Drömmar och span på lökar!

Har läst lite bloggar ikväll och ser att flera köper höstblommor. Sensommarkänsla och höstmys börjar smyga sig in i fler och fler bloggar. Själv har jag köpt Fixa höst och myst med höstbilder... Visst är det lite tokigt! Så fort jobbet börjar i augusti så kommer känslan. Så ikväll satte jag mig och drömde om våren och spanade in lite lökar.
Bilder från http://planteramera.se


Har precis börjat leta tulpanlökar och det är ju, som vanligt, hur svårt som helst att bestämma sig. Jag vill ha rabatterna fulla med tulpaner och andra vårlökar nästa år. Hur gör ni, var köper ni era lökar? Eller satsar ni på andra vårblommor?

Kommentarer

Anonym sa…
Härliga bilder att drömma till! Lökarna är en av de härligaste sakerna med att hösten kommer, tycker jag. Älskar att plantera dem! Mne jag har inte så bra koll på olika inköpsställen, utan har köpt de flesta av mina via odla.nu, tycker de har bra priser och bra varor.

Kram på dig!
AnnCharlotte sa…
Förra året fyndade jag lökar sent på säsongen....ska försöka ha lite is i magen och förhoppningsvis kunna köpa massor av snödroppar i år....
Ha det bra :)
Oh, jag vill också ha rabatterna fulla med tulpaner och annat. Har precis skickat iväg några beställningar från odla.nu och från Lilla fiskaregatan. Missade tyvärr deadlinen från Botanicus. Annars blir det på vanliga affärer. Har upptäckt att Bauhus (hur stavas det egentligen hihi...) har roliga sorter faktiskt. Såg det i fjol när jag redan planterat alla. De maffigaste tulpanerna jag hade ifjol kom från Plantagen.

Gillar dina inspirationscollage!!!

Kram
Charlotte
Jag är också i tulpandrömstadiet just nu.. ;) Satt hela kvällen i går o spanade på finfina vårlökar. Jag har redan gjort en beställning från odla men antagligen kommer det att bli några spontaninköp också. Såg att Charlotte hade tipsat dig redan om Lilla Fiskaregatan. Hortogreen är ett annat tips. De har alltid jättebra utbud. Men du! Va snyggt det blir i din gula rabatt! Jag har också planer på en gul rabatt. Men det grävprojektet får kanske vänta till våren.. Eller så gräver jag nu.. så är det klart för plantering till våren.. Ahh.. alla dessa ljuvliga beslut.. ;)
Kramar!
Förra året beställde jag mina lökar från Jennys frön och sån't, jättebra fina lökar kom med posten. I år har jag beställt från Odla.nu.
Jag samplanterade Angelique med Black Hero och det blev kanonbra!
Kram Maria
AnnaHelena sa…
Samma här, faktiskt! Har börjat tänka på vårlökar...Ofta är jag lite trädgårdstrött när det är dags att plantera lökar, och så ångrar jag mig ALLTID på våren att jag inte satte fler än jag gjorde. Men I ÅR ska jag verkligen vara med och tjonga ner massor av lökar. Vit-gröna tulpaner, fler allium, fler svarta tulpaner, ja, mer av ALLT!
Något som jag faktiskt aldrig har lyckats med är SNÖDROPPAR! Varför vet jag inte, men det brukar aldrig bli något av de lökar jag sätter.

Lycka till med din plantering!

Kram // AH
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jag älskar svarta tulpaner! skulle så gärna vilja ha tag på några sådanna lökar att sätta här i höst:)!

kram CC

Populära inlägg