Redo för pyssel!

Idag åkte vi till Skansen för att F skulle ge napparna till katterna. Inga problem att ge bort dom men vi får se hur natten blir... Han har redan frågat efter nappisarna som han kallar dom. Självklart hade jag med mig nya kameran och objektivet, finns bara ett ord...kärlek!

Hemma väntar fortfarande tulpanlökarna på att komma i jorden och nu hoppas jag på en veckas vackert väder så att jag hinner klart nästa helg. Må vädergudarna vara med mig! Dessutom har jag fått sån lust att börja dekorera och pyssla. Jag har samlat på mig en massa saker som jag kan fixa med och de ropar till mig. Kom och gör något med oss. 


Plåtfatet som jag köpte i somras och som har fått vara vattenbad är nu fyllt med kottar som väntar på att användas till pynt.


Bilderna är tagna nu när det har blivit mörkt, jag hann inte förmiddags innan vi åkte. Med bländartal 1.2 och ISO 6400 kunde jag fota i nästan mörker. Lite ljus från en ytterlampa men ljuset var så svagt att jag hade problem att ställa in skärpan på den översta bilden. Nu hamnade den på fatet istället för på några av kottarna. 

Men visst är det otroligt! Med min förra kamera kunde jag dra upp till ISO 1600 men då blev det väldigt gryniga bilder som knappt kunde användas. Det här skapar oanade möjligheter när man fotar i kyrkor och på middagar. Tack alla ni snälla för era härliga kamerakommentarer och är det några bloggare som vill träffas för att ha en fotodag är jag på!

Kommentarer

Lotta sa…
Hoppas det går bra i natt och ett stort grattis till den fina kamran, ser fram emot att få njuta av dina bilder!
Kram Lotta
Roligt att du har ett sådant kameradille, jag får sådan lust att lära mig mer själv när jag läser dina inlägg om ISO och bländare. Jag har hunnit glömma det mesta och använder mest "idiotknappen" tyvärr. Måste skärpa mig, nu har man ju också tiden att experimentera lite. :-)
Det där med nappar är inte lätt.Här i Oxelösund har dom ett stort Magnoliaträd står mot väggen vid Vårdcentralen och där får barnen hänga sina nappar på grenarna.Kan tänka mig att en och annan tår fälls när kvällen kommer.Hoppas din lilla kille klarar av att sova ändå.MVH
Johnna G sa…
JAAAA men jag är PÅÅÅÅÅ, fotodag! Jag behöver verkligen lära mig min att använda min fina kamera så absolut! Det vet du!
Johnna G sa…
och så...ring mig...
kram
Här har vi haft en alldeles fantastisk väderdag med både tät dimma, novemberljus himmel och lite sol. Och mera dimma! Gissa om kameran fick komma med på promenad? Cykelpromenad i skogen. Jag håller tummen (!) för att F kan somna utan tumme eller napp.
Marina sa…
Klart jag vill träffas! Problemet är ju bara att det är en bra bit emellan oss :(

Hoppas nu det går bra med napplämnandet. Ett par nätter kan man behöva bita ihop och hålla sig konsekvent sen går det oftast hur bra som helst. Lycka till!

Kram
samson sa…
Inte lätt att lämna ifrån sej nappen
hoppas att det går bra
ha det bra
maggan
Lena sa…
Alltså, vilken kamera du har!
Undrar om jag någonsin kommer lära mej fota så det är motiverat med en sån värsting.
Kanske fotokursen på söndag tar mej en bit på väg!

Kramar
Laila sa…
Hänger gärna på om/när det blir fotodag! Den verkar ju superduper, din nya kamera! Hur tungt är objektivet?
Kram/Laila
Ulrika sa…
Hoppas ni får en hyfsad lugn natt med tanke på napparna, vi har vårat kvar (tar det till jul). Så snygga bilder, ska bli spännande och se vad du ska göra med kottarna!

Kram Ulrika
Törnrosa sa…
Grattis tusen gånger till gårdagens kamera! Och hoppas napplängtan inte blir alltför svår till natten.
Hej hopp!
Nora sa…
Stora F, tänk att han har lämnat napparna nu. Hoppas det går bra i natt:-)
Fotodag låter jätteroligt. Jag har tyvärr inga kunskaper att dela med mig av, jag skulle nog mera vara den som hänger över era axlar och försöker lära mig....men om det finns plats för "såna" också så är jag gärna med:-)
Kram!
AnnCharlotte sa…
Att ge bort sina nappar är stoooort....
Hoppas det blir en lugn natt.
Fotodag låter kul men har ju lite långt.....
Kram :)
Inte lätt för lille F att lämna napparna:))). Duktig han är. Lycka till:)).
Härligt med naturmaterial som bara ligger och väntar:)).
Spännande att få se vad det blir.
Roligt med fotodag, lite långt mellan oss bara:)).
Ha en bra start på veckan.
Kram Maria
Berit sa…
Ett stort grattis till den kameran!!!Liite avundsjuk blir man allt:)
Ha en underbar dag!!
Grattis till nya kameran! Ska bli spännande att se hur du utvecklas som fotograf! Jag är själv sugen på en ny kamera + objektiv och kollade upp dina köp... men jag får nog vackert välja nåt billigare :-)
Åse sa…
Grattis till ny kamera så kul, jag har precis avslutat en fotokurs och oj så mycket det finns att lära !
Sara B sa…
Kul med en så fin kamera, kanske blir det du som får ha fotokurser för oss andra i framtiden ;-)
Vet du vad jag brukar använda kottar till? Jo som täckmaterial i stora krukor, jättesnyggt!

Ha det gott! och pyssla vidare!

Sara Brenne
Eva Linnea sa…
Jag känner en så´n inspiration från dina inlägg om din nya kamera (kärlek?) så jag tror jag ska ge mig själv en systemkamera i fördelsedagspresent. Jag fyller ju iaf jämnt!
Kram från Eva Linnea
Veronica sa…
Jag vill träffas och lära mig :)

UNDERBART!
Hoppas nattningen gick bra. Det brukar räcka med ett par kvällar sen har de accepterat.... Stora killen !

Kram
The cones even look decorative just waiting in the pans. The photos turned out great. Have fun experimenting with your new camera.
Merja sa…
Kul med pyssel:) Grattis till kameran!!

Populära inlägg