Årskrönika - Januari till maj!

Jag startade året med att skriva om alla projekt som vi hade för 2013, så otroligt roligt att läsa nu ett år senare. Jag tänker inte gå in på vilka jag listade och hur det gick utan det sparar jag till 1/1 2014 och inför härmed en ny tradition.

Annars handlade januari mycket om drömmar. Drömmar om växthus, drömmar om Chelsea Flower Show och drömmar om frösådder. 


Snön låg tjock och det var en underbar vinterkänsla. Hela familjen njöt av allt det vita och vackra.


Jag fortsatte att drömma om växthus, tittade på blocket, köpte fröer och åkte på fotokurs... i snöstorm!


I början på februari nådde så solen till vår tomt och jag trodde att våren var på gång! Jag fortsatte planera för Regnbågsrabatten och drömde om alla nyplanterade rosor som hade växt till sig så mycket förra säsongen.


12 februari konstaterade jag att jag var less på allt det vita när jag tittade ut från vardagsrumsfönstret.


10 mars hade det smält lite men nu började jag bli riktigt, riktigt trött på snön. 


Jag drömde vidare...Besökte Hem och trädgårdsmässan i Kista och fick syn på dessa vackra fönster...


Så efter ett par månaders surfande på blocket hittade jag i slutet  av mars dessa skönheter för 40 kronor styck. Som hittat! Dessa fönster ska bli våra väggar till vårt växthus. 


Men snön låg kvar... Sista mars kunde vi i alla fall se lite gräs.


April kom och jag försökte skydda mina Venusta Pendula med juteväv, helt utan mening visade det sig sen. Solen var för stark och tjälen höll i sig alldeles för länge.


Som för att trotsa vinterns grepp köpte jag vårblommor och ställde ut på verandan.


Gula och aprikosa hyacinter som jag sen grävde ner i rabatterna. Alla utom tre som jag hittade igår i en kruka på väg upp. Nu hoppas jag att de i jorden tittar upp senare i vår. 14 april så började snön ge vika. 


Slutet av april så var vintern besegrad efter nästan sex månader med snö. Första tulpanerna var på väg upp.


Och vi kunde sitta ute och läsa böcker i solen. Tror aldrig jag har längtat så mycket efter vår som jag gjorde våren 2013.


Det var med stor sorg som jag fick beskära många av mina rosor och klätterrosor som inte klarade av frystorkan. Stora högar på gräsmattan och tomma pelare mot verandan.


Sista april slog så lungörten ut! 


Nu kanske några av er tycker att jag har varit lite väl tjatig om snön, snön och snön som aldrig ville försvinna men, det är bara för att bygga lite förståelse för att jag nu faktiskt hoppas på att snön håller sig borta. Låter trist, jag vet, men har det inte kommit snö innan jul så har jag inget emot att ha en brittisk vinter. Hur som helst för att inte lämna er i bedrövelse så avslutar jag första delen av årskrönikan med underbara majmånad!


5 maj så badade F och hans kusin i sjön framför huset på Gotland. Vilka kontraster! Från snö till bad på ett par veckor. När jag var nere så grävde jag även en stor rabatt framför huset.


Det såg lite kalt ut i början...


Hemma i rabatterna blandade sig tulpaner och lungört, blomningstider var helt ur balans och blandade sig hej vilt.


Så otroligt vackert med tulpaner på gång och så många tulpaner jag hade...tusentals!



Det var med blandade känslor jag åkte till England och Chelsea Flower Show. Att lämna trädgården när jag längtat hela våren var svårt, men vilken resa och vilket sällskap.


Det går inte att välja ut en bild eller två från alla trädgårdar och växter så därför blir det bilden med mitt sällskap, Anna-Karin, Veronica, Bettina och K. Skål på er! Hemma så möttes jag av en fullproppad tulpanrabatt.



Ska bli spännande att se hur många som kommer upp igen i vår. Majmånad avslutades med att njuta av alla underbara tulpaner och ladda för nästa trädgårdstripp men den får ni ser mer om i del 2 av årskrönikan som jag visar imorgon.


Kommentarer

Ja, den vintern är vi inte så sugna på i år igen... håller med, har den inte kommit till december och jul så kan man ändå vara utan den...
Visst är det kul med tillbakablickar, det händer lite på ett år ändå!
Hoppas du får ett gott slut och ett gott nytt år!
Kram Gunilla
Ninnis sa…
Härlig tillbakablick....=)

Gott slut och Gott Nytt 2014 önskar jag dig....!!!

Kram Ninni

Fast våren och sommaren blev ju lika fantastisk som vintern var lång!
Tulpantider är härliga tider!
En nyfiken fråga , den vackra tulpanrabatten på bilden med sten kant, har du något som kommer efter tulpanerna? De är ju så många så jag är lite nyfiken på om det får plats något som avlöser den stora blomprakten!?
Såå vackert!
//Annica
Berit sa…
Jag önskar dig en härlig avslutning på året, men mest av allt önskar jag dig ett fantastiskt, enastående och lyckligt år 2014!!!
Nora sa…
Jag har gärna också en engelsk vinter i år. Bara kylan håller sig borta så är det helt ok för mig med barmark. En vår som den förra vill jag inte ha!
Önskar dig och familjen ett gott slut och ett gott nytt år! Skall bli spännande att följa med i dina projekt i 2014 också.
Kram!
Anita sa…
Åh så roligt att få följa ditt år. Jag känner igen mig så väl, den där vintern som vi var så trötta på. Och vilka kontraster mellan vintern och badet i maj ... på bara några veckor. Dina tulpaner får mig alltid att tappa andan. Det är så vackert! Det ser ut som bilder från någon Engelsk park. Nu hoppas vi att många av de gamla plus de nya (där leveransen kom till slut) kommer att bilda ett nytt tulpanhav i vår!

Gott Nytt 2014 till dig och tack för året som gått!
Kram Anita
Meta sa…
Du har haft en härlig och vacker sommar ser jag på dina bilder
Nu önskar jag dig ett Lika fint 2014
På återseende med blommiga fredag
Kram Meta
Gott Nytt År Helena !!!
Ohh vilken fin krönika! Det är så trevligt att summera och minnas. Din tulpanrabatt är verkligen något extra och i Chelseanivå. Jaa, nu behöver det liksom inte komma någon snö alls. Fram ned våren bara :-)
Stor kram
Härlig årskrönika! Roligt att träffa bloggvänner.
Gott Nytt År
Kram Maria
Marina sa…
Härliga bilder! Ja, så trötta vi alla var på snön. Uppåt hade ni ju snön ännu längre n vi här i söder men jag var trött på den ändå ;).
Tur att sommaren blev så fin efter den kalla och sega våren. Hur blir det i år? Ingen som vet...

Önskar dig och familjen är fin nyårsafton!

Kram
Lotta sa…
Vilka ljuvliga bilder att titta på och drömma till, att just drömma hör verkligen trädgårdsarbetet till!!!
Gott Nytt År!
Kram Lotta
Helena sa…
Jag gillar alla dessa årskrönikor!Får inte till nån själv fast jag tänkte även detta år :D
Tänkte på din Venusta Pendula jag täcker alltid klängrosor med fokus på nederdelen kanske det kan hjälpa framtida rosor hos dig?Nu är ju du rosexperten men ett litet tips tror jag att jag vågar mig på ;-)
KRAM från mig!
Anonym sa…
Ja, vilket toppenår vi har haft, när snön till slut släppte taget.
Kram och gott nytt år!
Jenny sa…
Vilket härligt år! Jag minns dina tulpanbilder, dem satt jag och dreglade över. Hoppas du får ett lika bra 2014.
Gott nytt år, kram Jenny

Populära inlägg