Jag längtar...

Just nu är trädgården vit och kall! Bilderna är tagna för ett par veckor sen och snöfluffet är borta. Några dagar med plus och snön har blivit trött och tråkig men likväl ligger den kvar. 


Jag älskar vår trädgård men det finns en sak jag önskar jag kunde ändra på och som jag skulle tänka mycket på om vi någon gång skulle bestämma oss för att flytta...ljuset! Halva november till halva februari så ligger hela vår trädgård i skugga. På andra sidan sjön skiner solen men aldrig hos oss eftersom vi ligger i bakom ett berg och solen orkar inte upp ovanför.

Just i januari så längtar jag så mycket efter våren och solen. Första vårtecknet i vår trädgård är när de första solstrålarna når över kanten och skiner in genom köksfönstret. Skillnaden mellan vinter och sommar är så stor och nu vill jag att snön ska smälta och att våren ska komma. Jag längtar tills mina rosor blommar i överdåd!




Så då har jag grottat ner mig i längtan och nästa fredag blir temat - Månadens bild!






Kommentarer

Gunilla sa…
Riktigt fina bilder.
Men oj så mycket snö ni har. Här är det ca 1 dm. Vi bor vid kusten.
Jag hoppas att det kommer mera snö för det är så trist. Och jag undrar hur växterna mår det är ca 50 cm tjäle.
Vårvintern här är fantastiskt fin när solen börjar värma.
Jag längtar till maj .

Ha det gott
Ja i snön känns ju våren långt borta. Här på Västkusten är det barmark coh plusgrader och när solen är framme är det vårKÄNSLSA även om det inte är vår ännu.
//Helene
Solen längtar jag till.Vi bor också så att solen är borta till i februari då börjar den titta in hos oss.Grannarna får sol tidigare och jag sneglar avundsjukt på solens strålar hos dom.
Men snart är vi där.
Trevlig helg.
Veronica sa…
Här har vi ingen snö. Och det gör att man längtar ännu lite mer till vintern. Jag vill ha vintrig vinter. Inte den här skånska. Den kan jag vara utan.

Ha de gott! //Veronica
Maggan sa…
Vackra bilder som visar att vintern även kan vara vacker om än mörk.Håller med dig om att nu i Januari så är det en hel del längtan till bättre årstider.Ha det gott/Margareta
Laila sa…
Även för mig var ämnet givet den här veckan: Ljuset! Och om jag inte minns fel så ligger ert gotlandshus väldigt soligt, du får åka dit och tanka ljus några gånger så här års!
Kram
Maribel sa…
Den vita fluffiga snön är så fin, men när det bara är en isskorpa i trädgården, är det inte lika fint. Vackra bilder, och den med rosen är fantastisk.
Ha det fint /Marika
Ljuset är ju det man längtar efter. Dina bilder är ju vackra och ljusa, fast kanske fel sort ljus just nu. Vi ligger också lite i en grop och snön ligger kvar längre hos oss än hos grannarna men vi har ändå sol nästan hela dagen. Ha det fint. Carita
Alltså de två sista bilderna är så fantastiska. Tänk att det kan växa så mycket.
Här har det varit sol idag och vintergäcken och snödropparna blommar.
Fast jag vill väldigt gärna ha snö.
Trevlig helg
Annika
Inger sa…
Vår trädgård har också skuggiga partier pga grannars hus och plank. Läget spelar ju stor roll för en trädgård och på vintern blir skillnaderna mer tydliga.
Kram
Carina sa…
Det ligger mycket i det där man säger att hus kan man alltid förändra men aldrig läget. Ljus är väldigt viktigt för mig liksom att inte känna mig instängd. Det insåg jag turligt nog redan när vi letade efter första huset. Nu verkar det bli ännu en liten bergstopp..

Trevlig helg! Carina
Før vi flyttet hit bodde vi i en leilighet det solen ikke kom til om vinteren. Så flyttet vi hit og har sol inn i stuen i hele fem timer midtvinters, så det er en drømmetilværelse. Men jeg synes dine snøbilder fra hagen er vidunderlige! Skikkelig vinter har vi ikke mye av her, så der synes jeg du er heldig! Hilsen Anne-Kristin
AnnA sa…
God kväll Helena!
Sååå fina vinterbilder!
Här i Skåneland finns det ingen snö kvar alls...Men det blir väl några återgångar...Ha det!
Hälsningar
AnnA
riitta k sa…
Så vackert - vintern har sina bra sidor också.
riitta k sa…
Så vackert - vintern har sina bra sidor också.
Nydelige bilder fra hagen. Jeg forstår godt at du lengter til den dagen sola skinner inn gjennom kjøkkenvinduene. Det er spesielt flott når man har vært uten sol i noen måneder. Ha ei fin uke. Hilsen fra Liv
Villrose sa…
En velkjent lengsel, da vi bor på skyggesiden av fjorden!
Men så er det så mange andre ting som er bra her...
Ha det godt!
Det där med ljus i trädgården är ett ämne i sig faktiskt. Vi bodde tidigare i en liten skog med enormt höga träd - för att vara här på Gotland - som gjorde att vi endast hade soligt på sommaren när solen står högt.
Vi har hela tiden tjatat på bonden som äger marken bakom oss, som han endast använder till sina kvigor, att ta ner dom närmaste träden. Men...trots erbjudande om att vi betalar honom för det jobbet, han får alltså behålla virket. Eller att vi kan köpa träden av honom och ombesörja avverkningen själva, så har han varit helt ovillig och riktigt otrevlig faktiskt!
Så för två år sen avverkades skogen mitt emot oss på andra sidan vägen. (Det är en annan, mycket trevligare bonde som äger den marken.) Och helt plötsligt fick vi sol på hela framsidan ända in i kök och matrum under den ljusa årstiden - och vi ser numera solen stiga upp. Helt fantastiskt! Så som alla andra "stockholmare" vill vi ta ner alla för höga överväxta träd runt omkring oss!!
KRAM
Susie
Anonym sa…
Förstår din längtan efter ljuset så här års, men gläd dig samtidigt åt att växterna i er trädgård mår bättre tidig vår när solen inte lockar igång dem för tidigt. Ni slipper gissningsvis de flesta skadorna pga skuggläget.
Kram Kristina

Populära inlägg