Mys på baksidan!

Att jobba i trädgården en hel helg sätter igång fantasin och jag får massor av idéer om vad jag vill göra. Nu är det äntligen dags för rabatten på baksidan mot grannen. En rabatt som jag nog kommer att kalla Sissinghurstrabatten och nej, färgen ska inte gå i vitt utan i rosa/lila.

Här är en bild från sidan och jag har skrivit ut lite stödord till vad jag vill hitta på. Allt är inte bestämt och jag tar tacksamt mot råd och förslag. 


Samma rabatt fast rakt fram. Murgrönan som ska klättra på stolpar och nät får inte ta över hela nätet eftersom solen kommer därifrån. Men visst skulle det vara skönt att få lite inramning av vintergrönt.


Varför namnet Sissinghurst på en rabatt när den inte ska vara vit, kanske du undrar. Jo, när jag var där i somras så tog jag en bild. En bild som inspirerar till den här rabatten. Det är den första bilden till vänster. Rosa rosor i olika toner och lila perenner. 



En annan stor källa till inspiration är Piet Oudolf. Så vackra planteringar och lagom stökigt. Är lite irriterad över att jag missade hans föredrag under Nordiska trädgårdar.


Så nu har jag skapat en Sissinghurstrabatt board på Pinterest där jag kan fylla på inspirationsbilder. Tycker det är helt suveränt när man snubblar över något man gillar och vill komma ihåg. Bilderna som inte är mina är klickbara och du kommer till källan.

Kommentarer

Meta sa…
Det där låter spännande trappen med de blålila gillade jag mest.
Ha en fin vecka
Kram Meta
Marina sa…
Spännande planer! Vad är det för program du ritar i?
Jag får också en massa nya tankar och planer när jag är ute i trädgården. Ju mer man gör desto mer vill man.

Kram
Mums! Den där trappan med klockorna är helt ljuvlig. Du vill ha tips och för att få in mer sol, hålla murgrönan i schack och skapa lite intresse i nätväggen föreslår jag att du klipper ut fönster i nätet. Det kan vara horisontella långsmala gluggar eller "vanliga" stående fönster. Sådana gluggar är alltid trevliga!

Kram
Så snyggt det kommer att bli! Härliga inspirationsbilder du visar, så sugen man blir, men aj, aj (slår mej själv på fingrarna) Blomkärringen, inga nya projekt just nu!!!! Blir kul att följa dej!
Ha en fin vecka!
Blomkärringen
Blev helt förälskad i den ljuvliga trappen !! Vilken fantastisk bild !
Så fint det kommer att bli hos dig med den nya planteringen !!
Den sista bilden gick jag också igång på ... det är precis så där man skulle vilja ha det !
Den bilden kommer jag att spara som inspiration .. kanske skall öppna ett konto på Pinterest jag också !
Ha det så gott !
Kram/Isa
OJ,oj, vilken trappa! Den finge gärna flytta in hos mig med blommor och allt, helt underbar! Så fint det kommer bli hos dig framöver, blir spännande att följa det!/ Kram Titti
AnnaHelena sa…
Vilket roligt och lagom stort jobb!!! Det är underbart när man har en begränsad plats på det där sättet att "sätta tänderna i". Vilken skillnad det kommer att bli! Som sagt: det kanske blir sommarens favoritplats!

Kram // AH
Lena sa…
Ja du, nu väntar jag ännu mer på din visning av trädgården :)

Detta ska bli intressant att följa och helt säkert blir det din fina Sissinghurst.

Kramar

Eva Linnea sa…
Härliga bilder på dina planer för trädgården! Pinterest låter intressant, och ser intressant ut också. Kanske nå´t för mig med?
Tack för tipset.
/EvaLinnea
Merja sa…
Kul med nya ideér och planer! Ser fint ut med bilderna:)
Trevlig Valborg!
Nu vill jag inte förstöra dina planer men murgröna trivs bäst i halvskugga eller skugga:( Svårt med vintergröna klätterväxter men finns ju väldigt många andra som är fina. Dina planer låter fantastiska och vilka bilder, älskar oxå Piet!
Kram Madde
Unknown sa…
Låter som en mycket bra plan, Pinterest är ju en fantastisk inspirationskälla. Har hittad där också en hel del idéer som absolut måste in i planeringen. Bilden du visa med trappan var ja helt fantastisk!
Ser verkligen fram emot resultatet, och vattenfall blir spännande att se!
Nora sa…
Vilka underbara bilder! Lycka till med projektet - det kommer bli jättefint tror jag!
Kram!
Aud sa…
Ser spennende ut! Du har mye hygge foran deg :-)
Anonym sa…
Underbara bilder, finfina idéer och toksöt liten medhjälpare där på en av bilderna! ;) Kul att du också finns på Pinterest, la till mig som följare :) Kram Hanna
Vilka härliga planer och det ser ut att bli supersnyggt.

Önskar dig en trevlig valborgsmässoafton!
Gah, vilken rabatt!! Suck, nu vill jag gräva upp hela min trädgård och börja om:)).
Så supersnyggt med rosa och lila!
Tack för all inspiration
Kram Maria

Vad fint det kommer att bli! Ska bli kul att följa processen. Kram Kristina
Fia sa…
Åh vilka inspirerande bilder! Precis i min smak, så vill jag ha det med! Särskilt sista bilden älskar jag!
Nina sa…
oj oj!! jag tror jag smäller av av dina fina bilder!! SÅ SNYGGT. Bilden med trappan och sista bilden med Piets rabatt, så snyggt! Han är en stor förebild till mig.
Heisann! Det er sånn jeg vil at trappa vår skal være, men Herren i Haven ville absolutt ha kløver i mellom trinnene for at deres røtter skulle holde steienen på plass! Nå er det mye som må røskes opp, de lilla blomstene er "kvalt"!

Herlig bed i rosa/lilla, akkurat som jeg også vil ha det, men det tar tid hvis man ikke kjøper alle blomstene ferdiggrodd!

Ha go´hælj ;:OD)

Populära inlägg