Trädgårdsstök!

Helt underbart att komma ut en stund och rensa ogräs. Jag brukar inte ha något emot att rensa ogräs men nu i december så blev det extra roligt. Kändes på något sätt som jag fick lite revansch mot ogräset. Ni trodde ni skulle vara säkra under vintern men tji fick ni!
Jag har börjat rensa framför granhäcken, bort med smörrevblomman. Färdig är jag inte än, ni ser att det är mycket... Jag har duk så det sitter inte stenhårt. 


Årets trädgårdsbok under julgranen var Hannu Sarenströms bok Lundens skugga. Det är många av er som redan har den och jag har suktat när ni har skrivit om hur bra den är och visst har ni rätt, som vanligt. Visst är det underbart med julen, helt plötsligt har jag tid att läsa böcker igen.


Imorgon får jag nog allt ta och sätta fart med min årskrönika. Så roligt att läsa era!

Kommentarer

Nora sa…
Den boken har jag inte - men den måste ju införskaffas.
Kram!
Marina sa…
Den boken lånade jag i höstas. Den var bra! Jag skrev ner flera tips på växter som kan passa i min Lund (där ju inte så mycket trivs ;).

Häftigt att rensa ogräs nu. Jag tittade på en del sådant i går men nej, det får vara så med det just nu tänkte jag. Vem vet, kanske tar jag tag i det en dag.

Kram
Jag blir mer och mer sugen på att göra en granhäck jag med. Så kul att se din komma upp i höjd. Hmmmmm. Skulle sitta fint där vindarna friskar i från åkrarna runtom vårt hus.
Jag rensade ogräs här om dagen, en härlig känsla:)
Till och med nässlorna som jag brände mig på kändes okej, liksom somrigt:) Kunde ju tagit på mig handskar.
Vilken fin bok!
Kram Maria
Berit sa…
vilken fin julklapp du fick den kommer du att njuta av lääänge.
Ha en underbar dag!!
Ja nu är det bra tid för att läsa böcker. Jag tycker att nya trädgårdsböcker skall släppas på hösten istället för på våren.
Idag skall jag ut och rensa ogräs hade jag tänkt.
Allt gott
Annika
Anita sa…
Lundens skugga ska jag köpa de närmaste dagarna. Det har jag redan bestämt efter att ha bläddrat i den i bokhandeln.

Ja det mesta är upp och ner den här decembermånaden. Plantera vitlök och rensa ogräs. Man skulle ju tro att dina inlägg var skrivna i oktober :)

Ser fram mot din årskrönika!

Ett Gott Nytt År önskar jag dig!
Kram Anita
Ibland är det uppfriskande med uppochnervända världen och att göra rättsaker på fel tid. Ser fram emot att läsa din årskrönika!
Lundens skugga har jag läst både fram och baklänges.Den är så bra.
Önskar dig och familjen ett GOTT NYTT ÅR.
Malin sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Malin sa…
Hej!
Blev så glad för din mysiga kommentar hos mig. Har läst här då och då, blir alltid så glad och inspirerad av dig.

Just ogräsresning nu är som sidenlakan för själen! Som en doft av det som komma skall. Jag har revsmörblomma som vill invadera mina djupbäddar som jag rensar året om (utom vid frost förstås) och just nu är det så geschwint att få långa långa revor att lossna. Allt rens nu tar jag till hönorna som hoppar jämfota av glädje för allt grönt och friskt.

Jag har inte just den boken du fått - är mycket intresserad av just lundväxter men har inte hunnit kolla i den ännu. Skall låna den på bibban först. Fick en kokbok "herr Wilkinssons favoritgrönsaker" och en seriebok "hur man botar en feminist". Vi hann liksom inte med klappar till varann i år nämligen... Men det gör inget.
Ser fram emot att läsa din nyårskrönika.

Gott nytt årkramar från Malin
lavendia sa…
Du verkar inte vara den enda som rensar ogräs så här års.Litet ovanligt. Kanske jag skulle ge mig ut. Gott nytt år.
M/S Design sa…
Hade jag kunnat skulle jag gjort som du rensa smörrevblomma perfekt väder för det och man skulle kunna kantgräva mm.
Ha en god fortsättning och ett gott nytt år
Mariana
Lena sa…
Ja, om man inte kan vintersporta kan man vårbruka i stället!

Vilket fint uppdrag du fick av kommunen, bilderna jag sett är superfina- som vanligt.

Ha nu ett härligt avslut på det gamla året och ett gott nytt!

Kramar
Så roligt med nya trädgårdsböcker. Hoppas du får mycket och trevlig läsning där. Att kunna rensa ogräs nu är lite kluvet men ändå skönt. Hade gärna kunnat plocka fram längdskidorna dock :-)

Gott slut och Gott Nytt År! Carina
Anonym sa…
Det var en fin present. Just den har jag inte men flera av hans andra.
Ja, det är nästan en brittisk vinter vi har. Och det är ju inte det sämsta... ;)
Kram o gott nytt år!
Vilken fin present! Har lånat boken och den var riktigt bra, blev en lång lista med växter jag vill ha i vår lund... Och så skriver Hannu så härligt tycker jag, blir så glad av att läsa hans böcker.
Kram Kristina
Törnrosa sa…
Visst är det härligt med ogräsrensning stax efter julhelgen! Hihi. Allt som kommer bort nu slipper vi ta i vår. Det finns ändå så det räcker till då.
Julgranen får stå, minst till Knut, gärna längre. Ger ett mysigt ljustillskott nu i mörkret.
Gott Nytt År önskar jag dig!
Kram från Törnrosa

Populära inlägg