Jag ser svart!

När jag började med trädgård så var det rådjuren som jag blev ilsk på. De åt och rev upp allt i rabatterna och det kändes ibland meningslöst att ens försöka. Men så fick vi upp staket runt hela tomten och nu har vi inte haft rådjursbesök på över två år.

Men då var det sniglarna som intog tomten. Massor av sniglar som äter och skövlar hej vilt.  Varje vår så jagar jag och hela säsongen lägger vi ut snigelfritt för att hålla beståndet nere.

BlandrosorochBladloss.blogspot.com
Sen kom sorkarna som ringbarkade hela avenbokshäcken och rosorna under snön. Ut och stampa ner snön runt plantor vintern lång har funkat de senaste åren och jag skrev ett blogginlägg som gick i stilen "Är det inte de j#vla rådjuren, så är det de j#%la sniglarna, och är det inte de j#vla sniglarna så är det de j#vla sorkarna" Grannen skaffade katt för ett par år sen och hon är riktig sorkjägare som hjälper oss att hålla sorkarna i schack. 


Varför jag valde temat svart den här fredagen är för att det är Långfredag och den dagen har färgen svart. Jag har funderat hela veckan på vad jag skulle skriva om eftersom jag inte har så mycket svart i vår trädgård men så en morgon när jag kom ut möttes jag av stora hål i rabatten, i grönsakslådan och vinrankan på verandan var helt uppsliten och det var stort hål där den varit.


Efter samtal och funderingar med kloka människor så kan vi konstatera att det är en grävling som varit i farten. Grannens katthalsband hittades dessutom i rabatten och hon kom hem för ett par dagar sen med en helt förstörd tass som kanske måste amputeras. Veterinären misstänker grävling! 

Så mina vänner, pardon my french, är det inte de j#vla rådjuren så är det de j#vla sniglarna, och är det inte de j#vla sniglarna så är det de j#vla sorkarna, och är det inte de j#vla sorkarna så är det de j#vla grävlingarna.... när ska listan ta slut! 



Nästa vecka är temat - Våren hos mig!

Kommentarer

Dortesjs sa…
super fine billeder og dejlig have

hav en dejlig påske og kik gerne forbi min have

http://fastersnyttehave.blogspot.dk/
Dortesjs sa…
super fine billeder og dejlig have

hav en dejlig påske og kik gerne forbi min have

http://fastersnyttehave.blogspot.dk/
Annika sa…
Ja odjuren var inte med i min beräkning när jag förälskade mig i min trädgård! Tänk så mycket onödig tid och energi man får lägga på att reta upp sig på dem och bekämpa dem!
Så fin sorkjägare ni har som närmaste granne! Hjärtat blöder när jag tänker på vad grävlingen utsatte den för!
Ha en härlig påskhelg!
Annika
Det är ju som sjutton att man inte ska få ha sina växter ifred för alla djur som kommer in och bökar i trädgården.Nu ett tag har vi fått jaga rådjur varje kväll och en hare har vi som far runt och äter på allt.Sniglarna har inte kommit igång ännu.och grävlingen har börjat böka runt här med.Suck.Bo granne med skogen är inte så bra alla gånger.
Men Glad Påsk .
Du skrev inlägget som jag först tänkte :) Men jag blir bara ilsk om jag börjar minnas allt som grisarna tog kål på, rådjuren knaprat i sig och spanjorerna (som tydligen är fransoser?) ätit opp så jag droppade det. Hoppas nu ni får en skön påsk, utan marodörer, och att katt-tassen klarar sig!
Eva Linnea sa…
Pardon my franska: men det är för dj#¤½gt. Din fina trädgård!! Hur bara vågande hen!!??!!?? Får man skjuta grävlingar på egen tomt ;)) ?
En skön påskhelg önskar jag dig (trots allt) och din familj!
Kram från Eva Linnea
Scaniatjejen sa…
Ja den sidan av att vara trädgårdsägare var jag inte beredd på, fy så många som bara förstör ens planer! Rådjur har övergått från att vara söta små varelser till ett riktigt elände. Tur att ni har en fin sorkjägare i alla fall! Hemska grävlingar, hoppas det går bra för katten.
Anonym sa…
Vi har problem med sniglarna i Wales också! Även sorkar. Dock klarar just vi oss från rådjur och vildsvin. Ha en ljus påsk!
Jag förstår att du ser svart när du har så många marodörer i din trädgård, man får vara ihärdig för att bli av med allt otyg och ibland går det inte ens men man kan tyvärr inte ge upp, då bli det invasion. Fina bilder har du i alla fall. Ha en fin helg/CArita
Läste om någon som strödde kaffesumpen på tomten och hade blivit av med sniglarna. Hon hade fått sump från ortens församlinghem med.
Kanske värt att prova om man har sniglar.
lavendia sa…
Stackars katten! Jag hörde på TV att om man hade grävling var det bra mot mördarsniglarna. Det är ju inte så lätt att skaffa en grävling, men om man nu har en så...
Fast det står kanske inte på den grävlingens meny och att ha grävling i trädgården skulle jag inte heller vilja. Förstår att du får mörka tankar. Annars - glad påsk!
Luna Ek sa…
Oj,oj,oj du har ännu mer elände än jag har verkar det som. Jag som klagar på rådjuren och hararna.

Grannarna säger att det inte är konstigt för hos er som gillar trädgård är alltid uppdukat restaurangbuffé. Hos dem (grannarna) är menyn mer påver.

Historien om katten får mig att rysa. Stackars liten!
Ha en ljus Påskhelg trots alla objudna gäster!
Kram Luna
Anna-Maria sa…
Jag håller helt med dig, än så länge är vi ganska förskonade men jag bävar den dagen rådjur och grävling kommer....
Väldigt tråkigt när trädgården invaderas av marodörer oavsett slag. Hoppas ni hittar en lösning även på grävlingsproblemet.

Glad Påsk! Carina
Maribel sa…
Det är aldrig roligt att ha marodörer i trädgården, man vill ju njuta av det man planterat, jag har någon som älskar mina lökväxter, hoppas den inte gör mer skada än den gjort hittills. Ha en riktigt Glad Påsk!
Leena sa…
Rådjuren verkar ha ändrat beteende - de har ätit våra dagliljor i år, något som de har lämnat ifred under de över 30 åren som vi bott här. I höstas planterade jag en massa tulpanlökar i en "skyddad" del av trädgården men även dit har de hittat och ätit nästan allt. Nu har vi köpt rådjursnät och hägnar i en del av trädgården helt. Så bra för er att ha en sorkjägare - och så söt en! - som granne. Stackars lilla kisse som har fått tampas med en grävling! Glad Påsk!
Men, stackars lilla katten din! Det var riktigt fördj----gt! Hoppas att de kan rädda tassen ändå! De andra kan man väl ha fördragsamhet med, fast jag tycker mer illa om de spanska skogssniglarna än rådjuren, de är ju ändå goda som söndagsstek! ;) Låter som om du fått tag på bra stängsel! Ha en glad påsk trots alla svarta tankar denna långfredag! :) Mia
ellan sa…
Visst är det så. Jag håller med till fullo. Har man väl blivit av med det ena eländet så dyker det upp något annat. Tur att det finns så mycket annat att glädjas åt i trädgården, annars hade man blivit prillig...
Ha en fin påsk!
Åh, stackars dig! Grrrr! Trädgård är för det mesta roligt. Det kan vara jobbigt och slitigt, men på ett lustfyllt sätt. Men det som du beskriver, ggggr. Eller GRRRR!!!

GLAD PÅSK!
önskar
Katarina
AnnaHelena sa…
För några veckor sedan fick jag ett rejält haksläpp när jag gick ut i trädgården: Det var alldeles uppbökat längs gärdsgården och i ett par rabatter. Helt övertygad om att vi haft besök av vildsvin under natten ringde vi till kommunen som skickade ut en jägare för att inspektera. Han trodde dock inte att det var vildsvin. Däremot var han tämligen övertygad om att det var grävlingar som huserat på tomten. Jag googlade efter bilder på hur det kan se ut efter deras framfart och jo - det kan absolut stämma. Nästan som vildsvinsbök...Måtte de inte komma tillbaka! (Och inga vildsvin heller, tack!)

Kram // AH
Marina sa…
Men usch och fy för alla skadedjur! Absolut fog för ditt "språkval" ;)

Kram
AnnA sa…
Hej!
Murphys lag på trädgårdsvis...Bläh för rådjur!
Glad Påsk på dig!
hälsn
AnnA
Jenny sa…
Men fy, vad drygt! Och stackars katt som fått tassen skadad, förstår att du blir less på ovälkomna djur i trädgården. Jag blev av med en del växter pga sorkgångar, men sen vi skaffade katt har det problemet försvunnit. Det värsta jag varit med om var när korna i grannhagen rymde och tuggade i sig en hel rabatt här, men det var en gång på alla år, så jag har kommit över det. Hoppas det är lugnt hos dig nu!

/Jenny
Håller helt med dig... just nu är rådjuren värst, sen kommer sniglarna, men sorkarna fixar numera katterna.

Glad påsk ändå!
/Anette
Martas rike sa…
Jag lider med dig, verkligen. Sniglarna har jag skaffat mig kontroll över, men de andra är jag underlägsen. Idag rök en liten magnolia och 200 kr som jag la på antibambi- medel på plantskolan. Det är inte frågan om utan vad de käkar upp i morgon. Men både du och jag har en trädgård kvar och förluster hör till, är jag rädd.
Med hopp om sol och värme i morgon!
Kram
Marta
So sorry you have invaders in your garden. It is so frustrating! But don't lose heart; you will win!
Berit sa…
Och alltid ska det vara nått som förstör för en är det inte vädret så är det (o)djuren...trist då det är sånt man inte riktigt kan påverka.
Ha en underbar helg!!
Ruben sa…
Jag förstår dig helt och fullt!
/Ruben
Ruben sa…
Jag förstår dig helt och fullt!
/Ruben
Haha, det var en rolig tolkning av svart!
Haha, det var en rolig tolkning av svart!
Anonym sa…
Näää... Som sagt när ska det ta slut... :( Och stackars kissen! Hoppas hon klarar tassen.
Jag bara väntar på att diverse odjur ska invadera trädgården. Inte om utan när... Blir det riktigt illa får man väl skyffla igen alltihopa och börja spela golf.. ;)
Kram, hjärtat!
Ja, de där oönskade invånarna skulle vi bra gärna slippa i våra trädgårdar. De får så gärna hålla till i skogen. Stackars lilla katt, hoppas den kan klarar sin tass.
Kram Kristina (vars förra trädgård åts upp av vildkaniner...)

Populära inlägg