Hm!

Tittar på mina tomatplantor som har fått en hel del tomater. Det har varit för svalt i år så de kom sent och de är fortfarande gröna. Idag när jag gick förbi en av plantorna såg jag det här.

 Ser ni fläckarna på stammen och den fläckiga tomaten uppe i högra hörnet? Är det potatismögel mån tro? Ni som kan sånt här, är det det dags att röja bort alla plantor för att stoppa smittspridning?

Nej, nog med tråkigheter. Jag har fyllt på med jord i hörnan och planterat idegranskloten och hortensian. Flyttat på två sköldpaddsörter och ställt ut träjon, japansk starr, flocknävan, de nya sköldpaddsörterna och murgrönan för att känna in mig lite.


 Det gröna som lutar sig mot kastanjestaketet är en Mme Platiener som blommar helt magiskt i juli och längst ner i hörnet ska jag plantera en magnolia, Merril. 


När jag grävde hittade jag inte en endaste liten tulpanlök sen våras så nu ska här beställas vita tulpanlökar för vem vill vara utan den vita prakten jag hade i våras i just den här hörnan.


Så gudomligt vackert det var med alla vita tulpaner. Nu när rabatten har blivit större och med vintergrönt i kan jag föreställa mig att den kommer att bli ännu vackrare i vår.



Revsugan står på trappen och jag har blivit lite förälskad i den. Ska hitta någon fin plats att plantera den på. 


Imorgon är det dags för Blommig fredag och sommarens primadonna! Ska bli så roligt att se alla era sommar primadonnor. 

Kommentarer

M/S Design sa…
Du har fyllt på bra!
Bättre att inte stöta på några tulpanlökar som riskerar bli delade när man håller på att gräva.
Mariana
Katarina sa…
Vad gäller tomaterna ser det onekligen ut som potatisbladmögel. Hade det både förra och förförra året. Köpte en sort ("Quadro") i år som skulle vara motståndskraftig mot bladmögel. Tyvärr är den sen så skörden har blivit klen. Dock inget bladmögel.

Må gott
//Katarina
Marina sa…
Fin plantering!

Tomaterna ser ut att ha fått någon sorts mögel. Kanske bra att röja ut bladen och bara låta tomatrankorna vara kvar. Så brukar jag göra mot hösten. Sjuka eller ej.

Vårlökar är det dags att tänka på nu.

Kram
Ruben sa…
Tror som du, det kommer att bli superläckert med vita tulpaner bland kloten! Tror du tulpanlökarna från i fjol har ruttnat bort av allt regn?
Vad gäller tomater, vet jag inte. Försök att googla om du inte får svar av någon som vet.

Ha det gott!
/Ruben

PS Tack för din kommentar hos mig, blev så glad att någon såg det vackra med den gråbruna fjärilen bland allt det blåa!
Malin sa…
Tyvärr ser det ut som bladmögel. Sporerna smittar via vinden så kanske är skadan skedd, men du kan alltid hoppas och ta bort stilla och försiktigt de angripna bladen och ev plantor.
De gröna tomaterna mognar i solen även om de inte sitter kvar på plantan.
Med det vintergröna och för säkerhets skull, nya vita tulpanlökar, kommer du slå hela bloggvärlden med häpnad till våren - go for it!
Malin
Jag bara häpnar över hur snabbt och målmedvetet du jobbar! Det blir så himla bra!! Roligt att få följa med på färden:)).
Vad roligt det ska bli med Blommig fredag i morgon:))!!!
Ha det gott.
Kram Maria
Lena sa…
Det ser ut som bladmögel...och då ska plantorna bort, långt bort från trädgården.
Jag har fått mjöldagg på mina tomatplantor och googlar man om dessa sjukdomar står det att de gynnas av varmt väder!!!

Vårlökar är nog inget alls för mej, vi som har rådjur som stryker tätt förbi huset här. Jag får nöja mej med att titta på dina bilder av dem i stället!

Kramar
Åh va fint!! Vill också ha idegransklot. Vart har du köpt dom?
Det är klart att man inte kan vara utan vita tulpaner, det måste man ju ha! Du hade en sådan underbar rabatt i våras med alla ljuvliga tulpaner. Längtar nästan till tulpantiden. Kram Therese
Hu, skulle definitivt säga Potatisbladmögel! Har än så länge sluppit det i år, men det är ju svårt i den här väderleken! Ta helst bort så mycket som är skadat för att minimera spridning. Planteringen kommer säkert att bli ännu finare än vad den är nu med! Vad kul att du tagit över Blommig fredag!!! Tack! Då har man lite mer att se fram emot! :) Mia
Kerstin sa…
Rabatten blir jättefin. Ser redan fram emot att se bilder med tulpanerna. Vad blev det för hortensia? Jag hittade en syrenhortensia Vanilla Fraise förra veckan men när jag körde tillbaka för att köpa den idag var de slut. Hoppas de kommer in igen snart. Tröstköpte massa vårlökar. Det är väl det man får göra såhär års... ;)

Populära inlägg