I skuggan av ett träd!

Jag jobbar, jobbar och jobbar! Alltid så i början på läsåret. Men jag drömmer, drömmer och drömmer vidare om vilka växter som kan växa i skuggan av en väldig ek. Det är inte helt lätt läge men visst går det. Det gäller att hitta växter som orkar konkurrera om ljuset och vattnet.


En genomskärning på läget under eken. Trots ekens enorma höjd så får den främre delen mycket sol hela förmiddagen fram till 14.00. Största problemet kommer att bli tillgången till vatten. En ek har djupa rötter vilket gör att det ger bättre förutsättningar än om rötterna växt ytligt. Men regnet når inte marken på samma sätt. Jag tänker höja rabatten lite och lägga droppbevattningsslangen som jag använde till granhäcken så blir det lättare att vattna.

Sen finns det växter som trivs i lite torrare, skuggigare läge:

Svartbräken - Asplenium trichomanes och Träjon - Dryopteris filix-mas 

Vidjehortensia - Hydrangea arborescens och ulleternell - anaphalis triplinervis

Rosenplister och Silverfryle, Luzula nivea

 
Phalaris arundinacea Feesey och Phalaris arundinacea picta

Tovsippa

Är bara några av alla de växter som skulle kunna fungera under vår stora ek. Jag surfar vidare, läser böcker och skriver listor. Jag vill få in lite vintergrönt som kan vara en snygg stomme på vintern. Ett glest pilstaket som markerar en gräns mitt i rabatten, en gräns mellan det soligare och det skuggigare partiet. Kan nog bli bra, det gäller bara att hitta rätt växter vilket inte är det lättaste. Men vem har sagt att det ska vara lätt!

Kommentarer

Anonym sa…
Det är så kul att ta del av dina drömmar! Att plantera under träd kan vara klurigt, men du har verkligen tänkt till och det kommer att bli kalasbra! Kram Hanna
Nora sa…
Visst är det kul med kluriga projekt? Planerandet är ju halva nöjet:-)
Skall bli spännande att följa med på ditt projekt!
Kram Nora
Lena sa…
Bra att du fortsätter drömma medan du jobbar å´ jobbar!

Du visar bilder på flera fina växter och jag tror nog Tovsippan är min favorit bland dem.

Jag hade Tovsippa på kollo, en planta jag fick av en granne där och egentligen tycker jag de är vackrast när de blommat över och lämnar en ullig (någonting?!) kvar.

Fortsätt drömma, det är alltid spännande att se hur du realiserar dem.

Kramar

Helena sa…
Alltså det är själva ekbladen jag menar inte att ha växer under ett stor träd
Citat:eklöv innehåller stora mängder garvsyra och är därför inte särskilt omtyckta av många mikroorganismer. Ekarna använder garvsyran i bladen för att undvika konkurrens från andra växter. Garvsyran skapar en ogästvänlig miljö runt eken och förhindrar andra växters frön från att gro. Eklöven ligger kvar till långt in på vårvintern, till synes orörda, men så snart garvsyran har brutits ner går resten av förmultningen snabbt. slut citat
Det har funkat dåligt för mig under ekarna som sagt...växter tynar bort med tiden...
KRAM från mig!
Tror du hittar växter som klarar klimatet under trädet, du får säkert testa dig fram också. Antar att du kollat in mästerrabatten och årets bidrag "i skuggan av ett träd"? Mycket troligt med tanke på din rubrik!

Ha en fortsatt bra vecka!! Snart är det helg :-).

Kram
Nina

Inger sa…
Vidjehortensia har jag i ett helskuggigt ganska fuktigt hörn, rosenplister tror jag växer överallt ett riktigt ogräs och tovsippan ska absolut ha torrt, himla fina är de också.
Kram
Ska bli spännande att se hur du får till det under din ek.Vad vore livet utan drömmar.MVH
samson sa…
du kommer nog att få till det under eken
finns ju en hel del på nätet att läsa
ska bli kul att se hur det blir
ha det så bra
maggan
AnnCharlotte sa…
Hur ser det ut under ekarna i det fria? Vad trivs där.
Inte för att jag får nån bild i mitt inre men det går väl att undersöka.
och så det där med planeringen, visst är det halva nöjet :))
Ha det bra :)
Katarina sa…
Det blir nog fint med de växter du valt. Ser fram emot att få se hur det blir.
Jag har en stor rabatt under en ek och en rabatt som snart är klar under en annan. Hade lite problem med ekollon i år (enormt ekollon-år förra hösten). Slarvade med att räfsa bort dem och de grodde villigt i den luckra rabattjorden.
Må gott //Katarina
Har samma "dilemma"...ekar ;). Men jag tror nog att det finns en del i alla fall - suuuger åt mig allt! Kaukasisk förgätmigej ´Jack Frost´, Epimedium x rubrum Röd sockblomma (trög i starten, men sen!I alla fall i halvskugga. Kanske waldsteinia, skuggröna, Liten pärlbuske ´The Bride´... det finns ju olika lägen även under ekar ;). Vi får tipsa varandra! Hoppas komma igång nästa år med detta läge. Kram Marie
Kul att planera! Jag har en rabatt under en liten ek, inte så stor ek som din. Det ska ju inte vara så bra läge för det där med garvsyran, men det växer ändå, finast är veronikan och kaukasisk förgätmigej!

Populära inlägg