Att ha roligt!

Idag åkte hela familjen på bloggbesök hos Nina med bloggen Min rosendröm. Nina hade bjudit in Rubens Rabatter och Sanda Cottage, bloggar som jag har följer och jag har sett fram emot att träffa dom. Ninas trädgård är bara fyra år och jag förstår inte att dom har hunnit så mycket med två barn och jobb. Jag kommer inte ihåg namnet på solhattarna men visst är de läckra.


Sen hittade jag en liten ormbunke, vet inte namnet, som skulle vara så fin i min rabatt framför glasverandan. Blodtopp och astilbe nana, tror jag att de hette, blir en perfekt kombo med mina Munstead Wood, blodormrot och mörk alunrot.



Den mörkare varianten av astilben är när den har blommat över. Så snyggt förfall! Nina hade mycket snygga detaljer, är korgar med gräs i, så enkelt och så snyggt!


Kärleksört och iris, nu är jag där igen...olika former på blad och blommor. Jag älskar det!





 Nina är provodlare för rosenförbundet och har planterat ett 60-tal rosor i en rabatt. För att binda ihop rabatten har hon planterat ekorregräs, något som vi alla föll för.



 Det mjukade till allting. Jag är så glad att Nina tog sig tid att dra ihop ett gäng bloggare. Besöket igår hos Anna-Karin och besöket idag har gett mig lust och inspiration och nu vill jag sätta tänderna i min trädgård igen. De sista två veckorna har jag nog mest känt mig förvirrad när jag har sett mig omkring.


 En sak som också har bidragit till lusten är att min underbara man H hade börjat lägga ut sten framför glasverandan. Nu börjar det projektet kännas verkligt. Det kommer att bli så snyggt när all sten är på plats, avenboken har växt ihop och skuggrabatten har blivit planterad.


 Vi tänkte stanna till vid Zetas och handla lite men vi fastnade i bilkö och handbollsmatchen får vi ju inte missa så därför får skuggrabatten vänta till nästa söndag. Kanske lika bra, då hinner jag skissa lite mer på vilka växter jag ska ha.

Idag när vi pratade trädgård kom vi in på en hel massa olika saker och här kommer några bilder till bloggvännerna. Nävan och irisen tillsammans med daggkåpan. Den otroligt vackra dahlian Cafe au lait som man kan köpa hos Flora Linnea



Jag gläntar på dörren och tittar ut på vår trädgård med nya fräscha ögon. Det finns mycket som jag är nöjd med och mycket som jag vill ändra på men viktigast av allt Take some time to enjoy!

Kommentarer

Nina sa…
hej!
Halkade in på din blogg idag. Jättefin och fina bilder! :-)
Ser att vi finns i samma zon och att du har Austin rosor.
Jag är inne på dessa jag med, men har ännu inte planterat någon..
Hur snabbt växer dom?
Hur har du det med Rådjurd?
Vi har rådjur både i vinterhuset i Södra stockholm och på lantstället utmot Nynäshamn. Ett otyg.
Inget får vara ifred. :-(

// Nina
Vad roligt med bloggträff!! Härliga fina bilder från Ninas trädgård. Vad skönt att du fick en paus och stanna upp och sedan känna lusten komma med kraft igen.
Nu hejar vi för fullt på Sverige!!!
Ha det gott.
Kram Maria
Så trevligt med bloggträff.Och så många nya ideer man kan få genom att se på andras trädgårdar.MVH
Nora sa…
Vilken toppenhelg du verkar ha haft! Va mycket fint ni fick se idag! Håller med dig om irisen och kärleksörten - vilken urläcker kombination!
Kram Nora
Lotta sa…
Vilka härliga bilder - jag får också inspiration då jag ser dem. Tack för energikicken och sorklänken - här ska krigas!
Kram
M/S Design sa…
Mycket snygg kombo med gräset och rosorna.
Mariana
Margot sa…
Vilken toppenhelg du haft med bloggträff och härliga trädgårdar! Kul att se alla fina bilder!
Ha det gott!
Kram
Ruben sa…
Verkligen jätteroligt att ses! Tyvärr gick tiden alldeles för fort!

Vilka fantastiska bilder du tagit!!

Ha det gott!
/Ruben
AnnCharlotte sa…
Så kul att träffa bloggvänner på riktigt. Och så mycket inspiration man får....
Ha det bra :)
Marina sa…
Precis de där sista orden är viktiga. Jag har också besökt en annan trädgård idag och där fanns SÅ mycket fint. Vill ha, vill göra om...men så kom jag hem och tänkte att detta är ju vår trädgård. Vi kan inte kopiera vad någon annan har. Vår trädgård har en annan storlek och andra förutsättningar. Jag kände mig ändå nöjd med min egen efter en liten stund. Inte helt nöjd så klart. Flera rabatter jag har funderingar kring och vill ändra på, men så ska det ju vara. Att göra är liksom en del av det roliga.

Kramar
AnnaHelena sa…
Förstår att du blev inspirerad!
Och tack för att DU i din tur inspirerar genom dina bilder! Jag fastnade särskilt för gräset i korgarna och ekorrgräset. Och så blev jag påmind om att jag MÅSTE köpa kärleksörten med röda stjälkar och blad - jag gissar att det är "Matrona"? Den vill jag ha i allafall! Bredvid den vanliga ljusgröna som jag har.


Kramar // AH
Anonym sa…
Vilken härlig helg du haft, och så kul att du träffat såna bloggvänner! Ja, det är inte klokt vad man blir inspirerad av att se andras trädgårdar! Det ska bli kul att se vart du gör av all din energi. Och du, tack för alla fina ord på min blogg - jag blir så glad! Kramar från Hanna
Malin sa…
Vilket bra inlägg!
Efter att ha flyttat från en "färdig" trädgård i Göteborg till en överväxt gård kan jag ibland bli ganska uppgiven. Det är så mycket som skall röjas och fixas och tiden att bara slappa känns aldrig att den riktigt infinner sig. På vissa ställen är det riktigt fult! Men så plötsligt ser jag bara allt det fantastiskt vackra och naturliga. Här finns inga rabatter ens...
Ikväll i skymningen tog jag en sväng ner till vår damm och bara tittade på grönskan och lyssnade på alla djur och insekter. Då kände jag mig plötsligt fylld av livsglädje och energi. Vem behöver mer än en röjsåg egentligen?
Kram från Malin
Tusen tack för idag, verkligen jättekul att träffas. Vilka fantastiska bilder du tagit :-) jag blir mållös, är det verkligen min trädgård du visar upp? Jättekul att se trädgården genom någon annans (ögon)bilder, det ger perspektiv.

Hoppas vi ses snart igen. Jag kommer gärna och ser din fina trädgård.

Kram

Nina
Solstrimmor sa…
Så rätt du tänker... att avbryta för lite roligheter är så bra för själen:) Vilken fin trädgård du besökt... men jag tycker faktiskt att din är lika spännande!

Ha en bra ny vecka.
Kram Eva-Mari
samson sa…
viken toppen helg du har haft
korgarna med gräs gillar jag
jag har inte varit och tittat på någon av alla dessa 1000 öppnaträdgårdar så extra kul att få ta del av det andra sett
ha det så bra
maggan
Vilken härlig dag du verkar ha haft. Jättefina bilder! Som vanligt! Iden med ekorrgräset var ju bara för snygg! Gillade det jättemycket!
Ser ut att bli fantastiskt med stenläggningen framför glasverandan. Vi måste bara få till en date i din trädgård! :)
Kramar!

Populära inlägg