En riktig trädgårdsdag!

Vilken dag! Sommarvärme och hela dagen har gått i trädgårdens tecken. Jag började med att göra klart sista rabatten mot grannen. Den som är mellan äppelrabatten och Sissinghurstrabatten. F hjälpte mig och när jag frågade om vad den här rabatten skulle heta så svarade han F-rabatten. Självklart är det hela hans namn men eftersom jag inte vill skriva ut hans namn så får den numera heta F-rabatten här på bloggen. Det är en härlig känsla med en stor, tom rabatt att få plantera i.

Sissinghurstrabatten längst bort.


Här är en bild från andra hållet och då ser man äppelrabatten med tre spaljerade äppelträd.


Min stentrapp börjar bli härligt inramad av stjärnklocka och jag funderar på ett klot i det tomma hörnet för att rama in trappen ordentligt.


Efter lunch gick jag på trädgårdsloppis här i Rönninge utanför hembygdsföreningen. 



Kunde inte låta bli att handla lite och köpte med mig två kassar med några riktiga rariteter enligt Chris Berglund trädgårdsmästaren som ägde vreta trädgård

Rankspenat (perenn), Potatislök (otroligt härdig), Egyptisk luftlök, Agnes Målla, Chili Jamaican Bells, två produktiva röda Paprikor, Tomat, Persilja och Två souvenirer från två av New Yorks botaniska trädgårdar, den ena är en hög rosablommande doftande Tobak och den Andra... ja den blommar rikligt i juni och ända tills frosten tar den... I juni kan ni skriva in namnet på den rara, sällsynta men blomvilliga växten i ett meddelande på Månängen Gårdsbutik, Café och Musteris FB-sida...


Gissa om jag är nyfiken på hur dessa plantor ska utvecklas och jag kommer garanterat lägga ut bild på den sällsynta men blomvilliga växten för att få hjälp med namn. Hemma fortsatte H med jordkällaren. Imorse såg det ut så här:


 Och i eftermiddags så hade han grävt för dräneringsrör runt hela jordkällaren. Nu ska det läggas rör och sen på med singel.


Jag är mäkta imponerad över H´s tålamod och ork. Fortsätter det så här är jordkällaren klar i ett nafs.


På eftermiddagen rensade jag lite, krattade vattnade och bara njöt av allt vackert! Magnolian Merrill är så nära nu. Kanske imorgon... 


Även körsbärsträden är redo att börja blomma. Jag tycker så mycket om mina små träd!

 
F hade en kompis över och de lekte hela eftermiddagen, vi fick besök av underbara Em och F grävde med H i jordkällaren. En fullspäckad dag så när klockan bara var sex på kvällen så somnade han i min famn på sittplatsen ovanför hans rabatt. 


Dagar som denna är när livet är som bäst. En dag att stoppa in i hjärtat och plocka fram när man vill fylla på energiförrådet. 

Kommentarer

Så glad jag blir av ditt inlägg, man känner så väl hur du njuter av tiden nu. Jag gör det med:)
Många underbara bilder som jag gärna ser flera gånger.
Spännande växter du köpt, kul att följa utvecklingen. Och din man! Så han jobbar med jordkällaren!
Ha en skön kortvecka
Kram Maria
Nora sa…
Vilken härlig dag. Vi har haft en liknande dag bortsett från att maken just nu omväxlingsvis gräver för våtbädd och bygger växthus:-)
Chili 'Jamaican Bell' hade vi för några år sedan. En god sort med snygga frukter.
Hoppas du får en fin ny vecka! Kram!
Så "flitiga" ni verkar vara i er trädgård, va vårigt ni har det!
I dag har jag haft en "trädgårdssvacka" knappt fått nåt gjort. Då är det kul att kika runt lite på böoggar.

Trevlig vecka! Hej Ewa :)
Byronesse sa…
Oj lille skrutten! Då hann jag knappt mer än utanför grinden innan han sov... Kram
Lotta sa…
Jaaa.. man kan inte bli annat än lycklig över såna här underbara dagar. Hoppas vi får följa arbetet med jordkällaren, jätte spännande.Kul att se hur era fina rabatter växer fram och kul med trädgårdsloppis, det ska jag på om några veckor!
Ha en finfin vecka.
Kram Lotta
Ruben sa…
Kom på, att vi glömde ju gå igenom mörkerfotografering på kursen. Vore det inte en bra idé att förlägga nästa kurs till vinkällaren? Och håller du med vinet kan jag hålla med korkskruven!! ;-)

Ha det gott!
/Ruben
Ljuvliga dagar och ljuvlig sistabild. Kanske var det anspänningen efter att fått den stora äran att få en rabatt uppkallad efter sig. Söta är ni!

Kram Tamara
Underbar trädgårds dag fylld av njutning. Sådana dagar gillar jag :)
Louise sa…
Vad flitiga ni är! Och vad bra det kommer att bli! Gillar nästan den sista bilden bäst. Ser mysigt ut!

kram louise
Marina sa…
Vissa dagar sparar man på en extra fin plats i hjärtat :)
Det är så himla häftigt att ni bygger en egen jordkällare. Inte så många som gör det precis.
En helt tom rabatt är så kul. Jag älskar nya rabatter!

Kram

Populära inlägg