Totalt kaos!

Så kom då helgen när vi fick en grävare på tomten. Förberedelse för jordkällare, orangeri och växthus! Både stora och små fick sig en åktur.


Några av er har kommenterat och önskat att ni kunde få in en grävare på er tomt. Vi var väldigt fundersamma på hur vi skulle få in minigrävaren. Hela tomten är inhägnad och man behöver korsa en träbro för komma in till oss. Lösningen kom till öppningen vid parkeringen. Det är inte brett, 90-100 cm, och ganska brant, men det gick!


För er som hoppas på tjusiga blombilder i det här inlägget så kan ni sluta läsa nu för jag kommer mest visa leriga före och efterbilder. Så här såg det ut innan vi grävde ur för början på en damm för det var ju lika bra att passa på när vi ändå var i farten.


Efter lite grävande så var det en leråker. Tanken är som sagt att vi ska ha ett vattenblänk här. Hela vår tomt består av lera och inte blev det mindre lerigt när det började regna igår.


Jag och F bakade bullar och idag sken solen. En fika i höstsolen är aldrig fel. Otroligt skönt väder med runt 15 plus.


En bild före som visar platsen där växthuset ska stå. 


F poserar villigt och står mitt i växthuset som kommer att bli 2.60 gånger 5 meter. Vi ska ha en helmurad vägg mot skogen.


Här är en bild som visar hur det såg ut innan helgen. Här står jag i det blivande växthuset.


Nu ser det ut så här!


Man kan se av vinkeln att vi har grävt oss ner en bit. Massor av jord ligger i högar och då har jag ändå inte visat platsen för jordkällaren. Tanken är att högarna ska jämnas ut och mycket jord ska användas till att läggas på jordkällaren när den är byggd. Har en känsla av att den kommer att byggas först... Så skönt att komma igång även om det mesta just nu är i ett lerigt kaos!

Kommentarer

Vilket härligt lerkaos!! Sååå bra det kommer bli växthuset där med de snygga fönstren. Och så en jordkällare.... Vilken dröm. När vi var i köpa- hus-tagen var mina minikrav egentligen att det skulle finnas en vedspis och en jordkällare. Det blev inget av dem :-)
Kram
Härligt att ha kommit igång! Det blir lerigt och smutsigt, men tänk så fint när allt är klart. Ser fram emot fortsättningen.
Ha en fin måndag
Kram från Maria i ösregn på tvären
Meta sa…
Det blir säkert jätte bra bäst att gräva allt på en gång , men som du säger det är lera överallt. Känner igen det från min tomt usch och fy vad vi slet,"vill man ha fint får man lida pin" sa man förr och det stämmer.
Lycka till
Kram Meta
Anna-Maria sa…
Ni är på gång! Det är ju tur att man kan se framför sig det fina som ska bli, annars kanske man inte skulle fortsätta! Med tanke på lera och höst ;)
Uscha! Känslan som jag hade när vi grävde poolen flög över mig igen när jag såg dina bilder. Lätt illamående men det går över när man ser att allt faller på plats. Man glömmer bort att det har varit kaos förvånades fort när man väl sitter där på pooldäcket eller i växthuset och njuter.
Malin sa…
Jag gillar rejäla tag och det visar du verkligen här. SÅ härligt med en minigrävare som tjoff tjoff tjoff fixar biffen. Jag ser fram emot att få följa arbetet (som vanligt).
Jag drömmer om en jordkällare så det skall bli intressant att de hur ni bygger.
Lycka till!
Malin
Hellre lerigt kaos på hösten än våren kanske? Och sedan är ju bara resten kvar. "Det blir bra när det blir målat" som min slöjdlärare sa :)
Marina sa…
Härligt att ni är igång! Visst kommer det vara lerigt och kaos ett tag kanske men det blir säkert jättebra när det blir klart. Som ni kommer njuta sen!

Kramar från ett mycket stormigt Skåne!
Då finns det några kloka ord man kan ha i bakhuv'et. Ur kaos föds ordning!! De används frekvent här :-)

Spännande projekt som kommer bli jättebra. Kram från Carina
Nora sa…
Lerigt kaos och grävmaskiner känns det som att jag skulle kunna skriva en bok om efter den här hösten - vi kanske skall bilda en "ler-och-kaos-förening"? :-)
Skall bli så spännande att följa era projekt, visst är det kul att ha börjat på dem rent praktiskt också och inte bara i tanken?
Kram!
Åh, jag får nästan lite poolgrävningsrysningar när jag ser dina bilder. Berg av jord, lera överallt och funderingar på hur lång tid det här projektet kommer att ta. Egentligen. Och samtidigt en enorm glädje över drömmar som förverkligas.
Måste kännas så skönt för er att vara igång nu och jag håller med om att det är bättre att gräva på hösten. Ska bli intressant att se era drömmar komma till liv, ett litet steg i taget (även om grävandet onekligen var ett ganska stort steg).
Kram Kristina
Anita sa…
Ååååh ...så härligt! Inte gör det något att det är kaos nu för ur kaos kommer ju ordning säger ordspråket. Det ska bli så himla spännande att följa hur allt växer fram.

Ha en skön eftermiddag och kväll!

Kram Anita
Det är en lycka att komma igång med något nytt, nu är ni på väg mot målet. Grattis! Ser fram emot att följa projekten i fortsättningen.

Veronica sa…
Trots att det är jobbigt med lera och gegga så är det klart värt det!
Man tror ett tag att det kommer se ut så för alltid..... Men det är inte så! Tänk på dammen vi grävde i november förra året.... i år ser den ut som om den alltid funnits!

Kram
Lisa sa…
Misstänker att både stora och små hade rätt roligt med den där grävaren :-) Jag avundas er inte lerhögarna, minns plötsligt hur det var när vi grävde dammen och allt skottkärrande runt efteråt sen med jordhögarna som blev, pust ! Men det är det värt, man glömmer slitet sen. Blir spännande att följa ert projekt, önskar er fint flyt !
Lisa/Lisas trädgård
Så bra det kommer att bli !!
Och vilken tur att ni kom in med grävaren genom det lilla hålet, vi fick såga ner flera grenar av plommonträdet när vi skulle in med grävaren kommer jag ihåg.
Bra planering att gräva för allt på en gång och ta tillvara jorden så slipper ni åka iväg med den.
Ur allt lerkaoset kommer det att bli ett riktigt paradis i din trädgård så småningom !
Lustigt nog har jag också ett inlägg från när vi grävde för vårt växthus, det är så roligt att se före och efterbilder, man glömmer så fort !
Det var så roligt att läsa ditt vykort från webben i senaste Hus& Hem Trädgård, grattis !
Lycka till med allt- nu är ni igång !
Kram/Isa

Populära inlägg