Den här platsen är svår att fota men här är en bild från tidigt i våras. Jag står vid tomtpinnen som ligger i sydöst.


Tänk så underbart att ha ett växthus. När jag surfar får jag inte upp så många bilder och det irriterar mig. Så min närmsta dröm i steget mot ett växthus är att köpa Claus Dalbys nyaste bok.


En bok fullmatad av vackra växthus från hela norden. En bok där jag vet att flera av er bloggare finns med. Nu ska jag ägna fredagen åt att läsa om era drömmar och jag är övertygad om att jag kommer att få en hel massa nya fantastiska idéer och drömmar.


Nästa veckas tema -  Ljusglimtar!

Kommentarer

Helena sa…
Att drömma kostar inget det är ju bra ;-)
KRAM från mig!
Törnrosa sa…
Trots att jag redan har flera växthus kan jag ändå drömma om ett till. Ett sånt där riktigt gammaldags i trä och med handblåsta rutor, typ England. Så hoppas din dröm snart slår in.
Hej hopp!
Ingmarie We sa…
Jag drömmer också om ett växthus.... Väntar också på Claus bok. Ha det fint i helgen.
Marit sa…
Å ha eget drivhus er en flott drøm...

Hans sa…
Vilket härligt tema denna vecka, trädgårdsdrömmar har vi nog allihop, jag hoppas din dröm om ett växthus blir verklig en dag. Ett växthus är ju i sig en plats för många drömmar.
Trevlig helg.
Berit sa…
ÅÅ det står högt upp på min önskelista också:)
Ha en underbar helg!!
Att drömma kostar ju som sagt var ingenting men vem vet... en vacker dag blir drömmen verkligeht :=)

Jag ska också köpa växthusboken och drömma mig bort bland alla vackra bilder.

Trevlig helg!
What a wonderful garden dream you have. I admire many of the beautiful greenhouses that I see on blogs, both the pre-made and homemade ones. Not only do they look great, but I think about getting an early start on spring gardening by starting seeds and cuttings ahead of time. Also, about how cozy it would be to sit in the greenhouse, surrounded by plants.
Anita sa…
Så är det, sedan man fick trädgård har man ständigt drömmar. Kan säga att din dröm finns hos mig också. Claus Dalbys bok verkar ju vara en härlig inspirationskälla under vinterns mörka månader.

Ska bli spännande att följa dina växthusplaner från dröm till verklighet. Tror att det kommer att bli väldigt vackert på platsen du valt.

Ha en skön helg!
Eva Linnea sa…
Samma här! Det är nog mångas högsta dröm/önskan. Får också köpa boken och gôtta mig.
En skön helg önskar Eva Linnea
Leena sa…
Vi har samma dröm i våra inlägg! Nu har jag kommit lite längre i mitt drömmande och det är bara så underbart roligt, även om allt inte händer på en gång ...
Ha en skön helg!
Nora sa…
Vilken härlig dröm! Oavsett vilket växthus du väljer kommer det bli bra tror jag. Växthus av gamla fönster kan ju inte bli fel och ett i rött stål kommer ju passa jättebra ihop med ert hus!
Ha en underbar fredag!
Kram!
Underbar dröm du har! Så vackra växthus det finns.
Hoppas din dröm blir verklighet snart.
Jag har boken på min önskelista:)).
Ha en fin dag.
Kram Maria
Lotta sa…
Trots att jag har ett växthus i kanalplast drömmer jag om ett nytt med tegelstensmurad hög sockel, riktigt glas och en kamin där man kan elda...åh, vad det vore mysigt men just nu tror jag att det förblir min dröm! Härligt tema du hittat på idag.
Ha en underbar helg.
Kram Lotta
I den boken finns alla drömmar man kan ha om ett växthus.MVH
Åh vad jag känner igen din dröm, och jag hoppas innerligt att den blir verklighet! Det är fantastiskt och fortfarande alldeles drömskt när jag faktiskt kan titta ut och se mitt alldeles egna "Lyckohus" :). Ha en fin helg! KRAM Marie
Ja, tänk att få ett sånt vackert växthus. En riktig dröm men en verklighet för många .

Kram
Merja sa…
Vi har liknande drömmar:)
Den boken ska bli en fröjd att se!
Trevlig helg!
Lisa sa…
Härliga drömmar. Jag trodde oxå att mitt växthus skulle vara gjort av gamla fönster, men tji fick jag ;-) Claus böcker är stor inspiration, jag har hans första Drivhusdrömmar, den är ljuvlig att bläddra i.
Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård
Lisa sa…
Härliga drömmar. Jag trodde oxå att mitt växthus skulle vara gjort av gamla fönster, men tji fick jag ;-) Claus böcker är stor inspiration, jag har hans första Drivhusdrömmar, den är ljuvlig att bläddra i.
Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård
Lisa sa…
Härliga drömmar. Jag trodde oxå att mitt växthus skulle vara gjort av gamla fönster, men tji fick jag ;-) Claus böcker är stor inspiration, jag har hans första Drivhusdrömmar, den är ljuvlig att bläddra i.
Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård
lisa sa…
Hihi, när proppen gick ur Blogger så blev det repetition här, du får väl radera :-)) Lisa igen
Unknown sa…
Vilka underbara drömmar! Jag drömmer också om ett nytt, STORT, VACKERT kallväxthus istället för mina två små som snart rasar! :)
Helgkram!
Det låter som en härlig trädgårdsdröm och dessutom realiserbar! Önskar dig lycka till med ditt framtida växthus.

Kram
Turid sa…
Det er så herlig å kunne blomsterblogge hver fredag, tross vinter og snø :)
Takk for at du gjør dette.
Klem fra Tua
Cika sa…
Å, så fint! Jag har samma drömmar som dej : ) Men, idag blir det andra drömmar på min blogg..
/Cika
Laila sa…
Känner jag dig rätt så kommer det att bli ett hejdundrande fint växthus till våren! Det vanligaste misstaget när det gäller växthus är att man gör det för litet!
Kram/Laila
Villy sa…
Skön helg till alla! :)
Monica sa…
Vad vore livet utan drömmar!
Trevlig Helg
Tjingeling
Jag är säker på att du snart förverkligat din dröm! Tummen brukar inte sitta fast i den här trädgården :-) Jag drömmer också om växthus, får se vad det blir för inlägg från mig. Jag har så många drömmar :-)
Mia sa…
Den drömmen delar du med många ville jag tro, mig också. Men, jag har inte plats.. :(
Det finns ju så otroligt många fina, i alla prisklasser, så valet är inte enkelt :)
Lantloppan sa…
Det är en fin dröm... ett växthus. Man blir nog lika lycklig oavsett om det är byggt av gamla fönster eller stål och plast. Det finns bara ett problem med den drömmen, man vill gärna ha fler av den. Iallafall jag :-)

Ha en bra helg! /Liv
Ah, men vilken underbar dröm, som ju verkar väldigt konkret redan. Ska också försöka skaffa boken om växthus. Men om växthus står på priolistan? Nej, men ett miljösäkrat avlopp (snyft). Det får bli sedan ... Trevlig helg!
Jag drömmer också om ett växthus. Härligt med bokinspiration.

Hoppas din dröm slår in snart!
carinaon sa…
Åhh, ett växthus drömmer jag också om! "En dröm ger åt tanken vingar, den blir verklig då......."
Trevlig helg,
Carina
Den boken ska jag också skaffa mig, har drömar om ett vitt växthus ja.
Ha en skön helg
Vivian
AnnaHelena sa…
Den där boken är jag också jättenyfiken på! Det är härligt att ha drömmar! Och om någon skulle införlivas så mår man gott av att skaffa sig ännu en ny dröm...:-)

Kram // AH
Gunilla sa…
Vilken härlig dröm.

Claus ger ju ut fantastiska böcker som man gärna försjunker i.
Ett dröm tillstånd:o)

Trevlig helg
Odlarlust sa…
Drömmar är ju så fantastiska! Tänk att man kan leva sitt liv precis som man vill inne i sin lilla hjärna. Fantisera och stå i. En del drömmar är till för att förverkligas och andra får förbli drömmar.
Underbart!
Hoppas att du får ditt drömväxthus.
Kram!
Har du plats och möjligheter så förverkliga dina drömmar. Livet är här och nu :-))
Trevlig helg
Birgitta
Inger sa…
Ingenting går upp mot ett växthus, lycka till!
Kram
Härligt med drömma och vi är nog många som delar dina. Ett vackert växthus står på min med även om jag är jätte glad för mitt enkla också. Boken ser väldigt inbjudnande ut så den får man nog skriva på önskelistan till jul.

Häls Anna
Hej!
Drömmar kan man leva på länge.
Jag drömde om ett växthus och mitt första blev ett på 5 kvm och sedan blev det ett lite större och sedan blev det ett fint. Så det är lönt att drömma jag lovar.
Fast jag har avstått ny fin bil.
En ny bil = 3 växthus.
Bil för mig är nödvändigt ont.
Fortsätt att drömma.
Kram
Annika
Solstrimmor sa…
Klart du måste ha ett växthus! Och i Dalbys bok får du säkert mycket inspiration:)

En fin helg önskar jag dej!
Kram Eva-Mari
Veronica sa…
Tack för den gulliga kommentaren :)))

Dröm om växthuset under vintern och i sommar så står det där!!
Sån är du! (Haha, som om jag visste?)

Jag kan nästan sätta vad som helst på att det är så...:o

Kram Och ha en härlig helg !
AnnA sa…
Hej Hélena!
Jag glömde ju att kommentera hos dig, när jag skickat mitt bidrag...Jag önskar mig också ett bättre växthus - det vi har idag, behöver renoveras och byggas om...Just nu är det väldigt förfallet, och i år har jag inte ens odlat tomater i det, vilket jag gjort alla andra år.
Trevlig Helg på dig!
hälsn
AnnA
Anette sa…
Drömma om växthus, till slut fått det, för att sedan flytta ifrån. Här finns inget, någon gång kan jag känna saknaden. Har så mycket annat istället.
/Anette
Tack för boktipset, det kan nog behövas en hel del drömmande och planering innan växthusdrömmar förverkligas. Många verkar dela din dröm. Trevlig helg!
Vad härligt att drömma om ett växthus, det finns ju så många vackra! Och en bra början är ju att läsa om dem och inspireras av vackra foton.
softgrey sa…
Ska bli kul att se så småningom vad du väljer. Tack för boktipset och ha en fortsatt trevlig helg.

Anette
Jeg drømmer med dig! Jeg arbejder lige nu på et væksthus, som skal i min have til sommer 2013. Følg med på min blog, hvis du har lyst. God søndag

Maria
Den eksperimenterende have

Populära inlägg