Hemma hos Anna Vattenkanna!

Vilka tankar jag än hade innan jag klev in i Annas berömda 180 kvm så var det inget som jag hade kunnat förbereda mig inför. Jag vet att trädgården är liten, som sagt 180 kvm... mindre än vårt hus, och att det finns 22 träd, en damm med koi, tropisk djungel, grusgård, woodland, torrhed men ingen gräsmatta. Jag har funderat mycket kring hur det är möjligt och någonstans tänkt att 22 träd kan ju bara inte stämma eller trädgården faktiskt är större än vad den är eller att det blir väldigt plottrigt. I alla mina funderingar har jag haft helt fel.

Till ytan är trädgården som en vanlig kedjehusträdgård men där slutar likheterna. 


Jag är imponerad över hur Anna har lyckats använda sina 180 kvm. Trädgården känns mycket större än vad den är och planeringen är genialisk. Anna är landskapsingenjör med inriktning på växtkännedom och växtkomposition och det märks. Att få till en sån här trädgård kräver kunskap och en stor portion talang. 



Det jag gillade med Annas trädgård är lekfullheten, växtligheten, de olika platserna med sina egna stilar. Annas och min trädgård ligger långt från varandra, både i stil, storlek och form (för att inte prata om utförande :-)) 




Och det är det som är så häftigt med trädgårdar. Det är en plats på jorden där jag kan skapa det som jag själv vill och det finns inget rätt eller fel, även om det finns en del personer som försöker hävda det. Jag skapar en trädgård som jag trivs i och som jag tycker om. Det betyder inte att jag inte tycker om trädgårdar som ser helt annorlunda ut mot än min egen.

Att ligga i Annas vilstol under hennes månadsfavorit, ett gulbladigt korstörne,var ljuvligt och jag försvann bort från Sverige till ett helt annat land. Solen strilade vackert genom bladverket.



För att sen förflytta mig ett par meter och försvinna in i ett woodland där jag kunde gömma mig från solen och få mysa bland ormbunkar och brunnävan Geranium phaeum. Det var här i Annas trädgård jag först upptäckte den för något år sen.



Just det här med färg och form imponerar på mig som inte har så mycket sånt, ännu, i vår trädgård. Hur Anna lyckas blanda allt, så många färger, och ändå få en helhet och ett lugn. De här bilderna är kring hennes sittlounge och ruin. 









De 22 träden då... Ja, de finns där och de skapar ett otroligt lugn. Nästan så att desto fler träd desto större känns trädgården, fast det är klart, det beror ju på hur de är placerade.





Att kliva in från gatan och möta Annas uteplats med kannor, krukor, färger, växter, prylar... Jag slängdes tillbaka till Italien och inser att det går att ta ut svängarna ännu mer. 



Jag skrev ett inlägg från Chelsea Flower Show om ett lyckopiller och jag tänkte på Anna Vattenkanna när jag såg den och det är precis det som Annas trädgård är, ett lyckopiller!  Jag är så glad att jag fick besöka Annas trädgård. Det gav mig ny insikt i hur man med bra planering och kunskap kan skapa så mycket trots, eller kanske på grund av, att man har en liten yta. Ingen kan komma och säga "om jag bara hade en stor trädgård så skulle jag...". Tack Anna för att vi fick komma och besöka din härliga trädgård som på ett så tydligt sätt speglar din underbara personlighet!

I morgon Marinas trädgård och Trädgården på höjden!

Kommentarer

Marina sa…
Visst är det så att man kan ha en viss typ av trädgård men ändå finna inspiration och skönhet i en helt annan typ av trädgård.
Härligt inlägg!

Kram
Kära Hélena, det var så himla roligt med besöket! Tack för alla komplimanger - jag blir ju nästan generad.

Så fint du fångat min trädgård i dina foton - det är alltid superintressant att få en annans öga att titta igenom, man ser det "gamla vanliga" på nytt fräscht sätt. Tack!

Kram

Jag förstår att du är salig över att fått besöka den trädgården, det skulle jag vilja göra också. Vilka fina bilder du tagit... Kraaaam Pia
Charlotta sa…
Så vackra bilder och så inspirerande du beskriver ert besök.
Jenny sa…
Hon har himla fint! Och så liten trädgård, lovely!

/Jenny
Nora sa…
Visst blir man imponerad av de som har känslan för färg och form! Härliga bilder du visar!
Kram!
Carina sa…
Kul att se Annas trädgård med dina ögon. Ni ser samma fast olika... Sköna bilder från en vacker trädgård!
samson sa…
Hon, Anna har verkligen en fin lummig trädgård
ha det så bra
maggan
Eva Linnea sa…
Fantastiskt att få se blogg-trädgårdar IRL. Annas trädgård måste vara något alldeles speciellt.
Kram EvaLinnea
Visst har hon en underbar trädgård! Själv har jag aldrig varit där men tittar ofta på fina blogg.
Ni verkar ha haft en trevlig helg.
Fina bilder.
Kram Therese
Luna Ek sa…
Fina bilder du tagit på Annas lummiga och personliga trädgård. Trevligt att se, tack för titten.
Anonym sa…
Detta var en vacker trädgård som du fotograferat så fint.
Lotta sa…
Vilken underbar "bloggresa" du gjort och jag njuter och dreglar över alla bilder du bjuder på!!! Det är inte klokt vad mycket inspiration man får av att blogga!
Ha en skön sommardag.
Kram Lotta
Det är så kul att se en trädgård man besöker ofta speglad genom en annan person. Jag har aldrig varit i Annas trädgård IRL, men hoppar ju in där varje vecka ändå. Du tar så fina bilder, jättekul att se! :-)
Tack Heléna för MAGISKA bilder från Annas trädgård !!
Vilken duktig fotograf du är och vilken fantastisk trädgård Anna har !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Populära inlägg