Jag har en plan!

Vi har ett rum som vi just nu håller på att färdigställer. Det är inte mycket kvar och nu i mars kommer det att bli klart. Rummet ska användas som gästrum är det tänkt. Men jag har en plan, en plan för alla mina plantor. 

Idag har jag 246 omskolade plantor, flera som ska skolas om och fröer i mängder. Så även om jag ger bort många små plantor som några av er glatt föreslog och erbjöd er att ta emot :-) så kommer det ändå bli uppåt en 1000 plantor. För att slippa ha hela vardagsrummet fullt med hyllor och lysrör ska jag investera i en megalampa som ska sättas upp i taket och då kommer den belysa 8-10 kvm. 


Megalampan kostar en slant men jag har räknat ut att om jag har 1000 plantor som ska ha belysning kommer det bli 1.50 kronor per planta... i år. Eftersom brinntiden på själva lampan är 14 000 timmar kan jag ganska säkert använda den nästa år också, och nästa.


Tänk vad skönt att kunna ha alla plantor i ett rum fram tills det är dags att vänja dom vid utelivet. Visst är det en bra plan! 

Kommentarer

Ulrika sa…
Hej, just ett sånt rum har jag, så jag har också funderat på att köpa en sån lampa du visar, men har hört från dom som har den att den kostar ca 25kr/dygnet.Så då fick jag fundera om och fick tips om led lampor, hittade en Led 14 på hobbyväxthus, kostar 11-22 öre dygnet så den beställde jag, ska levereras denna vecka. Hoppas den är bra för jag har ingen aning.

Lycka till med ditt köp//Ulrika
Hélena sa…
Hm, intressant det måste jag gräva lite djupare i. Tack för infon!
Hélena
Inte vore det dumt att ha ett helt växtrum:)). Låter jättebra att ha en enda stor lampa istället för en massa små. Synd att man inte har ett rum över:). Fast jag planerar att köpa en liten lampa i helgen och sätta upp i garaget, för nu måste jag snart så:)).
Lycka till och hoppas du hittar en bra lampa!
Kram på dig.
Anonym sa…
Åh lyckliga du som har ett helt rum att föda upp småplantor i! Det kommer ju bli helt perfekt. Vi fick äntligen ett gästrum när vi byggde till och där bor mina frösådder just nu. Tyvärr kan jag inte bre ut mig helt och hållet, det måste finnas plats för bäddsoffan att fällas ut... Längtan efter ett växthus blir större för var dag!

Kram och lycka till med alla dina tusen små!
Byronesse sa…
Smart Sickan! Med alla tusentals plantor du kommer få att spira under den lampan genom åren kan man väl nästan se det mer som en vinst:-)

Kramar/Em
Smart plan! Inga övernattningsgäster hos dig från januari - maj, hehe :-) Eller vaddå, växterna är ju också gäster förresten...

Kram
Lena sa…
Ja, det är en riktigt bra plan (lyckliga du)!

Det ska bli så spännande att följa din trädgård den här säsongen och få se hur du ska arrangera allt fint.

Kramar
Malin sa…
Utmärkt plan!
Verkställ!
I vårt gamla hus hade vår äldste son ett rum som jag använde två veckor i stöten för plantor med belysning och lägre temperatur osv. Tilläggas skall att det var under de två veckorna han bodde hos sin moder. Under de två veckor han bodde hos oss placerade jag alla små plantor i fönster osv - phuu. Det blev ett väldans bärande.
Hi hi en utmärkt plan. Tänk vad plantor...Kram
Kerstin sa…
Vilket fint gästrum ni kommer att få! :-) Jag har funderat på att ha något liknande i ett rum i källaren, fast jag tänkte nog snåla lite och ta en vanlig stor lysrörsarmatur. Just nu har jag ju odlingshyllan med vanliga kallvita lysrör och den verkar ge tillräckligt med ljus även för pelargonerna som står en bit bort. Du får gärna skriva en liten sammanfattning om ljus om du tycker att du har lärt dig nåt av grävandet. ;-)
Hoppas rummet blir klart snart så att du kan fortsätta så massor. :-)
Ulrika sa…
4 kronor verkar ju rätt överkomligt, då skulle jag nog köpt den! 120/månaden är det ju värt. Jag forskade inte vidare nåt på det eftersom jag känner 2st som har den som sa att det var för dyrt!Men nu är det för sent för min del, jag har ju redan beställt annat!
Men lycka till med din! Ulrika
Marina sa…
Bra att räkna sådär klokt ibland.

Spännande med rummet. Här har jag bara en fönsterkarm i köket att tillgå men snart nog så åker alla små ut i Lugnet och där är ju plats.

Kram
Vilka härliga vårtecken du hade i förra inlägget och planen i detta verkar bra!
Agneta kram
Det låter som en bra plan :-) Med de mängderna du odlar lönar det sig nog. Själv är jag för snål, men jag odlar inte lika mycket. Berätta gärna hur det går, för nästa vår då SKA jag unna mig en lampa. Då kanske fröerna överlever oxå ;-)För jag är sååå avundsjuk på alla dina plantor som du kommer kunna sätta ut senare.

Ha det fint//Laila
Har ett sådant rum i källaren sedan några år tillbaka och en lampa som liknar din. Min är på 400w. Har räknat ut att det kostar ca 6 kr/dygn att ha den igång.
Skulle jag köpt lampa idag hade det blivit en ledlampa. Vet att Monica och Göran använt sådana i ett par år nu - titta in på http://alentradgard.blogspot.com/
eller maila dem så får du säkert tips.
Ha det gott
Birgitta

Populära inlägg