Vilken dag!

Igår kväll fick jag ett ryck och gick ut och grävde upp första delen bredvid entrén. Jag gjorde som Anna-Karin med bloggen Landet Krokus. Jag vände gräset upp och ner för att sen lägga tidningar och fylla på med jord.


För exakt ett år sen åkte jag och F´s till Ulriksdals trädgårdar och vi gick fullastade därifrån, här kan du läsa mer. Idag hade F´s förskola stängt så varför inte göra ett besök på Ulriksdals trädgårdar tänkte jag då. Sagt och gjort! Efter att ha strosat runt i timmar inser jag att det finns inget ställe som slår Ulriksdal. Zetas är otroligt fint men Bo Rappne har lyckats få Ulriksdal snäppet bättre. Så otroligt mycket plantor som är stora, frodiga och till bra pris.


Det tog inte lång stund innan vagnen var välfylld.


Jag var otroligt fokuserad och lyckades motstå alla vackra blommande växter som inte stod på inköpslistan just nu.


Fältet nedanför var fullt med blommor och grönsaker som man kan skörda själv. En lång tunnel där pumpor klättrade, snart redo för att skördas.


Vad köpte jag då! Ja, det blev så mycket att H först fick åka till Ulriksdal efter jobbet istället för direkt hem. Till glasverandarabatten blev det:

         
 Träjon Dryopteris fillx-mas och Rosenplister Laamium maculatum Beacon Silver

Regnbågsbräken Athyrium niponicum Red Beauty och Hjorttunga Asplenium scolopendrium

Till rabatten vid entrén blev det ett klot i idegran, en idegran som spretar och ska klippas som ett klot variant mindre än det färdiga klotet och två små idegranar som ska bli ännu mindre klot.





Japansk starr, några fler vita sköldpaddsörter, en hortensia och näva kom också med. 


 Dessutom köpte jag lite blommor till trappen. Jag stod och valde, ställde fram en ljung och revsuga, gick vidare för att hitta något mer. Då kommer F och säger att han har valt ut en blomma. När jag kommer tillbaka till växterna har han plockat ut en växt med bär i matchande färg, se bild 2. Killen är tre år i december och kan redan fixa snygga arrangemang. Det är mammas kille det!


Tillsammans valde vi ut några astrar. Helt ljuvliga färger. 


Känner mig galet nöjd med mina inköp, påfylld med ny energi och trädgårdslust! Vilken dag!

Kommentarer

Ulrika sa…
Här var det snabba ryck, redan blivit med klot! Väldans snygg plantering kommer det att bli på trappan, helt i min smak!

Kram Ulrika
Ruben sa…
Härligt med så mycket energi! Tror det kommer att bli jättebra, men glöm inte att rådfråga lille medhjälparen! ;-)

Ha det gott!
/Ruben
Härliga inköp. Ulriksdal vill jag gärna till. Måste dit..Kram
Nora sa…
Ulriksdal är rena växtparadiset.....jag älskar att åka dit!

Vad mycket fint du har hittat! Inget är som några nya växtinköp och en rabatt som behövs fyllas ut....det är lycka det:-)

Kram Nora
AnnaHelena sa…
Å, vilket sprudlande härligt inlägg! Jag kan precis känna igen mig i känslan när man är inne i det där härliga inpirationsflowet och hittar en massa fint som är så KUUUUL att komma hem med! Finns inget bättre!
Idegran tror jag var ett bra val till klot. Finfina höstblommor till trappan! Nu vill ju jag också åka till Ulriksdal och shoppa loss! Helst genast! :)

Kram // AH
Veronica sa…
Nu blev jag faktiskt riktigt avundsjuk! Inte för att du varit hos Rappne för det är ju nästgårds för mig och jag är där typ, tittsomtätt..men att du införskaffat så mycket snygga växter till den nya rabatten. Jag har idag blivit färdig med vår nya rabatt men nu ska jag åka till G-borg med jobbet i 2 dagar så inget mer kommer att hända och den får stå alldeles naken...Å faktum är att jag inte har en aning om vad som ska sättas i den...tänkte att mina bloggande vänner ska få ge förslag :)

Kram och kolla din mejl är du snäll !!
Oj vad ni har fyndat idag, du och F! :) Han är verkligen mammas pojke när det kommer till trädgården. Sötnosen! Vi håller på och styr upp helgerna här framöver men vi måste helt klart hitta en dag när jag kan få komma till er. Ulriksdal har jag inte varit till. Det måste ju åtgärdas. :)
Kramar till både dig och F!
Inger sa…
Tack för tipset, till Zetas har jag varit men Ulriksdal har aldrig blivit av. Nästa sommar styr jag kosan dit... fina inköp du gjort!
Kram
Anonym sa…
Ååååh, vilket härligt inlägg! Jag tror jag smäller av när jag ser dina vagnar. Fulla med plantor, precis som det ska vara en riktigt bra dag på plantskolan! :)

Och det är klart att finaste lilla F kan det där med att matcha växter, med en sådan kreativ mamma faller äpplet inte långt från trädet.

Så rackarns fint det kommer bli!!! :) Kram från Hanna
Marina sa…
Så mycket fint och så härligt att se ett nytt projekt på gång. Jag vill också gräva! Vet inte var så jag får väl avvakta till jag kommer på det.

Det blir spännande att följa!

Kramar
Vilken trädgårdskille du har:)). Har du redan börjat med kloten, du är så härlig.
Vilken underbar inköpsrunda du gjort, skulle verkligen vilja besöka Ulriksdal.
Ha det gott.
Kram Maria
Hurra för trädgårdslust och vackra plantor!! Snabba ryck, kul! Imponerad av sonens förmåga att hitta passande växter, uppmuntra!!
M/S Design sa…
Det var inget dåligt lass med växter du fick med hem.
Kommer bli så fint.
Mariana
Louise sa…
Oj cad du grejar! Det blir säkert hur fint som helst när det har vuxit till sig lite. Gillar också klot men har bara något i kruka. Blir lite orolig över alla sjukdommar som härjar på buxbom, tuja, bok m m och vågar inte riktigt lägga pengar på större/dyrare växter just nu.

kram louise
Törnrosa sa…
Kan bara säga - woaw - och sucka njutningsfullt. Och vilken ursnygg ny header du har!
Kram från Törnrosa

Populära inlägg