Vi börjar från början!

Varmt och stenhårt solsken mötte oss när vi tog ett stopp i Gunillaberg och Tage Andersen. Det är inte lätt att fånga skönhet på bild när solen ligger på, något som jag och Anna-Karin fick uppleva hela helgen.

Jag har inte sett så mycket av det Tage har skapat och kom till Gunillaberg med nästan inga förväntningar alls och oj, vad jag blev överraskad. Det fanns så mycket att se och uppleva, finurliga utsmyckningar och vackra stråk av natur. 


Vi satte oss i orangeriet och åt lunch. Ernst Kirchsteiger med fru och Tage satt bordet bredvid. Anna-Karin tyckte jag skulle ta en bild men jag inser att jag är en feg fotograf och blir aldrig en bra paparazzi. Orangeriet hade tivolihästar och var gjort i plast som man målat på. Plasten spändes på stolpar och byggnadsställningar. Det syntes inte att det var plast utan såg ut som ett gammalt orangeri i glas från sekelskiftet, så finurligt!


Vi tog en promenad ner mot dammen och lusthuset.


Och runt kröken hängde sjöjungfrunsklänning på tork.



Vart man än gick så fanns det detaljer som jag går igång på, gamla lådor med mossa, stentrappor, stenmurar, stängsel...


Eller som här, alla staket var gamla pinnar som bundits på plats med vackra knutar i ståltråd som rostat. 

En kruka som bestod av...ja, just det, hur var det namnet var nu igen...Jag och namn!


Det nya orangeriet där man även har konserter. Gunillaberg var helt klart ett härligt resmål fyllt med saker att upptäcka både för trädgårdstokar men även för andra. F hade älskat att springa på upptäcksfärd och hälsat på alla djuren. 


Sen åkte vi vidare och på kvällen kom vi fram till Malmö och en glad Hanna som mötte oss med middag. Hannas trädgård är ljuvlig och hon har slitet som ett djur med att få ordning på den. En gammal trädgård full av förväxta tujor och annat bråte är nu en vacker oas. 


När vi kom utbrast Hanna spontant "Nu kommer rabattmaffian" och skulle hon se mina rabatter nu jämfört med hennes skulle hon nog skratta högt åt sin kommentar för hennes rabatter är så otroligt välkomponerade och ansade. Kan man inte riktigt säga om mina just nu...



Vackra färger och små gångar som man kan gå på för att komma närmre växterna. Jag skulle älska att vara fem år i Hannas trädgård så många härliga ställen att upptäcka. Eller att leka kurragömma! Det märks att Hanna brinner för barn och trädgård.


 Vackra blad, gamla äppelträd och små pynt som fångade ögat.




När jag tittar på bilderna märker jag att jag inte har tagit någon helhetsbild och jag tror det beror på att jag hela tiden såg små tavlor som jag ville avbilda.


Att Hanna är en trädgårdstok är det ingen tvekan om. Andra kvällen när vi kom hem från trädgårdsbesök och plantshopping satte hon igång att plantera alla inköpen på en gång. Igenkänningsfaktorn är stor :-)



 Det finns inte en chans att jag kan få fram allt som Hannas trädgård är men så är genom mina bilder. Tack för allt Hanna! Du är en pärla! Imorgon blir det fler trädgårdar!

Kommentarer

Karolina sa…
Härliga bilder!! En sån vacker trädgård hon har...
hagen vår sa…
Fuglen er så enkel og genial. Anne
Nora sa…
Vilka fina bilder!!! Välkomponerade rabatter kan jag nog inte ens stava till - här är det mest "sillsallad" i rabatterna:-) Men kul att titta på bilder av motsatsen!
Kram!
Underbara bilder! Vem behöver en överblick när man kan vimsa runt i alla dessa härliga intryck?
Oj så fina bilder du tagit i Hannas (Tages!) trädgård!!
Anonym sa…
Men åh vilka fantastiska bilder du tagit, jag blir helt mållös! Så fantastiskt kul att se min trädgård genom dina ögon. Det var så himla kul att ha er här, och jag längtar redan tills vi ses härnäst. Tack för att ni kom och gjorde mig så glad! Stor kram från Hanna
AnnaHelena sa…
Du är verkligen en duktig fotograf! Gillar dina bilder jättemycket!
Rabattmaffian...haha!

Gunillaberg har jag blivit jättesugen på att besöka. Så originellt och nytänkande! Jo, det måste nog bli ett besök där i sommar!

Kram // AH
Anonym sa…
Förresten, fint med trädgårdsguru-Tage och min lille Tage i samma inlägg! <3
Vilka mysiga besök!! Gunillaberg skulle vara trevligt att besöka någon gång. Och så Hannas fina trädgård!!!! Helt underbar genom dina bilder. Förstår att ni är fullproppade med inspiration nu :-)) Först Chelsea och så detta. Vad ska det bli av all denna inspiriation hos er i sommar hihi......

Kram, kram
Charlotte
Margot sa…
Vilka vackra och härliga bilder! Hannas trädgård ser helt underbar ut! Vilken härlig trädgårdsresa det måste ha varit!
Ha det gott!
Kram
Men så roligt att se Hannas trädgård genom din lins! Underbara bilder!

Kram
Oh, glömde att säga att det ser ut som krukan hos Tage A är gjord av krypkotula.
Eva Linnea sa…
Vilken resa!! Gunillaberg är fantastiskt. Var där förra sommaren och blev lite "galen" av allt fint, finurligt & fyndigt.
Ha det gott!
/EvaLinnea
Almbacken sa…
Wow vilka bilder!!! Gunillaberg vill jag gärna besöka och suget blev helt klart större efter din bildsvit.

Fina och stäningsfulla bilder från Hannas fina trädgård också.

Nästa gång ni far ner får ni baske mig ta en tur till Södra Sandby (strax utanför Lund)också och hälsa på mig:).

Håller förresten gullständigt med om att helgens strålande väder inte var lätt att fota i...

Kram,
Maria
Marina sa…
Så roligt att se Hannas trädgård genom någon annans lins än hennes egen. Det blir som ännu en trädgård då.
Underbara bilder du tagit!

Kram
Vilken cool "Thelma and Louise"-resa ni gjort. Fast den här resan har ett bättre slut förstås :)

Kul att se bilder från Hannas trädgård med andra ögon. Förstår att du nu är fullproppad med tankar och idéer om vad du vill göra i din egen trädgård. Det blir spännande att följa. Som alltid!

Kram Tamara
Jenny sa…
Vad läckert orangeri, och fint överhuvudtaget! Härliga bilder!

/Jenny
Anna-Maria sa…
Oj så mycket vackert det finns...
Oj, så roligt att få se !
Besökte Gunillaberg för 3 år sedan och kände igen mig i din rundvandring ... magiskt !!
Underbar trädgård hon har Hanna .. sådär välfyllda rabatter som man drömmer om ... vilken härlig resa ni varit ute på !
Ha det så gott !
Kram/Isa
Vad vackert. Det där orangeriet... om jag vinner några miljoner - så ska jag ha ett sånt!? ;)

Populära inlägg