Nytillskott, kräftor och regn!

I dag har det regnat! Nästan hela dagen men det gör inget. Regnet är så välkommet och det är ett rejält regn så att alla växter verkligen får en rotblöta.
Igår hade vi en mysdag som startade på Zetas. Vi hängde på låset och F hade somnat redan i bilen. H gick till cafét med F i vagnen och tidningen under armen och jag hade två timmar i sakta lunk då jag fyllde på två kärror med växter. Bland annat:

Jag hade tänkt sätta den här solhatten i den gula delen i regnbågsrabatten, tillsammans med alunroten, men när jag kom hem såg jag att de här passar perfekt i verandarabatten. Sen hittade jag tre stora fina exemplar av:

Två hamnar i vita delen och en i den gula. De är så stora och det finns flera skott i varje kruka så jag tror det kan bli tillräckligt fylligt. Två rosor:

Ingen av de här två stod på min roslista men ni vet hur det är. Man står där och ser alla rosor framför sig och då är det som om några skriker åt dig att de hör hemma i just din trädgård. Amber cover kommer att passa perfekt till Crown Princess Magret. Rosen blir 40-60 cm hög, en marktäckare, blommar från juli tills snön kommer, zon 4, trivs i sol-halvskugga.


Klart att man måste ha en ros som heter Stockholm. Min mamma har ett exemplar som är jättevackert och min ska få stå framför The Pilgrim. Blir 80 cm hög, blommar från juli-okt, zon 4, trivs i sol-halvskugga. Jag köpte dessutom ullvide, lågväxt havtorn och vit kransveronika.

På eftermiddagen kom bästa E med bästa A hem till oss och åt middag. Det blev kräftor till förrätt och naturligtvis måste man ha de rätta tillbehören. Det blev en sån där riktig myskväll när vi satt ute tills vi gick och la oss.
I morgon börjar jobbet och perioden med föräldraledighet tar slut. Nästa måndag börjar F på förskolan. Tänk vad tiden rusar fram.

Kommentarer

Anonym sa…
Härlig tur till plantskolan du hade! Jag har aldrig varit på Zetas, trots fem år i Stockholm. Trädgårdsintresset fanns redan då, men jag bodde i en etta så det kändes inte som stor idé att hänga på plantskolor... Solhattar är väl för underbara? Jag har 'Alba' i min trädgård och njuter så av dem! den dubbla du hittat åker upp på min önskelista direkt. :)

Ja, sommaren går mot sitt slut. Jag ska vara ledig måndag och tisdag också, sen är det jobb och dagis som vanligt. Det är speciellt att börja jobba efter föräldraledighet. Man tyckte man skulle vara hemma så otroligt länge, och vips är det dags att gå till jobbet igen... Vi får hoppas på en lång varm höst med bad efter jobbet, grillkvällar på helgerna och många många fler ljuva blomster i trädgården!

Kram på dig och tack för ros-peppet! :)
AnnaHelena sa…
Underbara bilder du visar idag. När jag ser dem så kommer jag ju på att jag också måste ha Solhatt! :)
För så är det ju - när man ser något riktigt fint få vill man ju ha det. Precis som när man är på plantskolan. Ibland måste jag handla något bara för att just de exemplaren är så fina och kraftiga, trots att jag inte alls vet var de ska planteras. Det brukar ju ge sig... :)

Konstig känsla det där att gå tillbaka efter en föräldraledighet. Det är ju ett avslut på en alldeles speciell period i livet. Hoppas att det känns ok!

Underbart collage på kräftorna! Mmmmm....

Kram // AH
Rotblötor har vi fått gott om här i Skåne i sommar. 36mm senaste dygnet till exempel.

En "Stockholm" måste jag också försöka få tag i. Jag är ju stockholmare i själ och hjärta, så en sådan måste jag ju ha i min trädgård. Fin är den ju också.

Kram!
Marina sa…
Så mycket fint och gott!

Jag skulle behöva åka iväg till någon handelsträdgård eller liknande känner jag. Inspiration!

Själv börjar jag jobba på måndag men maken i morgon. Känner mig aldrig färdig för att jobba igen men så är det nog för många. Men men, det ska väl gå...FÅr försöka hålla kvar sommar och trädgårdskänslorna ändå.

Kram!
Låter som en härlig dag på plantskolan. Bra timing för barnsömn ;-) Vilka fina echinaceor du hittade. Blir sugen på fler...

Du har ju blivit en riktig MÄSTARE på att göra bildcollage. Superduperfina.

Hälsar Åsa
Crownprincess Margret och Amber Cover, en toppkombo som jag också funderat på men inte impulsköpt. Än. Var har jag plats? Du visar väl nästa säsong hur de blev så jag får igen inspirationen?

Populära inlägg