Juni till december - årskrönika del 2

Juni började med att rosorna knoppades, rosorna var hos mig lite sena och först ut var Louise Bougnet.


Jag och Anna-Karin gav oss av söderut och hälsade på bloggare i Skåne, Lotta, Anna, Marina, Hanna, Åsa och Katarina. Utan tvekan har det här varit en av höjdpunkterna under året. Så mycket vackert, så många underbara människor och så mycket skratt. Vi stannade till vid Gunillaberg och den här bilden får summera hela resan. Det är omöjligt att kunna välja ut en bild. Gå gärna in och titta i mitt arkiv i juni för att läsa mer.


Väl hemma möttes jag av en vacker iris. Vilken ljuvlig tid!


En av mina favoritrosor Munstead Wood slog ut i slutet av juni.


Juli inleddes med att flera rosor valde att slå ut till min födelsedag och jag kunde fylla fatet med vatten och dekorerar med olika rosor.


På Gotland byggde vi veranda och fixade loungehörna.


Hemma igen så blommade rosor, lejongap, malvor i en härlig sillsalladröra!




Att plocka in buketter vilken lyx!


Augusti startade med att jag åkte hem från Öland tidigare än familjen med en vacker urna i släptåg. Den fick en plats i vita delen i Regnbågsrabatten.


Jag hade fotokurs i trädgården, så himla roligt och det blev nog starten på min fotosatsning. Under våren kommer jag köra fler kurser så håll utkik på bloggen om du är intresserad.


Vi skördade vår första vitlöksfläta!


September startade med en överraskning. Kära Em hade köpt en egen kolonilott, underbart!


Höstanemonerna tog över rabatterna.


Vi kunde bada i sjön framför huset på Gotland i slutet av september. Nästan fem månader sen vi gjorde premiärdoppen i början på maj.


Oktober startade med frost!


Som snabbt försvann och blommorna blommade vidare!


Jag hamnade i tidningen med ett vykort!


Vi hyrde en grävare men mer om det imorgon när jag gör uppföljning om projekt 2013 och kommande projekt 2014.


November innehåller mest Blommig fredag men även en ny tradition att plantera tulpanlökar den 10 november... med solhatt!


Lökarna beställdes på Chelsea Flower Show och kom sent. Dessutom luktade de jordkällare och några var mögliga. Vi får se hur de tar sig!

Då kommer vi in i december och jag har haft galet mycket med både foto och Stjärnjul!


Otroligt roligt men hur underbart är det inte då att sista dagarna i december kunna gå ut och rensa ogräs, plantera vitlök och se rosknoppar som inte riktigt vill ge upp.


Jag har beställt fröer och börjat skissa på rabatterna inför nästa år. Jag har börjat drömma och har massor av planer för 2014. Jag hoppas till och med på ett snöfritt januari så jag kan vara ute i trädgården på helgerna och stöka. 

Gott Nytt År alla underbara bloggare och läsare! Jag uppskattar så era kommentarer och feedback jag får från er. Ser fram emot 2014!

Kommentarer

M/S Design sa…
Massa fina bilder!!!
Gott nytt år
Mariana
Veronica sa…
Vad kul med en årskrönika! Och vilket trädgårdsår det blev!

Så mycket roliga saker du har gjort under året och jag fattar ju att höjdpunkten måste ha varit att sitta på ett blött gräs i London och skåla i skumpa med de bästa ;)

Jag kommer att tänka på er alla i natt när jag skålar igen!!

Nyårskramar i massor!

Annika sa…
Så roligt att läsa om ditt trädgårdsår 2013! Många fantastiska saker har du varit med om och jag hoppas att 2014 uppfyller dina planer och drömmar!
Kram Annika
Anonym sa…
Oj vad mycket som händer under ett år! Det bli verkligen tydligt på det här viset. Jag ser fram emot ännu ett år med dig, bloggen, bonlott, F&H och alla stunder vi får att minnas tillsammans! Gott nytt år min allra finaste vän♥♥♥
/Em
Gott Nytt År, Helena! Och tack för trevligt trädgårdsbesök, hoppas det blir repris!
Kram
Katarina
PS Jag vill också åka till Gunillaberg! Men kanske hoppa över lunchen där?! DS
Härliga bilder! Hoppas du får ett lika fint år 2014.
Ett riktigt Gott Nytt År!
Birgitta
Marina sa…
Jag minns ditt fina fat med rosorna som flöt i vatten. Fint!
Jag är så glad att ni ville komma till mig på er rundresa. Hoppas vi ses live igen.

Kram och Gott Nytt År!
Nu är det dags att hoppa i klänningen :).
Margot sa…
Härliga bilder från året som varit!
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
Kram Margot
Kram och gott nytt trädgårdsår!
Kristina
Det var en vacker och innehållsrik årskrönika! Gillar särskilt loungehörnan och sillsalladen! Sillsallad har vi redan, loungehörna finns i 2014s planering.
Riktigt gott nytt år på dig!
Ulrika
Laila sa…
I årskrönikan fastnade jag särskilt för gotlandsbilderna, så fint det blev med altanen och rabatten framför! Det ska bli spännande att följa ert stora projekt!
Kram
Inger sa…
Underbart vackert! Gott nytt år! Kram Inger
Nora sa…
Gott Nytt År till dig också! Ser fram mot att följa dig och dina projekt i 2014 också!
Stor kram!
P.S. det lät spännande med en fotokurs!
Anita sa…
Så roligt det är att följa alla dina minnen och bilder. Vilken sommar vi hade. Och tänk att det fortfarande går att vara ute och jobba i trädgården. Jag börjar nästan känna mig brittisk :) Ditt fat med rosor är bara så vackert. Tänk ... om ett halvår sätter rosorna igång igen. Men innan dess ska vi njuta av alla vårblommor.

God fortsättning på 2014!

Kram Anita
Så otroligt mycket vackert du visar, fast badet i sjön på Gotland hör naturligtvis till mina favoriter. Sån liten sjö hade jag gärna haft på yttertomten.....
GOTT NYTT ÅR
Susie
Oj så mycket spännande under året som gått!
Nog är det så att man ständigt har projekt på gång när man har hus och trädgård. Och ni har ju faktiskt TVÅ ställen att ta er an, - imponerande!

Önskar dig ett gott nytt trädgårdsår och en härlig trettonhelg!

/Anna-Karin
God fortsättning och tack för härliga krönikor. Nu kör vi igen! Nytt år, nya trädgårdsmöjligheter.

Läste om dina planer för året. Ska bli spännande att följa. Som vanligt här hos dig.

Ha det fint!
kram tamara

Populära inlägg