Visst är det konstigt?

Förra året var första året jag sådde luktärtor och jag lovade mig själv att det inte skulle bli det sista. Så underbara och tacksamma! I år har jag sått 10 olika sorter med varierande resultat. I den ena lådan gror allt och i den andra har bara två frön grott.


Jag sådde alla från vid samma tillfälle. De har legat lika länge i vatten dagen innan. Den enda skillnaden jag kan märka är att de fröer som var små och inte sög åt sig så mycket vatten är de som har grott bäst. Dessutom är det fröer som har legat sen förra året. Får mig lite fundersam kring alla råd om luktärtor.


Annars är idag första dagen som lungörten slog ut.


Så vackra de är, lungörten. Enkla och tacksamma och sprider sig. Jag fick en planta för många år sen från en grannen V som inte längre bor kvar. Nu har jag lungört på lite olika ställen i trädgården som små minnen från svunna tider.


Jag märker att jag gillar de enkla växterna mer och mer. Enkla, robusta och trogna perenner som återkommer år efter år fast jag kanske inte sköter om dom som jag borde.


Ska utan tvekan skaffa vita till vita rabatten under eken. Ha en underbar Valborg!

Kommentarer

Ja det är skumt det där med frösådd. Ibland lyckas man och ibland inte...
Jag älskar verkligen luktärt, och beställer olika sorter varje år. Jag brukar dock inte förgro dem, tycker att de kommer snabbt ändå. Främsta anledningen är nog ändå att jag är så värdelös på att så inomhus;-).

Ha det bäst//Laila
Intressant att läsa om dina frösådder! Hoppas luktärtorna gror i den andra lådan också.
Japp, trogna robusta perenner gillas skarpt!! Varför hålla på med kinkiga rosor som fryser ner till marknivå varje år...:)).
Ha en fin Valborg
Kram Maria
Kunde ha varit min sålåda det där :-)) I ren förtvivlan sådde jag nya luktärter igår. Sådda ca 10 sorter för några veckor sedan och endast några få har grott. Men så där tycker jag att det är med luktärter. Ibland är de grovilliga som bara den, och ibland är det som att fröna är döda, eller ja, säkerligen är det såförutsättningarna (värme, vatten, ljus o s v ) som påverkar. Hur som helst är det knepigt med luktärter. Har i varje fall slutat att blötlägga, utan ser till att vattna rejält från början. Jag hoppas att mina nya sådder tar sig.....

Love lungört :-))

Önskar dig en härlig Valborg!
Snart dags för Chelsea :-))

kram, kram
Charlotte
Ulrika sa…
Dom som grott har kommit långt iallafall, hoppas att dom andra gror också nu då! Jag sådde för några dagar sen och inget har kommit upp än.Jag började uppskatta lungörten förra året, jag gillar alla dessa tålig bladväxter, säger som Maria jag...dessa rosor som fryser ner!

Kram
Meta sa…
Jaha är det så den heter. Har sett den i backen upp från bussen har tyckt att den är rätt så söt. det kanske är nåt att flytta till ett hörn av kolonin. skulle nog passa där.
Ha en fin Valborg
Kram meta
Lotta sa…
Det var många trevliga inlägg att läsa igen..
Jag känner igen mig när det gäller luktärterna, har försökt så många gånger men jag har nog inte rätt hand med dem???? Däremot har jag skolat ut blå sockerärtor idag, jag gör ett försök att odla en omgång i hink i växthuset, hoppas de funkar, de ser fina ut nu men man vet ju aldrig. Skulle varit på stor fest ikväll men istället blev det maginfluensa...så nu ser jag fram emot en pigg morrondag.
Ha det gott!
Kram lotta
ulla laiho sa…
Visst är det konstigt det där med luktärter - jag har gett upp helt. Luktärter som är så vackert och luktar så gott ...

Jag har mer och mer tittat på hur bladen ser ut - de finns ju oftast där mycket längre än blommorna. Jag uppskattar lungörten just för sina vackra blad.

Ha en bra Valborg!
Anonym sa…
Så glad jag blir, inte för att luktärterna inte gror, utan att de inte gror hos dig heller. Trodde att jag hade gjort nogot fel, eller fått dåliga frön. Kanske är det den blöta sommaren som gjort att fröna blivit mindre bra.
Marina sa…
Så konstigt med luktärtorna- Alla mina har grott nu. Det jag märkte förra året när mina grodde så dåligt/inte alls var att fröerna är färskvara. Därför konstigt att dina äldsta nu grott bäst. Konstigt. Jaja, de kommer sig kanske de andra också.

Jättefina bilder på lungörten. Jag gillar också det enkla med vissa undantag. Buskpion och magnolia är två fina som kanske inte är de mest lätta ändå.

Hoppas du har en skön Valborg.
Kram
Nämen, jättemysko med luktärterna. Och samma jord?
Älskar också enkla, lättskötta perenner. Och i fjol skaffade jag Sissinghurst white. De ser ut att ha överlevt vinterns härjningar, ska bli kul att se dom blomma. :-)
Nora sa…
Frösådder är ett intressant ämne, och aldrig verkar det finnas något "facit" eller "patentlösning".
Hoppas resten av fröerna också spirar snart!
Ha en skön Valborg och 1:a Maj.
Kram!
Det var väldigt intressant med luktärterna och grobarheten, jag har ibland undrat på det där och nu var det ju verkligen satt på sin spets...! Lungört är så fint, min har kommit lite men den är så blekt rosa, din var mycket finare
Agneta kram
Veronica sa…
Exakt så är det med mina luktärter i år med!! Jag sådde från samma påse lät de ligga ett dygn i vatten men det gick en vecka emellan sådderna. Samma förutsättningar! Första vändan tog sig alla 20 och i den andra bara 1!?? Hur skumt som helst.....

Ha en fortsatt härlig Valborg!
Jannibele sa…
Har akkurat samme erfaring som deg med erteblomsten. Underlig fenomen... Jeg har virkelig fått opp øynene for lungeurten. Den er jo så vakker. Må noe ha noen i ulike farger i hagen i år:O Ha en fin Valborg.
Haha. Dina frösådder ser ut som mina. Iaf den där det bara är två som tittat upp. Typ ;) Själv sådde jag luktärtor på friland i eftermiddags. Hoppas på full grodd...

Spännande att se utvecklingen av din Sissinghurstrabatt. Det ser mycket lovande ut tycker jag!

Kram Tamara
Berit sa…
Ja lungörten är superfin jag älskar bladen på den.
Varför en del frön gror och andra inte kan bero på när de är plockade och hur sommaren har varit om de hunnit mogna. Vissa frön kan man inte spara till nästa år eftersom de har sån kort tid som de är grovilliga.
Ha en underbar Valborg!!
Har bara sått luktärtor en gång för flera år sedan. Då slänge jag bara ned fröna i en träbalja och vattnade. De blev nog ganska misskötta, jag är usel på att sköta krukor utomhus.
Men grodde gjorde de och bildade ett rejält buskage.Nybörjartur...?
Nu när jag kan lite mer står jag med fröpåsen i handen varje år men tänker att, nä det verkar så krångligt och så låter jag bli.
Lustigt egentligen...
Inga växter på CFS tyvärr. Jo, sista dagen säljer/ger de bort från trädgårdarna (en del i varje fall). Men jag tänkte besöka ett 'nursery' eller två :-)
AnnaHelena sa…
Jag har, just nu, fem olika sorters luktärter ligger i blöt. Återstår att se hur bra de gror...

Lungört är en jättestor favvo även hos mig! Har en fläckbladig lila, men skulle gärna ha flera sorter. Gillar att den är så tidig, och att bladverket är fint hela säsongen.
(Dvs om den inte får mjöldagg, vilket mina fick förra året...:-)

Kram // AH
Anonym sa…
Mina luktärter har grott väldigt ojämnt i år (tidsmässigt) men till slut har ganska många kommit upp i alla fall - så ge inte upp! Och om du inte redan har fått tipset, så kan du dubblera antalet plantor genom att toppa dem (vilket man ju ska göra oavsett) och använda topparna till sticklingar. För min del blir det inte riktigt dubbelt för alla tar sig inte, men kanske 50 %. Perfekt!

Kram
Elin i Malmö

Populära inlägg