Fylla på energi!

Så var bröllopsuppdragen klara för den här gången och även om det har varit otroligt roligt så är det också lite skönt. Aldrig hade jag trott att det kunde vara så jobbigt, både fysiskt och psykiskt, att fota bröllop en heldag. Nu kvarstår jobbet att rensa bland tusentals bilder och redigera dom men det behöver inte ske på en och samma dag.

Trädgården är vildvuxen och jag har stört mig på att vissa växter helt har tagit över. Som den underbara höstanemonen.


Så vacker, men den dominerar hela verandarabatten och sprider sig som en tokig. I vår ska jag flytta allihop till platsen framför avenboksbersån. En annan växt som har tagit över är den vackra malvan.


Jag frösådde den för ett par år sen och i år är den ett monster. Hög och överallt! Alla rosor jag planterade i våras kämpar för glatta livet. Jag gillar det vildvuxna men när det inte blir som jag har tänkt mig blir jag dränerad på energi. 

Vad gör man då? För att fylla på?  Jo, man åker till en mysig handelsträdgård och shoppar plantor. På förmiddagen åkte vi, hela familjen, till Zetas. Det är verkligen så vackert där och fullproppat med växter. De växter som fick följa med hem var klöver, en mörk variant, klockvippa, ormrot Darjeeling Red, vit solhatt, mörk alunrot och två klot tuja 

När jag kom hem så tröttnade jag helt på den stackars malvan. Jag vet att många av er kommer att tro att jag är tokig men jag klippte ner alla och jag ska plantera dom på samma ställe som höstanemonen. Först kände jag mig smått tokig men när den väl var borta blev det så mycket lättare att se rabatten. 

Den mörka klövern planterades i regnbågsrabatten tillsammans med den mörka kärleksörten. 

 

De vita solhattarna står nu tillsammans med de andra vita solhattarna. Klockvippa är en ny bekantskap. Trivs i halvskugga, blir 40 cm, gulbladig med röda nerver och bladverket består över vintern. Den och den mörka alunroten kommer att få stå i glasverandarabatten.


Aldrig trodde jag att jag skulle köpa tuja men man ska aldrig säga aldrig. Två Tiny Tim inköptes. De blir 50 cm höga och 50 cm breda och blir klotformade. Jag vill ha två bredvid trappen framför glasverandan. Nu funderar jag på om jag istället skulle ha köpt varianten som blir 1 * 1 meter. Tiny Tim kan jag sätta i någon rabatt. Tål att tänkas på. H sitter på trappen och vilar mellan allt stenläggande.


 Men nu börjar det ta form. Lite finlir kvar och att fylla i jord mellan stenarna. 


Ormroten, persicaria affinis Darjeeling red, har fått sin plats framför alla de rosa rosorna i regnbågsrabatten. Ormroten blir 20 cm hög och blommar i ljusrosa till mörkrosa blommor från juli till vintern kommer. Den ska få bilda en låg blommande matta framför rosorna.


 Efter en eftermiddag med att putsa rosor, flytta växter och plantera nytt känner jag att energin är tillbaka. Önskar bara att jag hade mer tid...men det önskar man väl alltid! 

Kommentarer

vilka fina inköp :-) och plattläggningen blir supersnygg!

Tid ja...håller med dig, man vill ha mer av den varan. Jag hinner inte ens hälften av vad jag skulle vilja.

Hoppas du får en bra vecka

kram
Nina
vilka fina inköp :-) och plattläggningen blir supersnygg!

Tid ja...håller med dig, man vill ha mer av den varan. Jag hinner inte ens hälften av vad jag skulle vilja.

Hoppas du får en bra vecka

kram
Nina
Vilken dag!! Låter helt underbart med alla inköp! Du ordnar och grejar så bra! Jag är inte så lite avis på att dina höstanemoner sprider sig, kan du tala om för mina att de också ska göra det?:)).
Tänk att kunna åka till Zetas!!! Lycka:).
Spännande att du är bröllopsfotograf!
Helgen har vi vikt åt sonens fotbollscup, roligt, men ingen trädgårdstid har jag fått.
Ha det gott.
Kram Maria
Kerstin sa…
Åh, åka till en mysik planskola har jag velat göra länge nu, men har inte hunnit med ännu...
Vilken tur du har med höstanemonen som sprider sig så bra. Jag hade några som verkade trivas, men nu blommar inte en enda. Jag är glad när jag hittar små blad som lever...
Vilken underbar kärleksört och klöver förresten.
Kram,
Kerstin
Malin sa…
Lovely lovely...
Särskilt den där klövern med den mörka kärleksörten. Plingplong vill ha...
Att se era framsteg med altanen är bara så kul.
Ha en fin vecka

kram Malin
M/S Design sa…
Även fast det är fint kan det bli lite förmycket när en del växter tar över!
Klövern och Kärleksörten var fina grannar.
Ha de bra
Mariana
Nora sa…
Nu skall jag gå ut o tala om för mina Höstanemoner att de också skall sprida sig! Mina står snällt i rabatten, inte antydan till någon spridning. En av dom är iofs ursäktad efter som den är granne med.....just det, en Malva, ha-ha.
En bra handelsträdgård ger verkligen energi, jag har besökt två bra den här veckan = lycka:-)
Kram Nora
Ibland blir det lite väl mycket av det goda (:D Hos mej är det en liten orgnge vallmo som är marodören..
Härliga växtinköp och attan vad snygg kombinationen var med klövret och kärleksörten, helt underbart!!!
Bröllopsfoto kan verkligen ta musten ur en (:D Kul att det blev bra.
Ha det gott!
Blomkärringen
Berit sa…
den plattsättningen blir super!! Och vilka fynd du gjort på Zetas:)
Ha en underbar dag!!
Fina växter du köpte.Och jag kan berätta för dig att Höstanemonen är inte lätt att bli av med.Jag tog bort i höstas i två rabatter.Och jag tror jag fått gräva om tre gånger i den ena och ändå kommer det upp nya plantor.Tror jag blir tokig på den växten.Mvh
Jag var också på Zetas igår. Och häpnande nog lyckades jag hålla mig till att köpa enkom det planerade. Sen när barnen sov och planterandet skulle börja kom hällregnet... Så fantastiskt det ser ut hos dig. Jag älskar det vilda!
Veronica sa…
Jag förstår precis vad du menar med blommor som tar över. Igår klippte jag ner mina stora nävor som fortfarande blommade en del med bladen var så brunfläckiga och gamla blomstjälkar hängde över. Så en rejäl rensning gjorde susen och när jag ändå höll på så ryckte jag bort varenda krasse som blommade som tusan i år med stänglar i rabatterna på flera meter.... Det kändes helt underbart eftersåt..lite som en ny start inför hösten... Och by the way, även jag var på Zetas igår ;)

Kram
Lotta sa…
Oj, här hade jag mycket trvligt att läsa igen och vilka vackra bilder du bjuder på! Jag satte höstanemoner förra året för jag tycker de är så vackra ,men tyvärr dog båda 2 under vintern så nu har jag gjort ett nytt försök!
Ha en fin dag.
Lotta
Marina sa…
Så många nya fina blommor! Ja, den där rosa malvan den sprider sig. Jag har faktiskt tagit bort min som fanns här för ett antal år sedan.

Kram

Populära inlägg