1:a advent!

Jag vet, jag är inte unik, jag skriver också om 1:a advent! Nu är det ju så att det är en otroligt mysig helg. Hela Sverige får äntligen sätta upp sina stjärnor och adventsstakar i fönstren och hela världen blir plötsligt så mycket ljusare.



En av mina favorit dekorationer, när det närmar sig jul, är de hängande amaryllisarna som jag har i alla fönstren i glasverandan. Sex stycken röda Amaryllisar som hänger upp och ner. Jag såg idén i en tidning för 5-6 år sen och har det som stående tradition sen dess. Det är busenkelt att göra och blomman håller sig lika länge, om inte längre, upp och ner. Stjälken blir vasen som jag fyller med vatten ända upp.



 Min mamma och pappa kom upp i går. Det är alltid lika roligt, men extra glad blev jag eftersom jag blev magsjuk i fredags, strax efter mitt inlägg om kalla fötter :-), tack för alla härliga kommentarer. Jag förvarnade mina föräldrar men de kom trots en sjuk dotter. Jag tror inte vi hade hunnit få så värst mycket adventsfiff klart om vi inte hade fått hjälp. Hoppas nu bara att de inte åker på magsjuka...



Min mamma arbetade många år inom sjukvården på Gotland som sjuksköterska i nattpatrullen. Det innebar bland annat att hon åkte runt på Gotland och hjälpte människor med mediciner. Mamma berättade idag att när december kom och alla tände sina stjärnor och ljusslingor ute kändes det så mycket lättare att åka runt på landsbygden. Det fanns en värme runt omkring, som om alla kände varandra.


Tänk vad lite ljus kan göra! Ha en underbar 1:a advent!

Kommentarer

Du har det underbart vackert hos dig! :) Och din ljuskrona! Gillar verkligen!!!! Ha en fin vecka!
PS. Vilket fint, och himla roligt, inlägg du gjorde om kalla fötter! :)
Pilla sa…
Var ju tvungen att titta in hos dig...när Anna så övertygande skrev om dig. Passade bra för jag följer inte så många ännu...och vilken FIN sida du har!!
//Pilla
AnnCharlotte sa…
Så härligt det ser ut. Vad fint med amaryllisarna. De kan vara lite svåra att hantera när de blir höga och rangliga och detta är ju ett perfekt och fräckt sätt att ha dem på.
Skönt att du är bättre nu.
ha det bra :)
Sofia sa…
Hejsan, kikar in här för första gången.... Så jätte mycket fint du har! Ha det gott... kram Sofia
Så adventsmysigt du har det. Det där med hängande amaryllisar var allt ett bra tips. Det borde funka bra här hemma i vårt burspråk. Ska nog ta och prova...

Hoppas du mår bättre nu. Den där magsjukan är en lömsk en. Tänk vad bra om man bara kunde ha det en gång - och sen aldrig mer igen.

Ha en bra vecka.
Hälsar Åsa
Elin sa…
Så fint ni har gjort det! Vilken ide med amaryllisarna, det hade varit roligt att testa!
Men så juligt och fint! Önskar mig också en glasverenda, lyllos dej!
Hittade till dig via Vita rosor och förgätmigej och det var verkligen en härlig upplevelse att komma in här och kika. Så mycket vackert och jag kommer tillbaka, var så säker och tittar mera!
Agneta i Snäckskalsdalen
Unknown sa…
jaha!!! är det så man gör med amaryllisen!! har sett det på bild innan men inte fattat ;)
fin blogg du har förresten

//ny läsare :)
Marina sa…
Jag tror att 1:a advent och stormen toppar ämneslistan idag. Stormen berör ju många och advent är ju bara SÅ mysig.
Så mysigt ni har det och vilka härliga föräldrar du har som kom trots din "sjuka".

Hoppas nu alla får vara friska!
Kram!
Anonym sa…
Så underbart mysig er första advent ser ut att ha varit! Fint det där din mamma sa om ljusen ute på den gotländska landsbygden. Kan bara hålla med, det är samma sak på Öland när man kommer körande längs en mörk byväg mitt i smällkalla vintern och ser små varma ljussken mellan träden... :)
Amaryllisarna är fantastiska där de hänger!

Kram Hanna
Vilken fin idé med amaryllisarna.
//Jessica
Åh, jag njuter så av dina ljuvliga bilder! Vilken underbar julkänsla du bjuder på. Fanastiskt fin ljuskrona ni har och tillsammans med de vackra adventsljusen på bordet och amaryllis i alla fönster ger det en helt magisk julkänsla. Du kan verkligen det där med att fixa till det och ta med dig av naturen in på ett harmoniskt sätt.

Vad roligt att få besök av föräldrarna och kanse extra mycket eftersom du inte mådde bra. å är det skönt att ha sina nära rnt omkring sig. Jag hoppas att du mår mycket bättre nu?

Ha en fin vecka och sköt om dig kära du!

Kram Lotta
AnnaHelena sa…
WOW, vilket underbart vackert hem du har! Ett riktigt julhus! Jag är så svag för vackra fönster, och det verkar du ju ha gott om! :)
Bilderna är otroligt stämningsfulla!

Så du åkte dit på magsjukan i allafall...Hoppas ni är på banan nu igen, hela familjen!

KRAM // AH
Vilken mysig första advent!!! Så fint ni har det. Det ÄR en speciell helg. Och så uppskattad av oss alla. Åsså är det så skönt att få tända upp överallt i mörkret. Behövs verkligen nu. Så vackert att ha amaryllisar i fönstren.

Usch magsjuka är inte skoj......

Kram
Charlotte

Populära inlägg