Vår entré

Vilken skillnad på väder igår och idag. Jag springer in och ut  mellan regnskurarna. Passar på att läsa bloggar och fundera på trädgården medan jag väntar ut regnet. Surfade in på Claus Dalbys blogg och såg bilder på en  vacker, romantisk och organiserad trädgård. Blir lite matt när jag ser ut i vår trädgård som är vildvuxen och inte i närheten av det som vi vill att den ska bli. Men skam den som ger sig.

En bild som jag fastnade för och som satte ord, hm, bild på det jag vill göra vid entrén var den här. Ni får tänka bort lusthuset.



Jag vill få till mer struktur och former. Dessutom vill jag få in vintergrönt. Frågan är vilken växt man ska satsa på. Buxbom väljer jag bort pga av sjukdomen. Vill inte vänta på att kloten ska bli stora för att sen se dom dö pga en svampsjukdom. Det finns ju klottuja och man kan ju även klippa idegran. Fördelen med klottuja är att de växer som klot... fast...idegran är snyggare! Tycker jag!


Ni som har klot i er trädgård, vilken växt har ni? Jag tror vår entré kan bli vacker med kloten vid grindstolparna och tänk er december när man kan lägga ljusnät över dom...Mys!

Till höger i bild vill jag ha en hortensia, har alldeles för lite höstblomning där nere i hörnet och sen vill jag dessutom ha en Magnolia, en Merril. Tror det kan bli snyggt men frågan är klottuja eller idegran? Idegran eller klottuja?

Kommentarer

Vilken vacker bild!! Tror det kommer bli jättesnyggt! Jag har bara buxboms klot och de är ju fina men växer ju så långsamt. Några grannar har tuhjaklot som är ca 75 cm dm, de är jättefina. Kanske kan man ha flera olika sorters växter så får man kontraster i bladen också.

Kram
Nina
Det ser kul ut att rita direkt i bilden som du gör. Mitt förslag är klotthuja! Ett moment mindre att "måsta", dvs formklippningen sköter sig själv.
Klottuja blir ju mindre jobb...men idegran är definitivt snyggare! Din idé vid entren är kanon, skulle bli superfint!Ha det fint! Kram Marie
Vi har ett tuhjaklot i rabatten framför vår altan.Och den var inte stor när vi köpte den.Men nu är den perfekt.Men man får passa den på vintern så att snön inte förstör den.MVH
Ruben sa…
Väldigt snygg entré på bilden! Svårt att veta vad man skall satsa på. Det skall bli intressant att se vad du bestämmer dig för!

Ha det gott!
/Ruben
M/S Design sa…
Har Liguster och Buxbomsklot som får vara kvar tills (om dom) drabbas.
Skulle föredra Idegran, sätt några i klunga så det går fortare att få till ett större klot.
Mariana
Ulrika sa…
Det kommer bli superbra vad du än väljer! Jag har bara erfarenhet av klottujor och dom sköter sig själva men kan klippas så dom blir ännu snyggare! I år har jag klippt mina. Finns ju olika sorter som blir olika stora!

Kram
Det där kommer att bli superbra! Jag gillar ju idegran. Har lite svårt för tuja.. oavsett form.. :)
Han kan han den där Claus Dalby. :)
Kramar!
Veronica sa…
Idegran lägger jag min röst på ! hur gör du för att "rita" på foton?? Kul! Jag är världens lyckligaste i dag för jag har köpt en systemkamera på blocket :)

kram
Marina sa…
Har inga klot men det ser bra ut på din ritning. Du är så bra på att göra fina ritningar.
Vintergrönt har jag kanske inte heller så mycket av men jag har tänkt på det där med former som håller året om. Att det finns buskar i rabatterna som bär upp ett eventuellt snötäcke tex. Vippor på gräsen får vara kvar och nästan inga perenner klipps förrän det blir vår.

Kram
Förstår att du får inspiration. Själv har jag svårt för formklippta buskar och blad, men det mest för att jag är för lat för att klippa. Det är ju fantastiskt snyggt med struktur!
Bra idéer du har. Ser jättefint ut. Jag har inga klot så jag har inte mycket att komma med i frågan. Men det ska bli roligt att se vad du väljer.
Ha en skön start på veckan.
Kram Maria
AnnaHelena sa…
Idegran är jag själv sugen på att testa som klotformat. Jag älskar ju buxbomsklot, men törs inte köpa fler just nu. Är inne på precis samma spår som du när det gäller struktur och vintergrönt till trädgården.
På sommaren älskar jag min trädgård, men på vintern är den rätt platt och intetsägande...

Kram // AH
Blir säkert superfint med dina nya planteringar vid grinden. Men Claus Dalby har TVÅ heltidsanställda...då skulle din trädgård nog också vara välskött och välordnad:-) kram Sophia
Jag har lånat hem Leva med trädgård av Ulla Molin, så då röstar jag på idegran! Vilken snygg plan du har, verkligen kul att planera och tänka ut lösningar! Jag har några buxbomklot (tidsfråga...), men formklipper också berberis och stephanandra till klot (har dock inte hunnit detta året...). De håller formen på vintern, trots att de tappar löven. Funkar bra tycker jag. Trist med de taggiga klippresterna från berberisen bara...
Kerstin sa…
Visst är det fint med klot i ett hav av något lite vildare. Jag ska nog plantera några stycken i min skuggröna vid entrén. Jag gillar också idegran, men jag vill ha några olika bladfärger. Jag har inte riktigt bestämt mig, men det lutar åt idegran och så ett lite snabbare (kanske tuja) och när idegranarna har växt till sig kan jag ju flytta det stora (tujan) och köpa till några små idegranar eller annat trevligt. Men som sagt, det är bara så jag resonerar för tillfället. Har inte kommit så långt i praktiken än, men någon gång under hösten borde det nog bli av... ;-)
Lillianna sa…
Vilken jättefin bild. Paviljongen var ju helt underbar!

Jag är oxå lite sugen på klot och har köpt på mig liguster som jag ska klippa. Får väl se hur lång tid det kommer ta...

/Lillianna
Helena sa…
Nämen morr alltså!!!Jag har inte sett dina uppdateringar i min bloggroller.Nu ser jag att du gjort det i en annan bloggväns roller ...lustigt...o inte nog med det...har missat flera inlägg...alltså morr
Nu har jag läst ikapp iaf. :-)
Kanske jag ska fundera på en primadonna till fredagen :-D
KRAM från mig!

Populära inlägg