Plockepinn!

Snön försvinner fort, regnet gör verkligen ett underbart jobb. Några andra som har jobbat hårt i vinter är sorkarna... Nu när snön försvinner så är det uppenbart att alla rosor i Regnbågsrabatten har blivit utsatta. En del rosor ser mer ut som ett plockepinn. Så här såg Eglantyne ut i somras.


Och så här ser hon ut idag.


En präktig hög med sorkskit finns vid varje ros. Jag kan riktigt se framför mig hur de har bosatt sig vid en ros och kalasat. När maten tagit slut så har de pilat iväg till nästa. Jag bara hoppas så att alla rosorna tar sig. Det blir nästa vinters trädgårdsjobb...att rensa snö vid varje rosplanta.

Kommentarer

Aud sa…
Håper de kommer seg! De var så vakre på bildet fra forrige sommer :-)
Lena sa…
Näe, vad trist!
Hoppas verkligen de tar sig så du kan få njuta fint i sommar.


Kramar
Nora sa…
Nej, va trist! Sorkar har vi som tur är inte här (peppar, peppar, ta i trä:-). Jag håller tummarna för att dina underbara rosor repar sig och att sorkarna hittar något annat att kalasa på nästa vinter (något som inte växer i din trädgård förståss)
Kram!
M/S Design sa…
Det är så tråkigt när det blir så där!!! mina rosor råkade lika illa ut förra året.
Kram
Mariana
Jag ser dina underbara rosor framför mig och håller alla tummar för att dom klarar sig !!
Ha det så gott !
kram/Isa
Vilken vacker bild på rosorna och var det lövkojor? Eller? Underbar skulle gärna vilja ha sådana. Sorken är en riktig drummel, äter på allt. Usch! Kraaam Pia
Men fy vad de har farit fram! Så ledsamt att se, kan bara hålla tummarna att några av rosorna kommer igen. Stor kram! Kristina
Jag håller tummarna för dina rosor! Och mina, fast de är inte så känsliga. Och inte så många heller, för den delen...
Ha det bra!
Kram
Katarina
Louise sa…
Vad tråkigt med dina rosor! Håller tummarna att det kanske ser värre ut än det sedan visar sig vara! Ibland blir man ju positivt överraskad! Har knappt tittat på mina rosor ännu, avvaktar lite till...

kram louise
AnnaHelena sa…
Aj aj aj, så tråkigt.
Alltså, skadedjur, både stora och små, är verkligen en trädgårdsmästares gissel! Inget kul med vare sig sorkar eller som hos mig: Sköldlöss, öronvivlar och rådjur. Håller tummarna att rosorna klarat sig ok!

Kram // AH
Åh vad jag gillar den bilden!! Så snygg kombo.
Men vad trist att sorkarna kalasar på dina rosor!! De borde hålla sig i skogen.
Kram Maria
Lotta sa…
Hoppas, hoppas...jag säger detsamma för det ser rätt usligt ut på rosfronten även här.
Kram
Eva Linnea sa…
Fy farao för sorkar!!! Vad de kan ställa till med elände de där små rackarna!!!!
/EvaLinnea
samson sa…
fy sjutton för de där gnagarna,
hoppas rosorna överlever
ha det så bra
maggan
Blä vad tråkigt! Hoppas de klarar sig! Ha det gott!
Anette sa…
Tråkigt! Eländiga odjur. Jag har inte sett några skador på växter hos mig förutom det som "skjuts upp" när det gräver. Men det är nog mullvad jag har......vet inte riktigt skillnaden egentligen. /Anette
Anita sa…
Usch så trist. Jag har ju mina täckbarkskorvar som jag "klär in" rosorna med som skydd mot både vintern. Det visar sig att dom även fungerar mot sork. Jag har sett sorkgångar i snön i vinter vid rosorna men den första inspektionen visar att rosorna verkat klarat alla sorkangrepp. Jag håller tummarna för att dina rosor klarar sig.

Du frågade vilken dag jag ska till Chelsea Flower Show. Det blir på lördagen så tyvärr kommer vi inte att ses. Vi åker en organiserad trädgårdsresa med besök i massor av trädgårdar plus CFS så vi väljer inte dag själva. Det kommer säkerligen att vara mycket folk men å andra sidan är det stora områden. Som jag ser fram mot resan :)

Ha en fortsatt skön vecka!

Kram
Anita
Marina sa…
Men så trist! Hoppas verkligen du kan hitta tips på något som kan hålla dem borta innan det är dags för nästa snöperiod.
Håller tummarna för rosorna.

Kram
Ulrika sa…
Dom där J...a sorkarna, är det inte dom så är det nåt annat! Rosorna har farit illa här med, mycket som är av!
Hoppas dom klarar sig.

Kram Ulrika
Nämen vad tråkigt. Hoppas de tar sig. Vilken fantastisk kombination på bilden :) Kram
Carina sa…
Underjordiska ligister är trist, de har jag också gott om:(
Usch ja, jag bävar för vad som finns under snön...Men vi bor granne med skogen och då kan man inte förvänta sig annat är jag rädd. Hoppas dina rosor klarar sig!
Marina sa…
Ja, du känner nog mig så pass nu :) Detta trots att vi inte träffats men det ska vi ju råda bot på.

Kramar till dig!
Veronica sa…
Men lilla stackars dig... Varför vill de elaka sorkarna dig så illa? Näe usch!
Å jag som klagar på rådjur?!!

Kram
GladiGrönt sa…
Vilken fin kombo med lejongapen till rosen. Hoppas dina växter har kraft att komma igen trots sorkarna!

Populära inlägg