En tuffing!

Det kanske finns några som tror att jag vet exakt vad jag ska skriva om när jag hittar på ett tema för nästa fredag. Det är så långt man kan komma från verkligheten! Varje fredag efter att jag har skrivit klart mitt inlägg sitter jag och funderar... Vad ska temat vara nästa vecka? Oftast är det helt blankt och jag bestämmer mig för att skriva det första som dyker upp i huvudet. Veckans tema En tuffing kanske poppade upp eftersom jag just då satt och redigerade en fotosession som jag gjorde på Gotland. Killen hade en Harley Davidson...

Nåja, hur som helst, tillbaka till ordningen. Jag har alltså inte en aning om vad jag ska skriva om när det närmar sig fredag. Jag går och funderar och tänker... Hur kunde jag vara så korkad att jag valde det här temat! Idag var inget undantag. Men så, helt plötsligt så händer det! På andra sidan vägen. Mellan järnvägen och vägen. En riktig liten tuffing! Ser ni den?



Du kan se den strax ovanför texten BlandRosorochBladloss.blogspot.com på den högra bilden. Lite rosa som skymtar. Vad är det?


 En kärleksört! Här! Hur har den kommit hit? Ibland blir jag så förvånad över alla dessa tuffa små växter som bara klarar allt. De gör mig så glada! 



Nästa veckas tema är... Ja, nu sitter jag och försöker inte tänka på någonting och skriva det första som dyker upp... För ett halvår sen! Ja, så får det bli, nästa tema för Blommig fredag - För ett halvår sen!

Kommentarer

Berit sa…
Man förvånas många gånger över växters överlevnadsförmåga.Där inget annat växer så kommer plötsligt en underbar blomma:)
Ha en underbar dag!!
Leena sa…
Kärleksört är verkligen en överlevare. Först tänkte jag att vi hade valt samma tuffing men jag blandade ihop mina egna inlägg, kärleksörten var månadens favorit istället. En av våra plantor har jag grävt fram från ingenmansland i krysset mellan oss fyra grannar. Där växer kirskål och andra ogräs, och så tittade det upp en kärleksört en sommar där. Vet inte varifrån den har kommit dit. Och även om jag grävde upp den så blev det kvar något, och den blommar fortfarande där bland ogräset.En riktig tuffing som inte behöver daltas med!
Ninnis sa…
Det finns många tuffingar i växtriket...Kärleksörten är verkligen både vacker och tuff....=)

Trevlig helg !

Kram Ninni
Anette sa…
Jag kan bara hålla med. För jag har kärleksört som jag har planterat. Men också vildare sorter som har flyttat in. Man ska vara rädd om dom för den är någon fjäril som lägger sina ägg på den (jag minns inte vilken....) Trevlig helg. /Anette
Vissa växter är riktiga överlevare.
Man kan undra hur den hamnat där, men den är söt där den står.
Ha en fin fredag
Kram Maria
Man blir överraskad ibland.Själv hittar jag min växter en bra bit upp i skogen.Dit vinden och fåglar har fört frön.
Kram
Ser och förundras ofta i både trädgård och natur - överlevnadskraften hos de flesta växter är otrolig. I söndags gick vi runt en sjö och där växte en tall uppe på ett berg. Den hade skickat ner sina rötter knappt två meter längs berget och ner till jord!

Kul att du klurar ut dina teman hur du sen bär dig åt. Tycker det är bra att behöva utmana mig. Ska försöka hitta en fotokurs som tvingar mig till nya utmaningar också.

Kram från Carina
Marit sa…
Ja, jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor tøffe enkelte planter er. Jeg synes det er rart at de kommer opp i det hele tatt etter de vintrene som vi har her i Norden.

God helg!

Klem Marit
Anita sa…
Jamen det var väl en riktig tuffing. Den hade nog helt enkelt beslutat sig för att det behövdes kärlek där, mellan järnvägen och vägen. Härligt!

Ha en riktigt skön helg!

Kram Anita
Luna Ek sa…
Ja och så behändigt. Själv har jag hittat sådant jag saknat, som rymt från mig eller någon granne.
Ha en bra helg!
Luna
samson sa…
Kärleksört är underbar och blommar långt in på hösten ja vintern om bara inte kålfjärilens larver hinner äta upp den
ha det så bra
maggan
Merja sa…
Man blir förvånad hur vissa växter klarar sig och sprider sig.
Ha en bra helg!
Gunilla sa…
Kärleksörten är en riktigt fin och dekorativ växt speciellt nu på hösten.

Trevlig Helg
Anjas Hill sa…
Väldigt kreativt av dig att komma på nya spännande teman varje vecka! Du är värd en riktigt rungande applåd!
Tack för alla fantasifulla teman du utmanar oss med!/Anja
Kul att du berättar hur du hittar på nya teman! Att du får samma huvudbry för att lösa uppgiften som oss andra låter bra!
Kärleksörten är en riktig tuffing och fin dessutom.
Ha en fin helg!
Haha.. jag trodde nog att du hade en egen plan för dessa teman, fniss. Denna veckas var rätt svårt, men när man väl hamnat "i det" alltid roligt.
Kärleksört är en favorit, underbar och tålig, härlig i vas.. Ja, en snäll tuffing.
Ha det gott!
/Katarina
Anonym sa…
Kul att få veta vad som försigår bakom kulisserna...hur du tänkter! Jag funderade just på detta idag...hur gör du, har du någon förebild från ng utländsk blogg, ett förutbestämt schema? Ja, tankarna har varit många... men nu vet jag, KREATIVITET! Din kreativitet smittar dessutom av sig på oss som deltar, även vi måste tänka efter och försöka se världen med lite andra ögon och vidare blick, det är nyttigt det...Så, nu har jag varit djup så att det räcker hela dagen ;)
Ha en skön fredag!/Anna
Veronica sa…
Ojoj! Vi får verkligen hoppas att din första tanke när du avslutar fredagsbloggen är en vettig en... ;)

Man kan verkligen undra ibland hur vissa växter kan överleva så mycket... Medan andra inte funkar alls!?
Kärleksörten har verkligen sin höjdpunkt just NU!

Trevlig helg tjejen och tack för att du hittills lagt upp "vettiga" ämnen fast en del varit mycket kluriga...

Kram
En tuff växt till ett tufft tema!
kram Gunilla
ormbunke sa…
Ja så är det med våra växter. De kommer inte alltid där man tänkt sig.Ha de gott i helgen
Jenny sa…
Sannerligen en tuffing! Och ändå så söt :)

/Jenny
AnnA sa…
...ja du Hélena, ibland är det svårt, och så finns det där framför näsan...
Dock var det så för mig att en idé blev två och bägge bloggarna kunde producera inlägg denna gång...Och så lite nostalgi arrangemang med höstlig touch. Och en hyllning till ngn älskad...Klart!
Trevlig helg på dig!
kramen!
AnnA
Charlotta sa…
Kärleksört är ju så härliga. Men ovanligt att de sprider sig? Kul att du hittade tuffingen i alla fall. :)

Önskar dig en fantastisk helg!
Aud sa…
Åh, så søt den var! Og tøff :-)
Marina sa…
Det är så himla kul att se hur alla tolkar så olika. Bra grej detta med Blommig fredag :).

Hoppas du får en härlig helg med tid för sådant du vill.

Kramar
Härligt när växterna själva hittar en plats i trädgården! Kärleksörten är ju verkligen en liten tuffing! Ha en skön helg!/ Kram Titti
Tenk å sjå kjærleiksurt i oktober.
Det er teikn på at det blir eit varmt og godt kjærleikens år...
Den fine hausten gjer nok blomstrane litt forvirra, dei trur det er sommar..
Takk for den herlege bloggen din.
God helg frå Anne-Mari
carinaon sa…
Kärleksört verkar vara en överlevare! Det är spännande att se hur växter sprider sig om de får göra som de vill.
Ha en skön helg,
Carina
Det känns skönt att du inte har ett ifyllt Excelark med teman för varje vecka i två år framöver :)

Ha en fin helg!
Kram Tamara
Ja är man tuff så är man.
Ha en skön helg
Vivian
Lotta sa…
Det är så kul med dina teman och sen se hur olika vi tolkar dem. Tyvärr hinner jag inte kommentera denna gång för dagarna är späckade just nu.
Kram Lotta
Ruben sa…
Du var då skarpögd som vanligt! Inget motiv som undgår dina ögon! ;-) Och vilken tuffing se´n!

Trevlig helg!
/Ruben
Villrose sa…
Et lett tema! Hagen vrimler jo av tøffinger :-)
Inger sa…
Jag gillar dina teman, ser fram emot nästa veckas. Undrar också vart min kärleksört tagit vägen, har jag lyckats ta död på den...
Kram

Kärleksörten är både tuff och vacker. En växt jag uppskattar mer och mer.
Det är roligt med Blooming Fridag. Tack för att du tar dig tid med att hitta på olika tema.
Ha det gott
Birgitta
Byronesse sa…
Haha, vad roligt hélena. Jag läste att jag skulle titta efter något rosa ovanför texten men tittade på den vänstra... Förstorade och förstorade och lade märke till en liten smal rosaaktig sak på asfalten och tänkte ...Hon har banne mig fotat en daggmask som är tuff nog att ta sig över vägen! En riktigt risktagare i livet... Sedan läste jag igen för jag fattade inte varför du började dilla om kärleksört plötsligt, men nu förstår jag. Hahaha, Nu skulle det kanske kunna vara så att min lilla daggmask är ett löv men jag vidhåller att hen är veckans tuffing;-)

Kram/Em

Populära inlägg