Vår tomt!

Vi letade inte länge, den bara fanns där och väntade på oss. Vår tomt! Hela vintern sprang jag omkring och funderade på var huset skulle stå. Var skulle rabatterna ligga? Hur skulle rabatterna se ut? Vilda planer hade jag och våra nya grannar fnissade åt mig som sprang omkring i min röda kappa och stegade ut huset i snön.

Jag hade ingen erfarenhet av trädgård innan så jag gick en grundkurs i trädgårdsplanering där vi fick mycket hjälp med att placera huset. Det var nog där någonstans det klickade till i mig, jag blev förälskad i allt som rörde växter och trädgård. Speciellt rosor!

Eken som skymtar i vänsterkant blev helig för oss och jag var på alla som byggde på vårt hus, inga tunga maskiner under eken. Jag är så glad över min envishet eftersom eken är något av det vackraste i vår trädgård.


Killen som gjorde markarbetet var mycket skicklig och vi är supernöjda. Han kom med många bra tankar som vi följde slaviskt. Lite avskalat och naket blev det när alla träd var fällda och marken schaktad. Jag sörjde allén som gick genom tomten men lönnarna var i mycket dåligt skick. Vi behöll en som står i tomtgränsen mot grannen bakom oss. Jag hade redan bestämt att den lönnen skulle bli hem för en klätterros. Som tur var det den lönnen som mådde bäst.


Huset kom på våren och vi ägnade den sommaren åt att måla, måla och måla. H, min man, hade fått för sig att vi skulle hinna måla huset över midsommar... har jag sagt att vi är tidsoptimister :-)Verandan började byggas året efter och även grusgården som man kan se på baksidan. Marken var stenhårt packad av alla maskiner som kört fram och tillbaka. Att gräva hål för verandan och rosorna, som skulle vara i rabatterna, var ruskigt tungt. Naturligtvis gjorde vi det mesta när det var högsommar och gassande solsken. När regnet kom blev hela tomten förvandlad till en leråker...


Lastbil efter lastbil med jord kom mitt i värsta sommarvärmen. Jord som skulle ut över hela tomten och bli en bra grund för gräs. Det var en vecka där vi körde lass efter lass med skottkärran och sedan trampade all jord. Att den hösten få rulla ut nytt gräs var en fröjd.

Vi har gjort massor sedan vi byggde huset 2005, en hel del i fel ordning... Jag kunde inte hålla mig och började med rabatter fast vi inte hade börjat med häckar och staket. Jag vet att det är "fel", att man ska omringa tomten innan man skapar rabatterna men vad skulle jag göra. Jag var bara tvungen att få ner några rosor... Men det är en annan historia, och ett annat inlägg i bloggen.

Kommentarer

Lilla B sa…
Kul att ha hittat en ny trädgårdsblogg!
Det blir spännande att få ta del av hur det går för edelweissen och pärlhyacinterna.
Hélena sa…
Åh, vad roligt! Jag har fått min första kommentar :-) Spännande är det med frösådden. Vet inte riktigt vad jag har gett mig in i men det ska bli kul och se om det blir något. Har alldeles förköpt mig på fröer... så feb-maj kommer att bestå mest av fröer :-)
Anonym sa…
Välkommen in i blogg världen!
Härligt berättat! Kul att få se och jag kommer med spänning att följa era projekt till er drömträdgård!!!

Camilla

Populära inlägg