När du får oväntat besök!

Idag när jag kom hem från jobbet hittade jag ett paket med växter i brevlådan. Växterna har jag fått från en kvinna som såg min efterlysning efter Pimpinella major rosea på Facebook. Hon frågade hur många jag ville ha. 10, svarade jag. Hon skickade 20!


Den enda handelsträdgården i Sverige som jag har hittat Stor bockrot hos, är Odlarglädjen och de hade sålt slut på sina. Pimpinella major rosea, älskar det latinska namnet mycket snyggare än det svenska, blir 80-100 cm hög, blommar i juli-augusti och ska få bo i äppelrabatten. Du kan läsa mer här 

Kvinnan som skickade den sa att den sprider sig lätt och trivs den hos mig så får den gärna sprida sig.


Pimpinellan är en riktig vävarväxt och syntes ofta i trädgårdarna i Chelsea Flower Show. Undrar varför det är så svårt att få tag på den i Sverige?


Sen kom Veronica förbi på en kopp kaffe. Vi invigde trappen framför glasverandan och surrade lite trädgård. Alltid kul med besök! Tusen tack för riddarsporrarna, ska bli spännande att se hur de blir. Här beskriver Veronica hur hon upplever "rummet" som blir framför verandan.


Så slog hon då ut, min vallmo, Coral Reef och ni som har henne i era trädgårdar, är era lika ljusa som mina? De jag har sett är mer korallfärgade. Anna-Karin hade en teori om att det kunde vara mängden ljus som påverkar färgen. Mina står med sol från morgonen till cirka två på eftermiddagen.


 Ja, hur som helst så är hon helt klart en kandidat till månadens favorit. 

Kommentarer

Nora sa…
Detta var en ny växt för mig, måste nog googla lite nu:-)
Va mysigt med besök i trädgården en sån här underbar kväll som vi har idag!
Kram!
Bockroten föll mig verkligen i smaken. Den blir super bra .....Åååå söta coral reef ...mina hinner nog inte blomma i år men nästa hoppas jag...:))

Kram
Coral Reef - den ska nog egentligen vara lite mer aprikos har jag för mig, men din var vacker den också!
Veronica sa…
Jojomensan!

Såklart du valde den bilden där jag lyriskt blundande med en svepande handrörelse njutande beskriver känslan av att sitta i ditt rum bakom bokhäcken ;)
Men precis så kändes det och tack för kaffet och höstanemonerna!!


Kram
Berit sa…
den vill inte leva hos mig men ag ska nog göra nya försök:)
Ha en underbar dag!!
Vallmon är en klar favorit!! helt bedårande färg. Pimpinellan är ju också väldigt vacker, lycka till med dina små sticklingar!
Ha en fin midsommarvecka.
Kram Lotta
Ruben sa…
Wow, har du OCKSÅ fått riddarsporrar av Veronika, vad kul, det blir som en blomsterlänk. Jag satte mina i min bästa jord, så nu är de uppe i 50 cm!! Hur höga är dina? (Nej, jag skojar bara).

Vad häftigt att få så fin present i brevlådan! Synd att inte brevet blev felutdelat av Postverket och hamnade här (jag hade inte eftersänt det).

Mysigt att få Veronica på besök, och vilket fint foto på henne.

Ha det gott!
/Ruben
Ruben sa…
Wow, har du OCKSÅ fått riddarsporrar av Veronika, vad kul, det blir som en blomsterlänk. Jag satte mina i min bästa jord, så nu är de uppe i 50 cm!! Hur höga är dina? (Nej, jag skojar bara).

Vad häftigt att få så fin present i brevlådan! Synd att inte brevet blev felutdelat av Postverket och hamnade här (jag hade inte eftersänt det).

Mysigt att få Veronica på besök, och vilket fint foto på henne.

Ha det gott!
/Ruben
Kul att se Veronica igen! Och näej, det där ser verkligen inte ut som mina coral reef som är djupt laxfärgade. Men enligt mig är alla vallmo snygga, den där också.
Blir grymt avundsjuk på paketet du fick. Så snyggt!
Anonym sa…
bonjour ,
quelle splendeur cette fleur !!!
une ombellifere rose , magnifique
si vous avez des graines , je suis preneuse , elles sont vraiment tres tres belles , et je recherche toujours ce genre de fleur pour mon jardin , en france , je ne trouve pas !!
belle et douce fin de journee
joelle
AnnaHelena sa…
Så ljust rosa din vallmo var! Jättefin! Min är, som sagt lite mörkare, lite mer laxrosa.
Vallmon är ju en ny blomma i min trädgård, och jag är helt fascinerad av den nu. Konstigt, har inte tänkt så mycket på vallmor tidigare...

Bockrot hade jag aldrig hört talas om, men den var jättefin och är nog väldigt användbar i rabatter!
Det är så roligt att upptäcka nya växter!

Kram // AH
Marina sa…
Det måste vara den bästa posten, den som innehåller växter.
Om jag skulle välja mellan rosa eller corallfärgad vallmo hade jag helt klart valt din ljusrosa. Men det beror ju på vad man ska ha mer tillsammans med de såklart.

Kramar
alltså den där bockroten är misstänkt lik något som jag "hittat" på framsidan bland ormbunkar och annat (ja, du vet ju hur den ser ut). tycker den är väldigt fin och har planerat att gräva upp de jag hittar och flytta in i trädgården. får se hur det går med det. bockrot eller ej så är de tjusiga
stort tack för trädgårdspeppen. det behövdes verkligen. att istället för att tänka på allt som är jobbigt och dyrt strukturera upp och ha delmål. och be om hjälp. inte helt enkelt det där. dumt eller hur?
kram från åsa
Åh nu fick jag en ny växt på listan, Pimpinellan den var ju riktigt vacker! Måste säga att jag nog gillar färgen i din vallmo mer än den jag sett på bild. Suuuuper vacker!
Vad lustigt att du nämner denna växt har själv letat ihjäl mig efter den. Jag såg den hos Claes Dalby och blev kär.

Populära inlägg