När växter själv får välja!

Ibland kämpar vi för att få våra växter att trivas. Vi gödslar, vi pysslar, vi pratar och ändå så går det inte. Därför blir jag så fascinerad när växter själva väljer de mest oväntade ställen. I helgen ska vi gräva hela östra delen av tomten för att göra grund för växthus, jordkällare och orangeri. Den här delen av tomten har varit en plats där jag har ställt krukor och lite annan bråte. Det är en plats jag nästan aldrig har visat på bild. 

I helgen när vi stökade runt för att flytta på allt så hittade jag en underbar liten pensé som blommade.

Lite smånaggad av sniglar men hur söt som helst. Förvånad blev jag dock eftersom jag aldrig har planterat någon pensé i den här delen av trädgården. I en kruka med lite torr jord har fröer börjat gro och bestämt sig för att det här är den platsen där jag vill växa.


Visst är det fascinerande! Här på tomtens absoluta bästa norrläge, utan någon som helst sol någonsin och under ett taksprång så vattningen måste ha varit minimal... Ja, vad ska man säga! 


Nästa vecka är temat - glädjespridare!

Kommentarer

Nora sa…
Ja, visst blir man fascinerad av växtkraften ibland?
Skall bli spännande att följa projektet på norrsidan!
Kram!
Berit sa…
Man förundras överväxters växtkraft och var en del har bestämt sig att bo.
Söt var den.
Ha en underbar dag!!!
Så söt! Ser fram emot att följa ert projekt.
Ha en fin fredag
Kram Maria
Gunilla sa…
Ibland så dyker växterna upp på de mest oväntade ställen.

Härliga bilder.

Ha det gott
Luna Ek sa…
Penséer har haft en enastående förmåga att växa bra och länge i år. Även nya små plantor har dykt upp hos mig också. Visst blir man glad.
ha det bra/Luna
hagen vår sa…
Når jeg finner planter som kommer opp på nesten utenkelige steder, blir jeg glad. Fy søren så tøff og det utrolige er, at det neste år ofte kommer mange flere.
Deilig å se hjørner av hagen som er bortgjemt og "glemt".
Ha det godt! Anne
Det er enkelte planter som held ut same kva dei blir utsett for.
Stemorsblomster er nok ein av dei.
Takk for det fine tiltaket med Blommig fredag !

Klem frå Anne-Mari
ormbunke sa…
Ja vad man gläds åt varje liten blomma vid den här tiden på året.Ha de gott i helgen.
Lisa sa…
Ja penséer och violer kan verkligen konsten att välja själva :-) Och att de står ut på vissa ställen är en gåta, fantastisk växtkraft. Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård
Ninnis sa…
Växternas överlevandslust kan ingen mäta sig med och resultatet är ofta helt underbart....=)

Trevlig helg !

Kram Ninni
Eva Linnea sa…
Naturen är magisk!
En skön helg önskar Eva Linnea
Veronica sa…
Så vansinnigt söt liten egensinnig pense:)
Man blir ofta fascinerad över dem och frågande var de kommer ifrån! För helt plötsligt finns de bara där och till och med i färger man aldrig haft i trädgården !?

Ha nu en härlig helg och lycka till med växthuset!

Kram
Our photos sa…
You have make beautiful photos!
Greetings, RW & SK
Det är sånt som gör oss trädgårdsnördar glada.En liten blomma som tittar upp där vi inte planterat den.
Ha en skön helg.Kram.
Annika sa…
En riktig liten överlevare! Ja växter är fantastiska när de har bestämt sig för att välja livet! :) Ha en spännande och produktiv helg med ert grävande!
Anonym sa…
Ja vad ska man säga...wow! Ett av naturens under...ibland tror jag att man pjoskar lite för mycket med sina växter och får dem till att vantrivas istället :)
Det där "fula" stället har vi alla i våra trädgårdar, hade varit kul att ha som tema...platsen jag skäms över...
Ha en skön fredag!/Anna
Anita sa…
Så söt den är. Det är så fantastiskt med penséer, helt plötsligt så finns dom bara där. Dom väljer verkligen sin växtplats och är riktiga glädjespridare. Den hade bestämt sig för att den skulle gro och slå rot i din kruka.

Ha en härlig spännande grävarhelg!

Kram Anita
Tack för dagens roliga tema! Det gäller att vara uppmärksam och inte bli hemmablind. Tänk att en tanig viol i en enkel plastkrukan kan bli så fint!
Ha en härlig helg!
Unknown sa…
Ja, himmel vad man fjäskar och har sig och så rätt som det är så kan de själva hur bra som helst:) Som barn!
Ha en trevlig helg,
Charlotta
Unknown sa…
Glömde ju säga.... HIMMEL!!! Vilka projekt ni startar upp. DET ska bli spännande att följa:)
Just penséer, de små, brukar dyka upp lite här och där. Oväntat och ofta inte alls där det verkar mest trivsamt att vara. Roliga filurer de där...
Ha det gott!
/Katarina
Vad söt den var! Det är sådant som i alla fall jag blir så glad över att hitta. Kram Kristina
Vad söt den var! Det är sådant som i alla fall jag blir så glad över att hitta. Kram Kristina
Ruben sa…
Ibland hittar man små klenoder på de mest oväntade ställen!

Ha det gott!
/Ruben
Villrose sa…
Ja, de har stor vilje og livskraft disse små frø...
IreneL sa…
Ja ibland gör växterna som dom vill!
Ha en fin kväll!
LINDA sa…
Hej!

Kul att du också har sökt den kursen. Det är sista omgången som ges. Jag har länge velat lära mig Camera Raw och använder det till 90 procent numera. Sedan har jag längtat efter att få lära mig mer om lager - jag blir visserligen alldeles vindögd i hjärnan, men någon gång lossnar det väl. En del är riktigt svårt, men det mesta går bra. Jag har sista uppgiften kvar och tror nog att det kommer att gå bra när jag väl tar mig i kragen och sätter igång. Det jag önskar är att jag fick ha tillgång till lektionerna för all framtid - det är så mycket som jag skulle vilja kunna se om och om igen. Misstänker att jag bara använder en lite del av allt jag har lärt mig. Men visst, jag jobbar på ett annat sätt nu än vad jag gjorde tidigare.

Lycka till!
Kram
//Linda
Marina sa…
Åh så söt!
Jag har en sådan i kruka nu. Jag hittade den på en oväntad plats här i trädgården för några veckor sedan och den blev nog glad för att få en något tryggare tillvaro i kruka. Den stod väldigt illa till.

Kram
De är för söta de små penseerna där de ploppar upp :) ser verkligen fram emot bilder från orangeri och växthusbygge, vilken dröm!
Ha en skön helg
Kram Madde
AnnA sa…
Godkväll!
Penséer har livskraft, och är söta överlevare.
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA
En kan bli ganske forundret, overrasket og glad av plantenes pågangsmot innimellom. De klarer seg på de utroligste steder og blomstrer som om det skulle være den naturligste ting i verden.
Skjønner godt at du elsker stemorsblomster. Spesielt de små er noen vakre hardhauser.
Maribel sa…
Tänk vad glad man blir av dessa små överraskningar, som tittar fram på oväntade ställen. Ha en skön helg!
Söt i sin rena vithet och förunderligt med genetik och hur fröer etableras i trädgården. Ibland tänker jag - men hur hamnade den där...

Låter som du ska läsa Digital bildbehandling via HJ. Kul kurs, Lycka till! Carina
Inger sa…
Penséer är otroliga, jag har en småblommig sort som brukar komma upp i skarvarna mellan plattorna.
Kram
Visst är det läckert med blommor som liksom bara ploppar upp ur ingenting! Jag har också en liten lila pensee som blommar just nu, på ett ställe där det inte har funnits några sådana alls tidigare. Extra läckert att den blommar så här års!
Önskar dig en fin start på veckan som kommer.
/Anna-Karin

Populära inlägg