Äntligen!

Idag har jag planterat 530 lökar! Alla har fått plats i vår nyaste rabatt där tre äppelträd står och väntar på att bli spaljerade. Om ni funderar på vad jag har fått på huvudet så har jag testat Helenas slogan "Jag bär ofta solhatt för då känns vädret bättre!"


Det känns i ryggen och jag är så glad att det är en upphöjd bädd och inga perenner som jag behöver brottas med. Det underlättade enormt. Nu kunde jag skala av jorden och lägga i lökarna. 



Solhattstricket fungerar perfekt och då var jag ändå tvungen att ta H´s hatt eftersom min egen är på villovägar.


250 stycken Purple Flag, 250 st Ollioules, 15 jättestäpplök och 15 stycken Allium Purple Sensation. Jag blandade de rosa och lila tulpanerna utan någon som helst ordning och hoppas på att det blir snyggt. Blir det för mycket av en färg på ett ställe får jag väl helt enkelt ta och plocka mig en bukett och njuta av skönheten inomhus.


Tänk er, om ett halvår kommer jag mötas av ett lilarosa tulpanhav när jag kommer hem från jobbet. Det här är bilden före och efterbilden kommer i maj, ni får helt enkelt hållas till dess. Den här rabatten ska få bli en rabatt som går i lila och rosa tillsammans med äppelträden.


Som vanligt tar allt längre tid än vad man har tänkt sig och jag har fortfarande en heldel tulpanlökar kvar. 


Eftersom rabatterna nu är fullproppade, nästan, av lökar så ska jag testa att plantera i krukor som jag kan ställa på trappen och verandan. Men det får bli imorgon! Ha en härlig lördagkväll!

Kommentarer

Men så underbart! Och vilket jobb du har lagt ner... välförtjänt vila och mys resten av helgen - basta!;). Ska bli jätteroligt att se reultatet i vår, kommer att bli heelt fantastiskt tror jag. Sitter med två rabatter till lök & knöl-tentan och planerar, som innehåller befintliga perenner...hmmm...klura, klura. Ha det gott nu! //Kram Marie
Men hur snyggt kommer det inte bli hos dig till våren!! Värsta tulpanhavet, Holland släng dig i väggen:)).
Hihi, jag var trött efter jag grävt ner mina ynka 100 st:)).
Ha det gott.
Kram Maria
Inger sa…
Bra jobbat! Kommer att bli kanonfint!
Kram
Marit sa…
530 løk...!! Det kommer til å bli kjempefint hos deg til våren. Ha en fin kveld! Klem Marit
Vivishagerom sa…
Du verden det var utrolig mye løk! Jeg er helt sikker på at det kommer til å bli super flott hos deg til våren!

Stilig hatt!

Ønsker deg en fin kveld! Klem
Lena sa…
Hjälp vilket arbete du lägger ner, men du kommer belönas i vår för det!

Ska nog prova solhattstricket i morgon om vi nu kommer ut i skogen en sväng. Jag vill ta hem fint att pynta med som kottar, grenar och mossa.
Men vi har också annat på programmet så det hinns med om det hinns med!

Ha en fin kväll!

Kramar
WOW! Det kommer att ta andan ur en då till våren. Jag väntar med spänning på resultatet.

Kram
Oj vad spännande att få se till våren. Kram
Anita sa…
Vilket underbart uttryck! Jag ska nog hädanefter alltid ha solhat när jag är ute i trädgården :)

Så härligt med alla lökar. Kommer att bli underbart i vår.

Kram Anita
Wow så fint det kommer att bli.Och så fin du var i hatten.MVH
Det där kan inte bli annat än fint ihop. Jag satte Purple Flag ifjol höst och dom blommade jättebra! Det blir spännande att se efter bilderna till våren.Vila ryggen nu!
//Ulrika
Ulrika sa…
Wow, så snyggt det kommer att bli! Det ser jag fram emot att få se. Jag gillade ju dina tulpanrabatter redan i våras. Jag har inte gjort så många inlägg från Englandsresan, nåt finns det. Men det kommer nu under vintern!
Hur gör du med dom lökar du planterar i kruka, isolerar du nåt?

Kram Ulrika
Marina sa…
Käre värld så vackert det kommer bli hos dig när tulpanerna blommar.
Kan tro att ryggen känns men det är det värt.

Kram
Helena sa…
Du passar superbra i hatt du!
Tänk att det tricket hjälper :-)Tänk om man kunde plantera sådär varje år det vore nått det.Känns lite tufft med grävandet...
KRAM från mig!
Carolina sa…
Kommer bli hur fint som helst när det blommar!
Anita sa…
Såg att jag skrivit "solhat" istället för "solhatt". Tänk att ett litet 't' kan göra en sådan skillnad i betydelse. Solhatt ska det naturligtvis vara och ingenting annat :)

Kram Anita
Meta sa…
Ohhh vad fint det blir att komma till dig i vår, då blir alla så glada gäster.
Kul Ha en bra söndag.
kram meta
Det kommer att bli fantastiskt! Hm, jag har blivit erbjuden att följa med på ridtur idag i spöregnet. Jag kanske ska klämma en solhatt ovanpå hjälmen? Eller sätta solhatten på hästen? :-)
Å sette løk er en slitsom jobb. Du skulle hatt sommerkjole og et glass rødvin også, så hadde det kanskje gått enda lettere!
Gunilla sa…
Vilken fin rabatt det kommer att bli och en njutning för ögat.

Praktiskt med upphöjda rabatter.

Ha det gott
Having an almost empty garden area would make the bulbs planting even more enjoyable, as you could just dig and bury. There's no tricky working around the perennials. Those pink and purple bulbs will look so pretty around the fruit trees. The raised bed will make the display more noticeable, too.
Luna Ek sa…
Hav av rosa och lila tulpaner! Supersnyggt!

Ha en bra vecka!
Luna
Madame Edith sa…
Vilken fin blogg du har, jag är verkligen urusel på trädgårdsarbete så här ska jag kika in ofta för att få lite tips och inspiration :)

Kram/M
Anna-Maria sa…
Och det gjorde mig glad också att du hade hatt! Fint!
Heisann!
Dette gleder vi oss til å se i blomstring til våren!
Kommer til å bøli praktfullt.
Elsker tulipaner, men har ikke så mange her, påskeliljer trives bedre på tyomta vår.
Ingrid sa…
Åh, vilken vacker vår du kommer att få!!!

Populära inlägg