Stopp, Stopp, Stanna tiden!

Det går lite för fort nu som det alltid gör i maj! Skolan är inne i slutspurtläge och bröllopssäsongen har kört igång. I trädgården är tulpanerna på G och den här helgen är vi på Öland. Ryktet säger att det har varit kallt i Stockholm så jag hoppas att jag inte har missat allt för mycket där hemma. Innan vi åkte hann jag fota lite. Snabbis var med mig och det är ju för roligt att se hur katterna älskar att vara nära oss när vi är i trädgården.



Jag satte ju inga tulpanlökar i höstas för att se vilka som kommer tillbaka och det är många. Många av dom jag köpte i England på Chelsea Flower Show vilket jag inte hade förväntat mig.  Ivory Floradale, de ljusgula som syns på översta bilden till vänster planterades för fyra år sen och de blir fler och fler. Så fina! Brown Sugar är helt klart en fantastisk aprikos tulpan som doftar ljuvligt. Kommer troget och är stora och fina.



 Körsbärsträden blommar för fullt och avenboken har ett fint skirt bladverk. Gullregnet laddar för blomning och börjar bli riktigt stort och pampigt. Mina kära Ronaldo kommer troget och den tulpanen står perfekt med en annan favorit, rosen Munsteadwood. Färgerna på bladen och tulpanen funkar så bra tillsammans och nu har jag även planterat en temynta  med svagt färgade kanter på bladen som matchar Ronaldos knoppar. Snyggt!



Gräset växer och frodas men nu är de stora rabatterna genomrensade och gödslade. När jag kommer hem ska jag göra klart de andra tre som inte tar lika lång tid.


Hoppas ni njuter lika mycket av maj som jag gör!

Kommentarer

Marit sa…
Ja, det hadde vært fint om en kunne stanse tiden litt nå i Mai! Den måneden går alfor hurtig. Nydelige tulipaner du har!

God helg!

Klem, Marit
ja nu går det fort och allt fullkomligt expoderar i trädgården, håller med om att man hinner liksom inte riktigt med...
Lotta sa…
Klart att vi njuter och jag vill också stanna tiden ett tag nu! Vi har haft det jätte kyligt den senaste tiden, inte alls skönt i skuggan men det har ju den stora fördelen att vi får behålla våra blommor dessto längre! Ha det riktigt gott! Kram Lotta
Meta sa…
Härliga bilder och njuter det gör jag till hundra procent av både dina bilder och kolonin. Det är lite tråkigt med de vackra tulpanerna att de inte är så långlivade.
Ha en fin och skön lördag
kram Meta
Ljuvliga bilder hos dig!
Ja, Maj är verkligen min favoritmånad!
Ha det fint!
Kram
Jenny
Superfina bilder och visst är det kul med katt som vill vara med hela tiden! :) så rolig bild när den tar sig igenom tulpanbladen!

Ha det gott! Kram Ewa :)
AnnaHelena sa…
Jaa, jag njuter verkligen av maj, men så sjukt mycket att göra! Det skulle kunna vara ett heltidsjobb bara att fixa allt som behövs i trädgården nu! :) Vackra bilder, som vanligt!

Kram // AH
Annika sa…
Ska jag försöka hitta någon fördel med det kyliga majvädret så är det ju ändå att naturen och trädgården har saktat av på farten en aning. Man hinner med att njuta bättre! Jag njuter särkilt av bilden på dina Ronaldo-tupaner och rosen Munstead med matchande bladfärg. Riktigt kul när man lyckas även med de små detaljerna!
Ha det gott!
/Annika
Maribel sa…
Fantastiskt fina bilder, du fångar en känsla av det fina skira med våren. Maj är underbar, njuter. Ha det gott! Marika
Nora sa…
Maj är favoritmånaden och jag njuter i fulla drag, även när det regnar som idag:-)
Kram Nora
Pernilla sa…
Härliga bilder! Ja maj är den bästa månaden enligt mig, men det har varit lite väl kallt bara. Jag hoppas på lite värme snart.
Kram Pernilla
Nette sa…
Jeg har det præcis på samme måde. Det hele går alt for stærkt. Også selvom det også har været køligt her i Danmark, spurter planterne af sted. Det ser rigtigt fint ud hos dig!
Ja vart är värmen!! Jag satte inte heller mycket tulpanlökar i höstas och jag ser stor skillnad på blommningen. Mycket har försvunnit och många lökar verkar lida av sjukdomar! Tråkigt men en hel del kommer tillbaka och sprider glädje!! Lycka till med skola och bröllops säsong!!! Allt gott Mari
Vad roligt att dina tulpaner kommer tillbaka! Det är inte alltid fallet, tycker jag. Vissa är trogna, medan andra bara går upp i rök.

Det gäller verkligen att vara snabb i vändningarna nu i maj, så man inte missar något.

Kram, Karin
Anonym sa…
Vad fint växterna matchade varandra, snyggt när man kan ta upp en färgton i blad och knoppar så. Och ja, jag njuter av maj! :)
Kram Kristina
Fin utsikt du har över sjön och vackra bilder som vanligt.
Allt gott
Anette
Maj är underbar men för kall i år... : )
Anonym sa…
Your little cat seems to like your garden as much as you do:):)
Lotta Sultan sa…
Den skiraste tiden är så kort! fast i år har vi i göteborgstrakten haft en kall och seg maj. liiite längre skirhet blir det allt!
Solinda sa…
Fina skira bilder! Blev extra förtjust i dem med katten på! =)
/Sheegwa
Hej Hélena!

Jag hoppas att du njuter av sköna sommardagar tillsammans med nära och kära och har det riktigt gott i solen? Tack snälla du för dina fina ord hos mig. De betyder mycket ska du veta. Tack.♥

Sköt om dig.

Kram Lotta
Ela sa…
What beautiful pictures !!
Greetings
Beautiful pictures! Keep it nice. Everything is good to look at. Thanks for sharing!

Populära inlägg